شنبه، 25 مرداد 1399
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما

درآوردن پلاتین ساق پا بعد از درمان جراحی شکستگی

پرسش :

ساق پای راست من (هم نازک نی، هم درشت‌نی) دو سال قبل در سانحه کوهنوردی شکست و پلاتین هشت سوراخه رو پام فیکس شد. بعد از عمل دکتر گفت که پلاتین را بعد ۱۸ ماه باید دربیاری الان بخاطر سربازی بعد از ۲ سال و ۳ ماه میخوام در بیارم. مشکلی که الان دارم بعد از شاید ۵ دقیقه راه رفتن ساق پام درد میگیره و باید بشینم. میخوام بدونم که مشکل عفونت که نیست؟ بعد از عمل جراحی در آوردن پلاتین برای هر چه سریعتر و بهتر جوش خوردن محلهای سوراخ پیچها راهنمایی کنید و کارهای که برای مراقبت پا باید انجام بدم؟


پاسخ :
پاسخ از آقای دکتر مهرداد منصوری، متخصص ارتوپدی:
درد ساق در کسی که قبلا به علت شکستگی تحت عمل جراحی قرار گرفته است میتواند به علت جوش نخوردن شکستگی و یا عفونت باشد. تشخیص جوش نخوردگی شکستگی در غالب موارد به توسط معاینه و رادیوگرافی ساده داده میشود. عفونت محل شکستگی را هم میتوان به توسط معاینه و آزمایشات لازم و بررسی تصویربرداری تشخیص داد.

در صورت جوش نخوردن شکستگی، بیمار باید تحت عمل جراحی پیوند استخوان قرار گیرد. وقتی هم که محل شکستگی عفونی شده باشد در صورتیکه شکستگی جوش خورده باشد پلاک خارج میشود و در صورت جوش نخوردن شکستگی، اگر پیچ و پلاک شل شده باشند باید خارج شده و قطعات شکستگی به توسط اکسترنال فیکساتور فیکس شوند.

بعد از خارج شدن پیچ و پلاک محل سوراخ پیچ ها بندریج و بعد از چند ماه با استخوان جدید پر میشوند. در این مدت استخوان ضعیف بوده و ممکن است دوباره شکسته شود. پس بعد از خروج پیچ و پلاک به بیمار توصیه میشود تا شش هفته با کمک عصا راه رفته و روی اندام جراحی شده وزن نیندازد. بعد از حدود شش هفته استخوان آنقدر محکم میشود که فرد بتواند روی آن راه برود.

انجام نرمش هایی برای تقویت عضلات ران و ساق و مصرف لبنیات و میوه در این دوران مفید است.

​​​​​​​​​​​​​​منبع: ایران ارتوپد


نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.