جمعه، 23 خرداد 1399
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما

اقدامات نهاد نمایندگی رهبری در دانشگاه برای مقابله با بدحجابی

پرسش :

خواستم بدونم نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه، در مقابل بی بند و باریها و وضع بسیار بد حجاب بسیاری از دانشجویان چه اقدامی کرده؟ آیا نقشی در مبارزه با فساد در دانشگاه دارد؟


پاسخ :
از لحاظ قانونی، مقابله با بی بند و باری ها و وضعیت حجاب، عملاً وظیفه نهاد رهبری نیست. و نهاد در این مورد نمی تواند اقدام کند، و اقدام عملی در این رابطه به معنای دخالت در حیطه وظایف دیگران خواهد بود. به فرموده مقام معظم رهبری، «یک روند قانونی دارد. راه قانونی... وجود دارد که باید طی شود... مسؤولیت اجرایی به عهده مسؤولان اجرایی است و هر کس مسؤولیتی دارد، باید طبق مسؤولیت خود عمل کند. هم بر خلاف قانون است، هم بر خلاف حقّ و مصلحت. مملکت باید طبق روال قانونی و با مسؤولیت های مشخص شده حرکت کند.»1
 
هدف و نقش اصلی نهاد در بیانات مقام معظم رهبری؛ پرورش دینی و وجود یک مرکز مطمئن برای مراجعه دینی دانشجویان می باشد. آنجا که می فرمایند:
«در مورد اصل لزوم این دفتر نمایندگی، آن وقتی که ما به این کار اقدام کردیم، همه معتقد بودند که لازم است و درخواست زیادی بود؛ همین حالایش هم همین طور است.... اگر در محیط دانشگاهها، آن هدف اصلی از ایجاد این دفاتر - یعنی پرورش دینی و وجود یک مرکز مطمئن برای مراجعه دینی - وجود می داشت، من این اقدام را نمی کردم و کار لازم نبود؛ لیکن چون نیست، وجود این برادران لازم است. این برادران در دانشگاهها می توانند منشأ برکات بسیاری باشند. جوانان، سؤالات و نیازهای دینی دارند. چنانچه روحانی فاضل و جوانی مثل خودشان در کنار دستشان باشد، چیز خیلی باارزشی است. من این طور تصوّر می کنم.2
 
خلاصه آنکه نهاد رهبری درمقابل بی بند و باریها و وضعیت حجاب هیچ مسئولیت قانونی ندارد، نهاد فقط می تواند نقش رهبری وتوصیه ای، از طریق بسیج دانشجویی و از طریق اساتید معارف داشته باشد. و عملاً هیچ کاری نمی تواند در این مورد انجام دهد. البته نهاد می تواند یک نقش عمده فرهنگی داشته باشد مانند آنکه دراین مورد کارگاه هایی در مورد حجاب داشته باشد، جلسات پرسش و پاسخی بگذارد، مسابقه از منابع مطالعاتی حجاب داشته باشد، بروشورهایی چاپ کند، نمایشگاه هایی را برپا کند و به طور غبر مستقیم آنان را به سمت وسوی حجاب سوق دهد. شاید هم این موارد در بعضی دانشگاه هم اکنون اجرا می شود.

پی نوشت:
1. بیانات مقام معظم رهبری در جلسه پرسش و پاسخ دانشجویان دانشگاه شهید بهشتی، 1382/02/22.
2. بیانات مقام معظم رهبری در جلسه پرسش و پاسخ دانشگاه تربیت مدرّس، 1377/06/12.

منبع: پرسمان حجاب، حسین مهدی ‌زاده، ناشر: مرکز مدیریت حوزه علمیه قم، ۱۳۸۱.


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.