چهارشنبه، 25 اسفند 1389
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما

پرسش :

با اينكه ازدواج موقت بسيار آسان است، چرا اگر پسر و دختري صيغه را جاري كردند، مسئولان قضايي آن را نمي‏پذيرند؟


پاسخ :
ثبت ازدواج موقت
آن مقدار بساطت و سادگى كه در مورد ازدواج موقت ذكر مى‏شود، از نظر فقهى، در ازدواج دائم نيز هست. با اين حال، علت نپذيرفتن دستگاه قضايى مصوبات مجلس شوراى اسلامى است كه به رسميت شناختن ازدواج كه بدان وسيله مى‏توان ادعاى طرفين را پذيرفت منوط به ثبت آن در دفاتر رسمى ازدواج است.
فلسفه تصويب مجلس نيز سوء استفاده‏هاى فراوانى است كه به نام ازدواج موقت صورت مى‏گيرد. از اين رو دولت اسلامى براى سامان بخشيدن به اين امر، قواعد و مقرراتى را وضع كرده است. اگر اين مقررات نباشد، ازدواج موقّت به ضد فلسفه خود كه جلوگيرى از فحشا و بى‏بند و بارى جنسى و عدم ضابطه در كاميابى جنسى تبديل خواهد شد. البته اين ضوابط نبايد به گونه اى باشد كه ازدواج موقت را تا مرز تعطيلى بكشاند. مهم اين است كه ازدواج موقت و دائم، هر دو ازدواج هستند و در نظر بسيارى، از شرايط فقهى و قانونى مساوى‏اند ليكن يكى هميشگى است و ديگرى موقّت. متأسفانه، غير دائمى بودن، متعه موجب برداشت نادرستى در جامعه گرديده و باعث شده كه آن را به ديد التذاذ آنى بنگرند در حالى كه ماهيت مسئله اين نيست.
اما اينكه دستگاه قضايى مقررات ويژه‏اى براى هر دو ازدواج مقرر ساخته، مربوط به احكام حكومتى است. احكام اوليه، همين كه از قالب فردى خارج شد و به نحوى در دايره روابط اجتماعى قرار گرفت، نيازمند نظام و مقرراتى است كه مطابق با شرايط زمانى، آن را سامان بخشد و جلوى بسيارى از مفاسد و هرج و مرج‏ها و تضييع حقوق را بگيرد. بنابراين، تناقضى بين احكام اولى فقهى و احكام حكومتى نيست بلكه تناقض آنجا است كه يكى ديگرى را نفى كند و مثلًا قانون بگويد: «خواندن صيغه شرعى لازم نيست» و فقه آن را لازم بداند. اما اينكه مقررات ديگرى براى استحكام پيوندها، در كنار ضوابط فقهى قرار گيرد و آن را مضبوط و سامان‏مند كند، با آن تلائم دارد.
پرسمان


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.