چهارشنبه، 25 اسفند 1389
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما

پرسش :

آيا ممکن است کسي تمام گرايش هاي فطري اش را از دست بدهد؟ منظور از مسخ فطرت چيست؟ آيا مستلزم انکار فطرت نيست؟


پاسخ :
گرايش هاي فطري، ذاتي آدمي است و ذاتي شيء، قابل انفکاک از شيء نيست. زيرا اگر قابل انفکاک بود، ذاتي نبود. بلکه عرضي بود. اما اگر چنين است، پس مقصود از مسخ فطرت چيست؟ در اين جا نيز مي توان دو پاسخ داد:
الف( مقصود از مسخ فطرت، ضعيف شدن نور فطرت در وجود آدمي است، نه حذف آن. يعني در آدمي گرايش هاي مختلفي نهفته است که توجه به هر کدام مي تواند شديد و ضعيف شود و شدت و ضعف هر يک بر بقيه نيز تاثير مي گذارد. براي مثال هم ميل به حقيقت و علم آموزي، ذاتي انسان است، هم ميل به اشباع غريزه ي جنسي. منتها يک نفر ممکن است چنان غرق در علم آموزي شود که اساسا ميل ديگرش بسيار ضعيف و فراموش شود. هم چنين ممكن است اشباع غريزه جنسى چنان فكر و ذهن وى را اشغال كند كه جايى براى گرايش‏هاى ديگر باقى نگذارد. )براى تفصيل بحث، ر. ك: امدادهاى غيبى در زندگى بشر، )مقاله‏ى »خورشيد دين هرگز غروب نمى‏كند«(، صص 53 - 54. .
نكته‏ى دومى كه در بحث فطرت و تأثيرگذارى امور در آن بايد توجه داشت، اين است كه بحث مسخ فطرت بيش‏تر در حوزه‏ى اخلاقيات مطرح مى‏شود تا ساير امور فطرى. در حوزه‏ى اخلاقيات نيز دو عامل بايد دست به دست هم بدهند تا انعكاس فطرت معلوم شود: يكى ميزان پاك بودن فطرت است و ديگرى شدت ضربه‏اى كه به فطرت وارد مى‏شود. گاهى آينه‏ى دل آدمى چنان پاك است كه نشستن اندك غبارى بر آن صاحبش را بر آشفته مى‏سازد و گاهى آن قدر گل و لاى روى آن را پوشانده كه، كم‏تر از خارج تأثير مى‏پذيرد. اما همين فطرت‏هاى محجوب هم اگر ضربه‏اى بسيار شديد بر آن‏ها وارد شود، عكس العمل نشان خواهند داد. نمونه‏اش در تاريخ معاصر، خلبانى است كه بمب اتمى بر هيروشيما و ناكازاكى ريخت. وى را به صورت مردى بسيار قسى القلب تربيت كرده بودند تا بتواند به راحتى چنين وظيفه‏اى را انجام دهد. اما على رغم آن همه قساوت، وقتى حادثه را با چشم خود ديد، وجدان و فطرتش چنان بر او حمله كرد كه نتوانست تحمل كند و ديوانه شد.
ب( معناى عميق‏تر مسخ فطرت، آن چيزى است كه در آيات قرآن هم به آن اشاره شده است. واژه‏ى مسخ در قرآن كريم يك بار آمده است: ولو شئنا لمسخناهم على مكانتهم فما استطاعوا مضيا و لا يرجعون. )يس 36 / 67. و اگر بخواهيم، هر آينه ايشان را در جاى خود مسخ مى‏كنيم؛ ]به گونه‏اى[ كه نه بتوانند بروند و نه برگردند. .
اما حقيقت مسخ شدن سه بار در خصوص برخى طوايف، در قرآن كريم مطرح شده است؛ در دو مورد، با تعابير زير آمده است: فقلنا لهم كونوا قردة خاسئين. )بقره 2 / 65 و اعراف 7 / 166. به آنان گفتيم: بوزينگانى بى‏مقدار باشيد ]مساوى بشويد[. و: جعل منم القردة و الخنازير. )مائده 5 / 60. برخى از آن‏ها را ميمون و خوك گردانيد. .اما اين كه چگونه مسخ است، بايد گفت:
اولا فطرت در انسان، بر خلاف ساير ذاتيات موجودات، امرى بالفعل و نهايى شده نيست. براى مثال، سگ بودن از ابتدا در او هست، اما انسانيت يك انسان از ابتدا در او به صورت نهايى وجود ندارد، بلكه به صورت بالقوه است و او مى‏تواند اين انسانيت را شكوفا كند يا آن را طرد و سركوب كند. زيرا انسان اختيار دارد و فطرت او منافى اختيار او نيست.
ثانيا به تعبير علامه طباطبايى »انسانى كه مثلا به خوك يا ميمون مسخ شد، اين گونه است كه صورت حيوانيت روى صورت انسانيتش نقش بسته است و چنين كسى، انسانى است خوك يا انسانى است ميمون، نه اين كه انسانيتش به كلى باطل گشته و صورت خوكى و ميمونى به جاى صورت انسانيتش نشسته باشد. پس وقتى در اثر تكرار عمل صورتى از صور ملكات را كسب كند، نفسش به آن صورت متصور مى‏شود. و هيچ دليلى نداريم كه اين نفسانيات و صورت‏هاى نفسانى همان طور كه در آخرت مجسم مى‏شود، در دنيا نيز نتواند از باطل به ظاهر در بيايد و مجسم شود. پيش از اين هم گفتيم كه نفس انسان در اول حدوثش هيچ نقشى ندارد و مى‏تواند هر صورتى را پذيرا شود و لذا انسان مسخ شده، انسان است و مسخ شده، نه اين كه مسخ شده‏اى فاقد انسانيت باشد.« )ترجمه‏ى تفسير الميزان، ج 1، ص 314، ذيل آيه‏ى 65 سوره‏ى 65 سوره‏ى بقره. براى بحثى روايى در باب مسخ، ر. ك: همان، ج 8، صص 397 - 392، ذيل آيه‏ى 166 سوره‏ى اعراف. .
خلاصه اين كه فطرت يعنى وجود يك گرايش اصيل در آدمى به سمت تعالى. اما وجود اين گرايش به معناى نفى اختيار انسان نيست و انسان اختيار دارد مطابق با مسير اين گرايش حركت كند يا در مسير گرايش‏هاى ديگر. البته انسانى كه در مسيرهاى ديگر حركت مى‏كند، در نهايت در مى‏يابد كه خودش ضرر كرده است،


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
موارد بیشتر برای شما
حکم «ترور» از منظر اسلام
حکم «ترور» از منظر اسلام
بانویی که در شیراز به دنیا آمد و در لبنان شهید شد را بهتر بشناسیم
play_arrow
بانویی که در شیراز به دنیا آمد و در لبنان شهید شد را بهتر بشناسیم
حمله پهپادی مقاومت عراق به هدفی حیاتی در طبریا
play_arrow
حمله پهپادی مقاومت عراق به هدفی حیاتی در طبریا
پزشکیان: قیمت تمام شده بنزین ۸ هزار تومان است
play_arrow
پزشکیان: قیمت تمام شده بنزین ۸ هزار تومان است
تصاویری تکان دهنده از اردوگاه جبالیا غزه (۱۵+)
play_arrow
تصاویری تکان دهنده از اردوگاه جبالیا غزه (۱۵+)
لحظه تقدیم لایجه بودجه ۱۴۰۴ توسط پزشکیان به مجلس
play_arrow
لحظه تقدیم لایجه بودجه ۱۴۰۴ توسط پزشکیان به مجلس
پزشکیان: فیلترینگ برداشته می‌شود
play_arrow
پزشکیان: فیلترینگ برداشته می‌شود
تذکر هوشمندانه عراقچی به مترجم در نشست خبری در کویت
play_arrow
تذکر هوشمندانه عراقچی به مترجم در نشست خبری در کویت
توضیح رئیس سازمان برنامه درباره اظهارات بنزینی پزشکیان
play_arrow
توضیح رئیس سازمان برنامه درباره اظهارات بنزینی پزشکیان
جزئیات جالب خسرو معتضد درباره جزایر سه‌گانه خلیج فارس: ارث پدری ماست / این را همه بدانند!
play_arrow
جزئیات جالب خسرو معتضد درباره جزایر سه‌گانه خلیج فارس: ارث پدری ماست / این را همه بدانند!
توضیحات خسرو معتضد روی آنتن تلویزیون درباره اسم جزیره ابوموسی: جعلی است!
play_arrow
توضیحات خسرو معتضد روی آنتن تلویزیون درباره اسم جزیره ابوموسی: جعلی است!
چرا ایران امروز نمی‌تواند ادعای حقوقی جدی در مورد مالکیت بحرین مطرح کند؟
play_arrow
چرا ایران امروز نمی‌تواند ادعای حقوقی جدی در مورد مالکیت بحرین مطرح کند؟
توضیح کارشناس مسائل بین‌الملل: آیا سناریوی سقوط دولت بشاراسد مجددا کلید خورده است؟
play_arrow
توضیح کارشناس مسائل بین‌الملل: آیا سناریوی سقوط دولت بشاراسد مجددا کلید خورده است؟
توضیح کارشناس برنامه صداوسیما درمورد نحوه لو رفتن اسناد آمریکایی
play_arrow
توضیح کارشناس برنامه صداوسیما درمورد نحوه لو رفتن اسناد آمریکایی
هشدار جدی عراقچی به رژیم صهیونیستی
play_arrow
هشدار جدی عراقچی به رژیم صهیونیستی