پرسش :
چرا در حدیث معراج بیشتر در مورد عذاب زنان صحبت شده است؟ آیا حدیث معراج بیانگر این است که زنان قابلیت بیشتری برای گناه کردن دارند؟ و آیا این حدیث مخالف قرآن نیست؟
پاسخ :
در روایاتی که حادثه معراج و دیدار پیامبر (ص) از آسمان ها و بهشت و جهنم را بیان میکند، دقیقاً جملهای بدین تعبیر که «جهنم مملو از زنان است» نیامده است، آنچه در این روایات آمده این است که پیامبر (ص) وقتی جهنم را دیدار میکند، اقشار مختلفی از مردم را در آتش جهنم مشاهده میکند. مثلا رباخواران، مال یتیم خورندگان، شراب خواران و... و از جمله، عدهای از زنان که کارهای ناشایست انجام میدادند.[1]البته توضیحات پیامبر (ص) در این قسمت یعنی مربوط به زنان معذب در جهنم بیشتر است. شاید علت اینکه پیامبر (ص) این قسمت را بیشتر توضیح دادهاند این باشد که : الف- مخاطب برخی از این روایات حضرت فاطمه زهرا (س) هستند. یعنی پیامبر (ص) این حادثه را برای ایشان نقل فرمودند.[2] لذا پیامبر (ص) مناسب دیدهاند که این قسمت را برای ایشان توضیح دهند.
ب- زنها بخاطر عاطفی و احساسی بودن و علاقه بیشتر به زیور و زیبایی ظاهری دنیایی شاید زودتر فریب شیطان را بخورند و وسوسههای شیطان بیشتر در آنها نفوذ کند و از طرفی چون نقش زنها در مسائل تربیتی و اخلاقی جامعه بیشتر از مردهاست و جامعهای عفیف است که زنهای آن جامعه عفیف باشند، رکن اصلی مصونیت جامعه از مفاسد اخلاقی و تربیتی نیز بر عهده زنهاست، لذا پیامبر (ص) برای هشدار خانمها به این مسئولیت سنگین و خطر بزرگی که متوجه آنهاست، توضیحات بیشتری درباره آنها داده است.
و این حدیث هم مخالف قرآن نیست، چون قرآن وقتی میخواهد مثال نمونه برای مومنین و کافرین معرفی کند، از میان زنها انتخاب میکند[3]و این نشان دهنده نقش بزرگ زنان در جامعه است که در صلاح و فساد جامعه دارای نقش موثری هستند.
پی نوشتها:
[1]-تفسیر قمی، ج 1، ص 133 و ج 2، ص 4.
[2]-بحار، ج 18، ص 351.
[3]-سوره تحریم، آیات 10 تا 12.
منبع: پایگاه حوزه
در روایاتی که حادثه معراج و دیدار پیامبر (ص) از آسمان ها و بهشت و جهنم را بیان میکند، دقیقاً جملهای بدین تعبیر که «جهنم مملو از زنان است» نیامده است، آنچه در این روایات آمده این است که پیامبر (ص) وقتی جهنم را دیدار میکند، اقشار مختلفی از مردم را در آتش جهنم مشاهده میکند. مثلا رباخواران، مال یتیم خورندگان، شراب خواران و... و از جمله، عدهای از زنان که کارهای ناشایست انجام میدادند.[1]البته توضیحات پیامبر (ص) در این قسمت یعنی مربوط به زنان معذب در جهنم بیشتر است. شاید علت اینکه پیامبر (ص) این قسمت را بیشتر توضیح دادهاند این باشد که : الف- مخاطب برخی از این روایات حضرت فاطمه زهرا (س) هستند. یعنی پیامبر (ص) این حادثه را برای ایشان نقل فرمودند.[2] لذا پیامبر (ص) مناسب دیدهاند که این قسمت را برای ایشان توضیح دهند.
ب- زنها بخاطر عاطفی و احساسی بودن و علاقه بیشتر به زیور و زیبایی ظاهری دنیایی شاید زودتر فریب شیطان را بخورند و وسوسههای شیطان بیشتر در آنها نفوذ کند و از طرفی چون نقش زنها در مسائل تربیتی و اخلاقی جامعه بیشتر از مردهاست و جامعهای عفیف است که زنهای آن جامعه عفیف باشند، رکن اصلی مصونیت جامعه از مفاسد اخلاقی و تربیتی نیز بر عهده زنهاست، لذا پیامبر (ص) برای هشدار خانمها به این مسئولیت سنگین و خطر بزرگی که متوجه آنهاست، توضیحات بیشتری درباره آنها داده است.
و این حدیث هم مخالف قرآن نیست، چون قرآن وقتی میخواهد مثال نمونه برای مومنین و کافرین معرفی کند، از میان زنها انتخاب میکند[3]و این نشان دهنده نقش بزرگ زنان در جامعه است که در صلاح و فساد جامعه دارای نقش موثری هستند.
پی نوشتها:
[1]-تفسیر قمی، ج 1، ص 133 و ج 2، ص 4.
[2]-بحار، ج 18، ص 351.
[3]-سوره تحریم، آیات 10 تا 12.
منبع: پایگاه حوزه