سه‌شنبه، 23 دی 1399
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما

ازدواج با فرد بی نماز و عدم پایبند به شرعیات گناه است؟

پرسش :

دو ماه است که نامزد کرده‌ام. اخیرا متوجه شده‌ام که همسرم به نماز و روزه بی اعتقاد است. به ایشان گفته‌ام اگر می‌خواهد با هم ازدواج کنیم باید نماز خوانده و روزه بگیرد. اما هنوز نتوانسته تصمیمی بگیرد و به گمانم، نخواهد توانست چنین تصمیمی هم بگیرد. از طرفی دوستش دارم و از هر جهت پسر خوب و متعهدی است. اگر با ایشان ازدواج کنم گناه می‌کنم؟ من نمی‌خواهم از خدا دور شوم.


پاسخ :
هم تصمیم به ازدواج و هم تصمیم به اینکه با چه کسی ازدواج کنیم، از بزرگترین تصمیمهای زندگی یک فرد است، چرا که ممکن است مسیر و سرنوشت فرد را با تغییرات اساسی مواجه کند.

به هر روی لازم است هر فردی برای خود معیارهایی برای انتخاب داشته باشد و بعد از اینکه این معیارها را اولویت بندی نمود، برحسب این معیارها و این اولویت بندی اقدام به انتخاب نماید.

مثلا ممکن است فردی معیارهایی مانند، خوش رفتاری، انعطاف پذیری، تدین، تحصیلات، ظاهر و... را از جمله معیارهای خود بداند و در این میان تدین از جمله معیارهای درجه اول او باشد، طبیعی است که در اینصورت یا باید با فردی ازدواج کند که حتما دینمدار باشد و یا اینکه نسبت به اولویت چنین معیاری تجدید نظر نماید و یا از آن صرفنظر کند!

در خصوص حضرتعالی هم همین قاعده صادق است، اینکه چنین شخصی را انتخاب کنید یا خیر به حضرتعالی و معیارهای حضرتعالی وابسته است. البته لازم است نقاط قوت و منفی این شخص را به صورت یک مجموعه ببینید و پس از تحلیل و بررسی روشن کنید که آیا نقاط منفی ایشان به نقاط مثبت غلبه دارد یا خیر؟ اینکه می‌گوییم غلبه منظور ما تعداد نیست. بلکه منظور ما جایگاه و اهمیت است. ممکن است فردی مثلا ۴ خصوصیت منفی داشته باشد و ۲۰ خصوصیت مثبت، لکن این خصوصیات منفی به اندازه‌ای مهم و تاثیر گذار باشند که بر این ۲۰خصوصیت مثبت غلبه پیدا کنند و یا بالعکس!

نکته دیگر که لازم است به آن توجه گردد این است که در ازدواج لازم است مبنای انتخاب ما امور نقد و بالفعل باشد، نه امور بالقوه و نسیه! به این معنا که ما باید فرد را همانگونه‌ای که هست بپذیریم و به این امید که او بعدا تغییر می‌کند ویا اینکه او را تغییر می‌دهیم، انتخاب نکنیم.

با توجه به این نکات این حضرتعالی هستید که باید با مقایسه جهات مثبت و منفی ایشان و همچنین لحاظ اولویتها، انتخاب کنید.

در پاسخ به بخش دوم سوال حضرتعالی که آیا ازدواج با فرد بی‌نماز حرام است یا خیر، باید گفت چنین ازدواجی حرمت شرعی ندارد، به شرط اینکه خوف و بیم آن نباشد که دین شما در خطر بیفتد.

​​​​​​​منبع: www.soalcity.ir


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.