احکام سقط جنین | ضرر ادامه حمل برای مادر
پرسش :
اگر ادامه حمل برای مادر ضرر داشته باشد آیا سقط آن جایز است؟
پاسخ :
آیات عظام امام و خامنه ای: اگر تهدید حیات مادر بر اثر استمرار حاملگی مستند به نظر پزشک متخصص و مورد اطمینان باشد، سقط جنین قبل از ولوج روح در آن اشکال ندارد.[1]
آیت الله بهجت: در موردی که به تشخیص دکتر حمل برای مادر ضرر دارد و ادامه حمل ممکن است منجر به مرگ مادر شود، چنانچه اشکالی در تشخیص دکتر نباشد و تحقیق کامل هم در این جهت شده باشد، سقط جنین قبل از دمیده شدن روح مانعی ندارد و دیه هم ندارد.[2]
آیت الله صافی: اگر ادامه بارداری باعث مرگ مادر شود در صورتی که روح دمیده شده باشد سقط جایز نیست و اگر روح دمیده نشده باشد جواز سقط حمل محل اشکال است.[3]
آیت الله نوری: اگر ضرر برای مادر، شدت یافتن یا طولانی شدن بیماری باشد سقط جایز نیست ولی اگر جان مادر در خطر است مادر می تواند جنین را ساقط نماید ولی برای دیگران جایز نیست.[4]
آیات عظام سیستانی، مکارم و فاضل: اگر هنوز روح در جنین دمیده نشده و ادامه حمل باعث ضرر مهم و غیر قابل تحمل در مادر شود، سقط جنین اشکال ندارد.[5]
آیت الله تبریزی: اگر هنوز روح در جنین دمیده نشده و ادامه حمل باعث ضرر مهم و غیر قابل تحمل در مادر شود، سقط جنین توسط خود زن با استفاده از دارو و مانند آن اشکال ندارد[6]
تبصره: در جایی که سقط جنین جایز است دیه ساقط نمی شود و هر کس که اقدام به این کار کرده دیه بر او واجب می شود.
پی نوشت:
[1]. امام، استفتائات،ج 3، ص 291؛ خامنه ای، اجوبة الاستفتائات، س 1261.
[2]. جزوه دیات و سقط جنین جامعة الزهرا، ص 13.
[3]. جزوه دیات و سقط جنین جامة الزهرا، ص 13.
[4]. استفتائات، ج 2، س 877 و 881.
[5]. مکارم، استفتائات، ج 1، س 1496؛ فاضل، جامع المسائل، ج 1، س 1752 و 1753 سیستانى، توضیح المسائل، م احکام کنترل جمعیت، م 73.
[6]. تبریزى، استفتائات، س 2098.
منبع: احکام پزشکی و بیماران، سید مجتبی حسینی و سید محمدتقی محمدی، نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاهها، دفتر نشر معارف، ۱۳۹۴.
آیات عظام امام و خامنه ای: اگر تهدید حیات مادر بر اثر استمرار حاملگی مستند به نظر پزشک متخصص و مورد اطمینان باشد، سقط جنین قبل از ولوج روح در آن اشکال ندارد.[1]
آیت الله بهجت: در موردی که به تشخیص دکتر حمل برای مادر ضرر دارد و ادامه حمل ممکن است منجر به مرگ مادر شود، چنانچه اشکالی در تشخیص دکتر نباشد و تحقیق کامل هم در این جهت شده باشد، سقط جنین قبل از دمیده شدن روح مانعی ندارد و دیه هم ندارد.[2]
آیت الله صافی: اگر ادامه بارداری باعث مرگ مادر شود در صورتی که روح دمیده شده باشد سقط جایز نیست و اگر روح دمیده نشده باشد جواز سقط حمل محل اشکال است.[3]
آیت الله نوری: اگر ضرر برای مادر، شدت یافتن یا طولانی شدن بیماری باشد سقط جایز نیست ولی اگر جان مادر در خطر است مادر می تواند جنین را ساقط نماید ولی برای دیگران جایز نیست.[4]
آیات عظام سیستانی، مکارم و فاضل: اگر هنوز روح در جنین دمیده نشده و ادامه حمل باعث ضرر مهم و غیر قابل تحمل در مادر شود، سقط جنین اشکال ندارد.[5]
آیت الله تبریزی: اگر هنوز روح در جنین دمیده نشده و ادامه حمل باعث ضرر مهم و غیر قابل تحمل در مادر شود، سقط جنین توسط خود زن با استفاده از دارو و مانند آن اشکال ندارد[6]
تبصره: در جایی که سقط جنین جایز است دیه ساقط نمی شود و هر کس که اقدام به این کار کرده دیه بر او واجب می شود.
پی نوشت:
[1]. امام، استفتائات،ج 3، ص 291؛ خامنه ای، اجوبة الاستفتائات، س 1261.
[2]. جزوه دیات و سقط جنین جامعة الزهرا، ص 13.
[3]. جزوه دیات و سقط جنین جامة الزهرا، ص 13.
[4]. استفتائات، ج 2، س 877 و 881.
[5]. مکارم، استفتائات، ج 1، س 1496؛ فاضل، جامع المسائل، ج 1، س 1752 و 1753 سیستانى، توضیح المسائل، م احکام کنترل جمعیت، م 73.
[6]. تبریزى، استفتائات، س 2098.
منبع: احکام پزشکی و بیماران، سید مجتبی حسینی و سید محمدتقی محمدی، نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاهها، دفتر نشر معارف، ۱۳۹۴.