پرسش :
در خانواده، آيا هر يك از مرد و زن در ايمان و كفر مستقلّ است يا وابسته و تابع يكديگرند؟
پاسخ :
چنان كه از آيات قرآن به دست مىآيد، در ايمان و كفر، سرنوشت زن و مرد لزوماً وابسته به يك ديگر نيست; بلكه هر يك به اراده و اختيار خود عمل مىكنند; همان گونه كه فرزندان نيز در اين امر مستقل هستند. در يك خانواده ممكن است زن و شوهر، هر دو صالح يا فاسد باشند و ممكن است در دو جهت گوناگون سير كنند و زن صالح باشد و مرد فاسد يا به عكس.(1) اين چهار حالت، هم امكان دارد; هم واقع شده و هم در قرآن نمونه هايى از آن ذكر شده است.
آدم و حوّا، ابراهيم و ساره، زكريا و همسرش، عمران و همسرش (پدر و مادر حضرت مريم(عليها السلام)) و موسى و دختر شعيب، نمونه هايى هستند كه هر دو صالحند.(2)
ابولهب و زنش، نمونه زنان و شوهرانى هستند كه هر دو فاسدند.(3)
فرعون و زنش نمونه زنان و شوهرانى هستند كه راه جد مىپيمايند; زن رو به نيكى و مرد رو به بدى دارد.(4)
برعكس، نوح ولوط و همسرانشان نمونه هايى هستند كه زن، فاسد، و مرد صالح است.(5)
از امكان و وقوع اين حالات چهارگانه مىآموزيم كه زن از لحاظ روحى و معنوى، به هيچ مردى حتّى شوهرِ خود وابسته نيست. او مىتواند همچون آسيه (زن فرعون) در ناپاكترين محيط ها به سر بَرد و با اين همه، پاك و منزّه بماند و مىتواند مانند همسرانِ نوح و لوط، در مقدّسترين خانه ها و در پيوند با قدسىترين انسان ها زندگى كند; ولى خود در منجلاب گناه غوطهور باشد.
1. ر.ك: محمّد تقى مصباح يزدى، جزوه حقوق و سياست در قرآن، درس 207.
2. ر.ك: بقره (2)، 35 و 36; آل عمران (3)، 35 و 36 و 40; هود (11)، 71ـ73; قصص (28)، 23ـ28.
3. مَسَد (111)، 3ـ5.
4. تحريم، (66)، 11.
5. تحريم (66)، 10.
( مأخذ : آیةالله مصباح یزدی ، پرسشها و پاسخها ، ج 5 )
چنان كه از آيات قرآن به دست مىآيد، در ايمان و كفر، سرنوشت زن و مرد لزوماً وابسته به يك ديگر نيست; بلكه هر يك به اراده و اختيار خود عمل مىكنند; همان گونه كه فرزندان نيز در اين امر مستقل هستند. در يك خانواده ممكن است زن و شوهر، هر دو صالح يا فاسد باشند و ممكن است در دو جهت گوناگون سير كنند و زن صالح باشد و مرد فاسد يا به عكس.(1) اين چهار حالت، هم امكان دارد; هم واقع شده و هم در قرآن نمونه هايى از آن ذكر شده است.
آدم و حوّا، ابراهيم و ساره، زكريا و همسرش، عمران و همسرش (پدر و مادر حضرت مريم(عليها السلام)) و موسى و دختر شعيب، نمونه هايى هستند كه هر دو صالحند.(2)
ابولهب و زنش، نمونه زنان و شوهرانى هستند كه هر دو فاسدند.(3)
فرعون و زنش نمونه زنان و شوهرانى هستند كه راه جد مىپيمايند; زن رو به نيكى و مرد رو به بدى دارد.(4)
برعكس، نوح ولوط و همسرانشان نمونه هايى هستند كه زن، فاسد، و مرد صالح است.(5)
از امكان و وقوع اين حالات چهارگانه مىآموزيم كه زن از لحاظ روحى و معنوى، به هيچ مردى حتّى شوهرِ خود وابسته نيست. او مىتواند همچون آسيه (زن فرعون) در ناپاكترين محيط ها به سر بَرد و با اين همه، پاك و منزّه بماند و مىتواند مانند همسرانِ نوح و لوط، در مقدّسترين خانه ها و در پيوند با قدسىترين انسان ها زندگى كند; ولى خود در منجلاب گناه غوطهور باشد.
1. ر.ك: محمّد تقى مصباح يزدى، جزوه حقوق و سياست در قرآن، درس 207.
2. ر.ك: بقره (2)، 35 و 36; آل عمران (3)، 35 و 36 و 40; هود (11)، 71ـ73; قصص (28)، 23ـ28.
3. مَسَد (111)، 3ـ5.
4. تحريم، (66)، 11.
5. تحريم (66)، 10.
( مأخذ : آیةالله مصباح یزدی ، پرسشها و پاسخها ، ج 5 )