چهارشنبه، 25 اسفند 1389
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما

پرسش :

تقويت اراده در انجام برنامه‏ها و كارها چگونه ممكن است؟


پاسخ :
قبل از بيان راه‏هاى تقويت اراده، بهتر است فرد با اراده و درمقابل فرد بى‏ثبات و فاقد اراده را توصيف كنيم. فرد بااراده كسى است كه وقتى در مورد كارى، به خوبى تأمل كرد، تصميم به انجام آن مى‏گيرد و بافعاليت و ثبات قدم، آن را به اجرا در مى‏آورد. بنابراين پافشارى برتصميمى غلط يا داشتن ميلى قهرمانانه ثبات قدم نخواهد بود. در مقابل فردى كه داراى اراده ضعيف است با كمترين مشكل از انجام دادن كار، دلسرد شده و كوشش جهت تحقق آن را متوقف مى‏كند. فردى كه اراده قوى دارد آنچه را كه با تأمل خواسته است باكوشش و ثبات قدم درپى تحقق آن است.
فرد با اراده كسى است كه داراى هدفى معقول بوده و تا موقعى كه به آن نرسيده است، از تعقيب آن باز نمى‏ايستد. مشكلات و موانع روانى يا مادى، به اراده و عزم او لطمه نمى‏زند و از پيشرفتش جلوگيرى نمى‏كند. در اولين گام، بايد هدف و يا اهداف دقيق و مشخص خود را از زندگى يا كارى كه مى‏خواهد انجام دهد، براى خويش ترسيم نمايد. طبيعى است اين هدف، بايد معقول، قابل دستيابى، بدون افراط و تفريط، مطابق توان و استعداد فرد و واقع بينانه باشد نه آنكه آرمانى و بلند پروازانه و خارج از توانايى‏هاى وى باشد. در اين صورت در صحنه عمل وقتى با مشكلات و سختى‏هاى طاقت فرسا و خارج از توان خود، رو به رو شد و با شكست‏هاى احتمالى به هدف مورد نظر خود دست نيافت نااميد و دلسرد شده و از ادامه كار منصرف مى‏گردد. همچنين از انجام كارهاى ديگر منصرف مى‏شود و خود را ناتوان وبى اراده تلقى مى‏كند.
دومين گام شناخت توانايى‏ها و استعدادهاى نهفته در وجود خويش است. همه ما در وجود خود، از استعدادهايى برخورداريم كافى است اين نيروها را بشناسيم و براى رسيدن به هدف، آنها را به كار گيريم.
سومين گام، برنامه‏ريزى است. بايد براى تمام كارها و فعاليت‏هاى شبانه روزى، برنامه اى مدون و منظم داشته باشيد. بدين منظور از جدولى استفاده كنيد كه در ستون افقى آن، ساعات شبانه روز و در ستون عمودى، ايام هفته را يادداشت كرده و تمام كارهاى روزانه را در آن درج كنيد (از خواب و استراحت تا عبادت، ورزش، مطالعه و). هر فعاليتى را در زمان خاص خود در جدول بنويسيد و هيچ زمانى را بدون كار خالى نگذاريد. هر روز صبح با نگاهى به آن برنامه، به اجراى دقيق آن بپردازيد و شب‏ها قبل از خواب، آن را محاسبه و ارزيابى كنيد. شايسته است همچون يك محاسبه‏گر جدى و قاطع، فعاليت‏هاى روزانه و ميزان موفقيت خود در انجام دادن كارها را بررسى كنيد. در صورت موفقيت، خود را تشويق كنيد و در صورت تخلف از برنامه و سهل‏انگارى در اجرا، خود را تنبيه نماييد.
چهارمين گام، «تلقين» است. تلقين به خود در تقويت اراده، اثر قابل ملاحظه اى دارد. بنابراين هر روز جملاتى را به خود تلقين كنيد مانند: «من اراده لازم براى انجام كارهايم را دارم»، «هيچ چيز نمى‏تواند اراده ام را متزلزل كند»، «آنچه را كه به نظرم انجام دادنى است، انجام مى‏دهم و هيچ قدرتى نمى‏تواند مرا از آن باز دارد»، «اراده من هر روز محكم‏تر مى‏شود»، «بر من لازم است كه موفق شوم زيرا موفقيت از آن نيرومندان است» و
پنجمين گام، توجه به تدريجى بودن تقويت اراده است. براى به دست آوردن اراده‏اى قوى و محكم، تدريجى بودن آن و نياز به تمرين و ممارست امرى لازم و ضرورى است. گمان نكنيد مى‏توانيد به طور دفعى و بدون هيچ تلاشى، به آن دست يابيد. بنابراين به راه كارهاى عملى زير توجه نموده، به آنها عمل كنيد:
راه‏هاى تقويت اراده
1. هر روز صبح حداقل بيست دقيقه به طور مرتب و در ساعتى معين ورزش كنيد.
2. سحر گاهان يا صبح گاهان، هرگاه كه بيدار شديد بى درنگ برخيزيد و از رختخواب بيرون رويد. حتى اگر خواب آلودگى مزاحمتان است، از اتاق بيرون رويد و قدرى نرمش كنيد تا خواب آلودگى از بين برود.
3. در صورت امكان، چند دقيقه قبل از اذان صبح از خواب بيدار شده، نماز شب بخوانيد و اگر در آن وقت بيدار نشديد، قضاى آن را به جا آوريد.
4. مقيد باشيد هر روز تعداد آيات معينى را قرائت كنيد مثلًا 30 تا 50 آيه و در صورت تمايل در هفته‏هاى بعد به ميزان آن بيفزاييد.
5. هرگز در كارها نااميد نشويد و با حالت تهاجمى براى پى
گيرى و به انجام رساندن كارهاى ناقص و ناموفق، جديت به خرج دهيد.
6. كارهايى را كه به عهده مى‏گيريد، ناتمام رها نكنيد و آنها را به نحو احسن و تا رسيدن به نتيجه مطلوب ادامه دهيد.
لازم است به اين نكته نيز توجه كنيد كه براى رسيدن به هدف مشخصى در زندگى شخصى، بايد به چند مطلب توجه داشته باشيد:
يكم. هدف براى شما روشن و شفاف باشد و ترسيمى صحيح و واقع بينانه از آن داشته باشيد.
دوم. اين هدف مورد نظر، دست‏يافتنى بوده و مطابق با توانايى شما باشد.
سوم. شخص برنامه‏ريزى صحيحى براى دستيابى به آن داشته باشيد.
چهارم. از تلاش و كوشش و همت كافى برخوردار باشيد.
پنجم. اراده اى محكم و استوار با استفاده از راه‏هاى تقويت اراده، در خود ايجاد كنيد.
ششم. بر خداوند توكل كرده و از او استمداد جوييد.
پرسمان


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.