چهارشنبه، 25 اسفند 1389
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما

پرسش :

سؤال1 :اگر مصحف به معناي قرآن است ، پس مصحف فاطمه عليها السلام چيست ؟ چه محتوايي دارد ؟ مگر ممکن است جبرئيل بر غير پيامبر نازل شود ؟ اين مصحف اکنون کجا است ؟ خواهشمندم مرا راهنمايي کنيد . سؤال2 : اشکال ديگر که وارد مي کنند آن است که بعد از وفات پيامبر ، ارتباط ميان زمين و آسمان قطع و وحي منقطع گشته است .حال چگونه فرشته بر حضرت زهرا (ع)نازل شده و با آن بزرگوار گفت وگو کرده است ؟


پاسخ :
جواب سوال اول :کلمه «مصحف » اکنون بيشتر به معناي «قرآن » به کار مي رود . اما در لغت به معناي مجموعه برگه هايي است که ميان دو جلد ،جمع آوري شده است و امروزه «کتاب » خوانده مي شود . بنابراين ، منظور از « مصحف فاطمه » کتاب آن حضرت است .
طبق روايات در اين مصحف مطالبي چون وصيت حضرت زهرا (ع) ، مصيبت هاي فرزندان آن حضرت در طول زمان ، پيشگويي حوادث آينده و تمام پادشاهاني که بر زمين حکم خواهند راند ،نوشته شده است .
دسته اي از روايات نيز از اشتمال اين مصحف ،بر تمام احکام حلال و حرام ، سخن به ميان آورده است .بر اساس بعضي از احاديث ، امام صادق (ع) حوادث تاريخي اي چون ظهور زنديقان را پيشگويي و گفتارش را به مصحف فاطمه ، مستند کرده است .
اين روايات با هم ناسازگار نيست .زيرا ممکن است همه مطالب ياد شده در آن مصحف ، وجود داشته باشد .
در چند روايت ، آمده است :پيامبر اکرم (ص) مطالب را املاء مي کرد و امام علي (ع)مي نوشت .
درباره ي سبب انتساب مصحف به فاطمه (ع)مي توان گفت :آن کتاب نزد آن حضرت نگه داري مي شد و يا او واسطه ي رسيدن بعضي از مطالب ، به دست امام علي (ع) بوده است .
بر اساس روايات ديگر ، بعد از وفات پيامبر اکرم (ص)خداوند فرشته اي را نزد آن حضرت مي فرستاد تا در غم پدر ،دلداري اش دهد و وي را از مکان و جايگاه رسول خدا در بهشت آگاه سازد و با او درباره ي مطالب مختلف به گفت وگو بنشيند .حضرت فاطمه (ع)سخنان آن فرشته را به امام علي (ع) منتقل مي کرد و آن حضرت آنها را به نگارش در مي آورد .روايتي اين فرشته را جبرئيل (ع)معرفي کرده است .
جواب :درپاسخ گفتني است : طبق آيات قرآن ، نزول فرشته ي الهي و ارتباط خداوند با غير پيامبران ، از طريق فرشتگان و وحي امکان پذير است . چنان که آيات بسياري از ارتباط فرشته با حضرت مريم سخن مي گويد .پس منظور از انقطاع وحي و قطع ارتباط زمين و آسمان بعد از پيامبر اکرم (ص)قطع ارتباط ميان خداوند و فردي به عنوان پيامبر و مأمور ابلاغ است نه عدم امکان ارتباط زمينيان با خداوند و فرشتگان .
بر اساس روايات شيعه ،اين مصحف در زمان هاي مختلف ، نزد امامان معصوم بوده است و از امامي به امام ديگر رسيده و جز آن بزرگان ، کسي بدان دسترسي نداشته است . آنان با استفاده از آن ، حوادثي را پيشگويي و احکامي را بيان کرده اند .(23)
در پايان گفتني است : کتاب هايي که اخيراً با عنوان صحيفه الزهرا منتشر شده با مصحف فاطمه تفاوت دارد . زيرا در اين کتاب ها عمدتاً دعاهاي منسوب به آن حضرت (ع)به چشم مي خورد نه آنچه در روايات درباره ي مصحف فاطمه بيان شده است .
پرسشها و پاسخها/ج5


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.