سه‌شنبه، 23 دی 1399
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما

آیا ازدواج زن شیعه و مرد سنی

پرسش :

آیا ازدواج زن شیعه و مرد سنی صحیح است؟


پاسخ :
ازدواج با سنى که ناصبى (دشمن اهل بیت) نباشد، از نظر فقهی و شرعی اشکالى ندارد. اگر مرد شیعى با زن سنى ازدواج کند، اشکالى ندارد و اگر زن شیعى با مرد سنى ازدواج کند، خلاف احتیاط است. حضرت امام مى ‏فرماید: «تإ آنجا که ممکن باشد، این احتیاط ترک نشود».[۱]

یعنى زن شیعى سعى کند با مرد سنى ازدَواج نکند چون غالبا زنان تابع شوهران هستند و زن خواه ناخواه تحت تأثیر شوهر قرار مى ‏گیرد یا اگر اختلافاتى پیش ‏آید، ممکن است فرزندان به روش پدر بیشتر تمایل پیدا ‏کنند. نقش پدر و مادر در تربیت فرزند بسیار است. بنابراین اگر زن شیعه مذهب با مرد سنى ازدواج نکند بهتر است.

از نظر تربیتی و اجتماعی  چون مبنای ازدواج بر ارتباط عمیق و گسترده میان زنان و مردان بنیان نهاده می شود، ازدواج دو شخص با دو عقیده مخالف با هم دشوار است و مشکلات رفتاری را نیز غالبا به دنبال دارد. مگر این که نکات مثبت دو زوج بسیار باشد که بتوانند با هم زندگی خوب و آرامی داشته باشند.
یکی از مراحل مهمّ و سرنوشت ساز در زندگی آدمی، مرحلة انتخاب همسر است؛ زیرا انسان در این مرحله، شریک زندگی و همدم غمها و شادیهایش را بر میگزیند؛ لذا جا دارد که در انتخاب همسر، دقّت کافی شود. یکی از چیزهایی که در گزینش همسر لازم است، مورد توجّه قرار گیرد، موضوع کفو و هم شأن بودن است.
در روایات است که رسول خدا(ص) فرمود: با افراد هم شأن ازدواج کنید.[۲]

بیش از صد مورد تحقیق نشان داده است که اگر افراد با کسانی ازدواج کنند که هم شأن و همسان هستند، امر زندگی آسانتر میگذرد. بسیاری از اختلافات بین زن و مرد، به خاطر هم شأن نبودن آنان است.

تکیه اساسی اسلام در کفو و هم شأن بودن، روی مسأله ایمان و اعتقاد است. همسر را باید در چارچوب اعتقاد به مذهب و مکتب مورد قبول خود جست و جو کرد، تا سنخیت و تجانس و امکان جلب و جذب باشد.

بنابراین، امکان موفقیت در زندگی زناشویی کسانی که از نظر اعتقادی اختلاف دارند، کم است و ازدواج زن شیعه با مرد سنّی، صلاح نیست.

پی‌نوشت‌ها:
[۱]. تحریر الوسیله، ج ۲، ص ۲۸۶، مسئله ۸.
[۲]. کافی، کلینی، ج ۵، ص ۳۳۲، دارالکتب الاسلامیة.

​​​​​​​منبع: www.soalcity.ir


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.