چهارشنبه، 25 اسفند 1389
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما

پرسش :

راههاي تهاجم فرهنگي بر جامعه و جوانان چيست و نحوه مقابله با آن چگونه است؟


پاسخ :
تهاجم فرهنگي دشمن اهداف وسيعي دارد كه از جملة آنها چنين است. 1ـ تخريب بينشها و باورها: دشمن فهميده است آنچه باعث مقاومت و پايداري كشورهاي اسلامي مخصوصاً ايران در برابر تسلط بي‎قيد و شرط اجنبي بر معادن مختلف نفت و گاز و مس و آهن و ...شده و نمي‎گذارد كشور بازار مصرفي براي كشورهاي سلطه طلب غرب و شرق قرار گيرد ايمان و اعتقاد مردم به خداوند يكتا است. دشمن كه ديد نمي‎تواند از راه حمله نظامي بر كشور ما تسلط پيدا كند خواست تا پيشرفته‎ترين و مدرن‎ترين اسلحه مسلمانان را كه همان اعتقاد به خداوند بود از آنها گرفته و آنها را خلع سلاح نمايد و در نتيجه اقدام به ايجاد شبهه نسبت به وجود خدا، نسبت به حقانيت معاد، عصمت پيامبر وائمه اطهار عليهم السلام و تخريب ديگر اعتقادات نمود. پس بالاترين خطر تهاجم فرهنگي تخريب پايگاه اعتقادات است و راه مقابله با آن تبيين اعتقادات اسلامي توسط علماء واهل فضل و تلاش و كوشش همگاني جامعه و جوانان در يك بسيج عمومي براي فراگيري اعتقادات اسلامي و پاسخ دادن به شبهات است.
2ـ تغيير ارزشها و گرايشها:
وقتي دشمن نتوانست اعتقادات را تخريب كند خود به خود ارزشها هم عوض مي‎شود. چرا كه براي مسلمان سرسپردگي به اجانب ننگ است و تنها خداوند است كه سزاوار كرنش است ولي افراد غرب‎زده سرسپردگي به اجانب را افتخار داشته و آن را ترويج هم مي‎كنند. يك مسلمان واقعي حوادثي مثل شركت يك عده از ايران در كنفرانسهايي مثل كنفرانس برلين را باعث رسوايي و سر شكستگي مي‎داند ولي افراد مسخ شده و بي‎هويت به آن افتخار هم مي‎كنند. مسلمانان ارزش را به تقوي مي‎داند. «ان اكرمكم عند الله اتقيكم» ولي غرب زده ارزش را به ميزان بهره‎مند از مواهب مادي چون مال و منال و مقام مي‎داند. مسلمان تشبه به كفار را حرام مي‎داند و در سبك زندگي نحوة پوشيدن لباس نحوة آرايش و... براي خود سبك دارد. ولي غربزدگان از آرايش مو گرفته تا پوشش و نحوة غذا و حتي نگهداري سگ در منزل و محل كار به غرب مي‎نگرند و از آنها مد و متد زندگي را فرا مي‎گيرند.
3ـ تغيير رفتارها و كردارها:
دشمن در پي آن است كه رفتارهاي مردم را در جهتي كه خود مي‎خواهد تغيير دهد. پرورش قلم بدستان مزدور رخنه در رسانه‎ها و به تعبير مقام معظم رهبري تبديل بسياري از رسانه‎ها به پايگاهي جهت حمله به اعتقادات و ارزشهاي اين ملت و اختصاص بودجه بيست ميليون دلاري به صورت علني در جهت از بين بردن فرهنگ حياتبخش اسلام و تغير رفتار مردم در جهت منافع آنان است.
نحوة مقابله با تهاجم فرهنگي
1ـ تقويت اعتقادات:
مردم وظيفه دارند با تشكيل جلسات مذهبي در سطوح مختلف معارف اسلامي را در جامعه و در عمق جان فرزندان اين آب و خاك و بوم نهادينه كنند. صدا و سيما و مراكز فرهنگي هم مي‎توانند در اين مسير بسيار مفيد بوده و نقش اساسي ايفا كنند. پدران و مادران در تعليم بچه‎ها بسيار كوشا باشند و قرآن و معارف الهي را به آنها بياموزند.
2ـ دولت:
دولت جمهوري اسلامي وظيفه دارد با مظاهر فساد مبارزه كرده جلو بي‎بند و باري در جامعه اسلامي را بگيرد. روابط با كشورهاي بيگانه رعايت احكام اسلامي را نموده و به افراد بيگانه اجازة تسلط بر اين كشور را ندهد.
در حال حاضر فيلم‎هاي ويديو و نوارهاي مبتذل و تصاوير مستهجن در بسياري از چهار راهها و ميادين شهرها مخصوصاً تهران، آزادانه به فروش مي‎رسد بي‎حجابي بي‎داد مي‎كند و اختلاط و ارتباط زن و مرد جنبة معروف پيدا كرده است وظيفه دولت است كه جلوي اين انحرافات را بگيرد.
3ـ فرهيختگان
ون فرهنگي، افراد تحصيل كرده حوزوي و دانشگاهي وظيفه دارند پاسخ شبهات روز را با نوشتن مقاله، ايراد سخنراني، ميزگرد و مناظره و... بدهند و در تدوين متون درسي از ابتدايي تا دكتري معيارهاي اسلام ناب را در نظر بگيرند و به صورت فعال و منسجم با گفتار و كردار اسلام را در جامعه نهادينه كرده، و پيام اسلام را به مردم برسانند.
وظيفه همة مردم است كه با انجام امر به معروف و نهي از منكر و اجتناب از محرمات، خود و ديگران را از خطر تهاجم فرهنگي نجات داده و در حد توان از اسلام و حدود و مباني آن پاسداري كنند.
«كلكم راع و كلكم مسئول عن رعيته»[1]
منابع براي مطالعه بيشتر
1ـ فرهنگ و تهاجم فرهنگي، مقام معظم رهبري، سازمان مدارك فرهنگي انقلاب اسلامي، گروه انتشارات 1373.
2ـ تهاجم فرهنگي، محمد تقي مصباح يزدي، انتشارات موسسه آموزشي پژوهشي امام خميني.
3ـ شبيخ منصور ميرزايي، احرار تبريز، 1377.


[1] - ميزان الحكمه، ج 4، ص 327، به نقل از صحيح مسلم، ج 3، ص 1459.
( اندیشه قم )


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.