يکشنبه، 30 آذر 1399
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما

جایگاه حضرت فاطمه زهرا (علیها السلام) در بهشت

پرسش :

حضرت فاطمه زهرا (علیها السلام) چه جایگاهی در بهشت دارند؟


پاسخ :
پیامبر اکرم (صلّی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلّم) جایگاه حضرت فاطمه‌‌ زهرا (سلام‌الله‌علیها) در بهشت را «سَیِّدَةُ نِسَاءِ أَهْلِ الْجَنَّةِ» تعریف نموده است:
قُلْتُ لِأَبِی عَبْدِ اللَّهِ ع قَوْلُ رَسُولِ اللَّهِ فَاطِمَةُ سَیِّدَةُ نِسَاءِ أَهْلِ الْجَنَّةِ أَ سَیِّدَةُ نِسَاءِ عَالَمِهَا قَالَ ذَاکَ مَرْیَمُ وَ فَاطِمَةُ سَیِّدَةُ نِسَاءِ أَهْلِ الْجَنَّةِ مِنَ الْأَوَّلِینَ وَ الْآخِرِینَ فَقُلْتُ فَقَوْلُ رَسُولِ اللَّهِ ص الْحَسَنُ وَ الْحُسَیْنُ سَیِّدَا شَبَابِ أَهْلِ الْجَنَّةِ قَالَ هُمَا وَ اللَّهِ سَیِّدَا شَبَابِ أَهْلِ الْجَنَّةِ مِنَ الْأَوَّلِینَ وَ الْآخِرِینَ.

ترجمه: حسن بن زیاد عطار گوید به امام ششم گفتم گفتار رسول خدا که فاطمه سیده زنان بهشت است آیا سیده زنان دوران خود است؟ فرمود آن مریم بود و فاطمه سیده زنان بهشت است از اولین و آخرین. گفتم گفتار رسول خدا «ص» که حسن و حسین دو سید جوانان اهل بهشتند؟ فرمود آنها هم سید جوانان اهل بهشتند از اولین و آخرین‏.

البتّه روایات دیگری هم هست: سَیِّدَةِ نِساءِ ‌العالَمین؛ سَیِّدَةُ نِساءِ الدُّنیا؛[2] اینها همه با سندهای متقن از طریق شیعه و سنّی نقل شده است، نه اینکه فقط شیعه نقل کرده باشد؛ لکن به نظر از همه مهم‌تر همان «سَیِّدَةِ نِساءِ اَهلِ الجَنَّة» است.

 خدای متعال در آیه‌ قرآن می فرماید: («وَ ضَرَبَ اللهُ مَثَلًا لِلَّذینَ ءامَنُوا امرَاَتَ فِرعَون...»)[3] همسر فرعون الگو برای همه‌ی مؤمنین، نه فقط برای زنان است؛ برای «لِلَّذینَ ءامَنُوا» است. یعنی خدای متعال برای همه‌ی مؤمنین دو زن را الگو قرار داده است: یکی زن فرعون -جناب آسیه- و دیگری حضرت مریم (سلام الله علیهما). این دو برای همه بشریت و همه مومنین عالم الگو هستند. آنگاه این دو نفر و همه‌ی زن های برجسته و اولیای الهی از جنس مؤنّث، همه در بهشتند، جایگاهشان بهشت است و در نهایت فاطمه‌ی زهرا «سَیِّدَةُ نِساءِ اَهلِ الجَنَّة» است. از قبل می دانیم درجات و مقامات بهشت، محصول اعمال انسان در دنیا است.

دستیابی حضرت زهرا (سلام‌الله‌علیها) به چنین درجه و مقامی از بهشت در عمری کوتاه، خود یکی از معجزات اسلام است. این چه عاملی است، این چه نیروئی است، این چه قدرت متحول‌ کننده‌ عمیق درونی است که از یک انسان در این مدت کوتاه، می تواند یک چنین اقیانوس معرفت و عبودیت و قداست و عروج معنوی بسازد؟ خود این، معجزه‌ی اسلام است.

پی‌نوشت‌ها:
[1]. الأمالی‏،شیخ صدوق ص ۱۲۵؛ مناقب آل أبی طالب علیهم السلام‏، ابن شهرآشوب ج ۳ ص ۳۲۳؛ بحار الأنوار، علامه مجلسی ج ‏۴۳ ص۳۷.
[2]. الکافی، شیخ کلینی ج ۱ ص ۴۵۸؛ بحارالانوار، علامه مجلسی ج ۴۳ ص ۱۹۳.
[3]. سوره مبارکه التحریم آیه ۱۱.
[4]. سوره مبارکه التحریم آیه ۱۲.

منبع: anvartaha.ir


نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
پرسش و پاسخ مرتبط