شنبه، 25 مرداد 1399
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما

درمان برای نکروز و سیاه شدن سر استخوان ران بعد از شیمی درمانی

پرسش :

۱۹ سالمه ۳ سال پیش به علت غده هوچکین در گردن و سینه مورد عمل گردن برای بیرون اوردن غده و ۸ جلسه شیمی درمانی و ۳۰ جلسه پرتو درمانی گردن قرار گرفتم. بعد از پرتو درمانی احساس درد در ۲ تا پاهام کردم دردهای شدید. به دکتر مراجعه کردم متاسفانه بعد از عکس و … نتوانست تشخیص بده و فیزیو تراپی و قرص ایندو متاسین داد. بعد از ۹ ماه دردم شدید تر شد . به دکتر دیگری مراجعه کردم علت رو نکروز و سیاه شدن سر استخوان ران دانست. حالا بعضی دکترها میگن میشه پای راست رو سلول درمانی کرد. بعضی دیگه شدیدا مخالفند میگن فقط پروتز حالا موندم به حرف کی گوش بدم. آیا دارو یی برای نکروز وجود داره؟


پاسخ :
پاسخ از آقای دکتر مهرداد منصوری، متخصص ارتوپدی:
بیماری سیاه شدن سر استخوان ران به علت نرسیدن خون به آن ایجاد میشود. نرسیدن خون موجب مرگ سلول های استخوان و بروز درد و محدودیت حرکتی در مفصل ران میشود. اینکه چرا خون به سر استخوان نمیرسد دقیقا مشخص نیست ولی میدانیم در بعضی شرایط احتمال وقوع این بیماری بیشتر میشود. یکی از آن ها مصرف کورتون است.

در بیماران مبتلا به سرطان یکی از درمان های رایج شیمی درمانی است. در شیمی درمانی از داروهایی برای مبارزه با سلول های سرطانی استفاده میشود. در هر نوع سرطان نوع این داروهای مصرفی متفاوت است. در شیمی درمانی که برای بیماری هوچکین انجام میشود دسته ای از داروها به نام کورتیکواستروئید یا به اختصار کورتون مصرف میشود. کورتون ها میتوانند احتمال بروز نکروز یا سیاه شدن سر استخوان ران را بیشتر کنند.

وقتی در بیمارانی که به هر دلیلی کورتون مصرف کرده اند درد لگن، کشاله ران، ران، زانو یا کمر ایجاد میشود یکی از علل ایجاد درد میتواند ابتلا به بیماری نکروز سر استخوان ران باشد.

درمان این بیماری بسته به شدت پیشرفت آن دارد. دو نوعی کلی درمان برای سیاه شدن سر استخوان ران وجود دارد.

عمل جراحی دکمپرشن که در آن سر استخوان سوراخ میشود. از این عمل هنگامی استفاده میشود که بیماری در مراحل ابتدایی خود است.

عمل جراحی تعویض مفصل ران که از آن وقتی استفاده میشود که بیماری پیشرفت کرده و سر استخوان ران تغییر شکل داده باشد.

سلول درمانی فعلا جایی در درمان این بیماری ندارد. هنوز دارویی کشف نشده است که بتواند مانع از پیشرفت بیماری شود و یا آن را درمان کند. داروهایی که در این بیماری مصرف میشوند صرفا داروهای ضد التهابی هستند که از آنها برای کاهش درد بیمار استفاده میشود.

داروهای به اصطلاح غضروف ساز تاثیری در سیر بیماری و یا بهبود آن ندارند.
​​​​​​​
​​​​​​​منبع: ایران ارتوپد


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.