چهارشنبه، 25 اسفند 1389
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما

پرسش :

عده‏اى از ملايكه كارى جز عبادت و تسبيح خداوند ندارند، آيا اين عمل آنها اختيارى است يا نه؟! و اگر ملايكه اختيار ندارند، آيا خدا نيازى به اين عبادت دارد؟!


پاسخ :
مَلَك موجودى فراطبيعى است. راه اثبات وجود او يا مراجعه به متون وحى و تعبد است و يا تجربه امدادهاى اين موجود در زندگى ايمانى بندگان (مخلصين از انبياء و اولياء).
اين موجود فراطبيعى جسم و جسمانى نيست تا از كمّ و كيف آن سخن به ميان آيد و يا قابل تصوير باشد. بله اين موجود گاهى مى‏تواند به شكل بشرى متمثل شود و انسان او را به شكل بشر مى‏بيند در حالى كه واقعاً بشر نيست مثل رؤيت روح توسط مريم عليها السلام[1] يا آمدن ملايك به صورت ميهمان بر ابراهيم عليه السلام[2] يا لوط[3] و نيز حاضر شدن جبرئيل خدمت رسول اللَّه صلى الله عليه وآله به شكل دحيه كلبى. اما همين قدر مى‏دانيم كه محدوديت و تكثر و تنوع ميان اين ها مى‏باشد، البته متناسب با نحوه وجودى خود اين ها ، لذا برخى موّكل عذاب در دنيا و برخى موكل عذاب در برزخ و برخى موكل عذاب در قيامتند. برخى كاتب نامه عمل انسان‏اند و برخى كاتب قضاوت اند و قدر الهى، برخى مدبرات امراند و برخى نازلان وحى، برخى به قلوب الهام مى‏كنند و برخى حافظ و ياور و معين مؤمنان‏اند، برخى امر و فرمانرواى برخى ديگرند و برخى مأمور و فرمانبردار مافوق خود، برخى موكل رزق‏اند و برخى موكل باران و برخى موكل گرفتن جان‏ها؛ در اين ميان گروهى هميشه در سجودند و گروهى هميشه در ركوع و برخى دايم در حال تسبيح و تحميد و برخى دگر در حول كعبه يا مشاهد مشرفه با مزار مؤمنين در طواف و زيارتند؛ برخى مشغول استغفار و شفاعت براى مؤمنان و شيعيان على عليه السلام هستند. و برخى در حال لعن و نفرين بر كفار و مشركان و منافقان و معاندان با آل اللَّه عليهم السلام، به گونه‏اى كه هر يك وظيفه و مقامى معلوم دارند و توان تخطى از وظيفه خود را ندارند و هر آنچه بديشان دستور رسد انجام مى‏دهند.
عبادت، چيزى جز اظهار عبوديت در مقابل رب و مولى و مالك خود نيست. هر چه درك عظمت و هيبت حق متعال بيشتر باشد، اين ظهور عبوديت و اظهار كوچكى در مقابل آن عظيم نمود بيشترى مى‏يابد. اين ظهور و اظهار بندگى نشانه كمال و درايت خود عبد است و از اين عبادت چيزى عايد معبود و ربّ نمى‏شود و لازم هم نيست كه چيزى عايد آن ذات اقدس گردد تا اين امر سبب خلق و تكوّن اين بندگان شود؛ زيرا اصل تكوّن و پيدايش اين ها، نمايش قدرت اله و اعطا نعمت وجود به اين ها است.
حال اگر بنده‏اى مختاراند مشغول عبادت شود، اين عبادت او سبب صفاى باطن و كمال نفس خود او و در نتيجه پيشرفت او در مراتب عبوديت و انسانيتش مى‏شود. پس اثر اين تسبيح و تحميد و تكريم و تعظيم در بنده است و از اين عبادت فايده‏اى متوجه ربّ نمى‏شود كه با ترك آن ضررى متوجه خدا شود. بلكه با ترك عبادت، اين عبد است كه خود را از ثمرات عالى آن محروم مى‏كند.
ظاهراً اين شبهه براى برخى از ملايكه هم مطرح بود؛ زيرا وقتى خداوند به ايشان اعلام نمود كه مى‏خواهم خليفه‏اى در زمين قرار دهم؛ گفتند: ما كه تسبيح و تقديس تو را مى‏نماييم، چرا در زمين كسى را مى‏آفرينى كه فساد كند و خون بريزد. پس خدا علم خاص را در اختيار آدم عليه السلام نهاد و آنها از تعلّم آن عاجز ماندند، پس گفتند: ما علمى و توانى نداريم جز آنچه تو آن را به ما تعليم داده‏اى! پس به عجز خود معترف شده و بر آدم عليه السلام سجده كردند![4] در جاى خود مسلم است كه عبادت مختارانه و آگاهانه بر عبادت تكوينى جبرى ارزش بيشترى دارد، لذا آن يكى اثرى دارد كه اين يكى ندارد، آن يك موجود بالقوه را بالفعل مى‏كند اما اين يكى ثمره فعليت ثابت است كه به بالاتر راهى ندارد و اگر تخلف كند، سقوط مى‏كند!
امام على عليه السلام، ملايكه را اينگونه توصيف مى‏نمايند:
"ملايكه را آفريدى و در آسمان‏هايت جايشان دادى براى آنها خستگى، غفلت و معصيت نيست، ايشان عالم‏ترين بندگان به تواند و از همه مخلوقات از تو خائف‏ترند و از همه به تو نزديك‏تر و از همه به فرمان تو مطيع‏ترند.
خواب چشمان آنها........ بايد و عقلشان دچار خطا نشود و بدنشان خستگى ندارد. در اصلاب ساكن نشده در ارحام پنهان نشوند، و آنها را از آب گنديده (منى) نيافريده‏اى، آنها را به گونه‏اى خاص آفريدى و در آسمان‏هايت جاى دادى و به جوارت آنها را كرامت بخشيدى و بر وحيت امينشان داشتى و از آفات و بليات نگه داشته و از ذنوب طاهرشان نمودى، اگر نيرويشان نمى‏دادى، نيرويى نداشتند و اگر تثبيتشان نمى‏نمودى، ثباتى نداشتند، اگر رحمتت نبود، اطاعت نمى‏كردند و اگر تو نبودى اين ها نبودند. با اين همه منزلتشان نزد تو و اطاعتشان براى تو و تقربشان به تو و عدم غفلتشان از تو و اوامرت، اگر آنچه را كه از ذاتت از آنها پنهان داشته‏اى به آنها مى‏نماياندى، هر آينه اعمالشان نزد آنها كوچك مى‏نمود و شرمنده‏ى مى‏شدند و مى‏دانستند كه عبادتت نكرده‏اند آنگونه كه شايسته تو است؛ تسبيح تو را است كه خالقى و معبودى و عجيب بندگانت را مى‏آزمايى".[5]
اگر در اين عبارات امير عليه السلام دقيق دقت شود: 1. راز اين عبادات؛ 2. راز آن اعتراض؛ 3. و راز آن اعتراف و سجده نيز روشن مى‏شود؛ عبادات اين ها مقتضاى علم شهودى اين ها به ذات حق و خوف و خشيت اين ها ناشى از هيبت و عظمت حق تعالى است. البته اين علم به تناسب وجود محدود آنها برايشان حاصل است و عبادتشان نيز متناسب با ذات محدود اين ها است، نه متناسب با ذات اقدس خدا.
آن اعترافشان موقع خلق آدم ناشى از محدوديت علمشان بود و چون اين امر برايشان مكشوف و مسجّل نموده و عجز خود را از احاطه به حكمت‏هاى خلقت توسط اله دريافتند، به جهالت و تقصير خويش اعتراف نموده پس بر آدم - به امر خدا - سجده كردند.
خلاصه اينكه عبادت ملايكه اختيارى به آنگونه كه در انسان مطرح است و ملاك تشريع و تكليف است، نيست، لذا سبب ترقى و تعالى و تكامل و رشد آنها نمى‏شود، بله اگر اين عبادت را رها كرده يا تقصير كنند، سقوط مى‏كنند.
پس منشأ عبادت آنها علم آنها به ذات اقدس اله و درك هيبت و عظمت او از يكسو و حقارت و محدوديت وجودى خود از طرف ديگر است؛ چنانچه اين امر در فطرت انسان نيز نهفته است و لكن نيازمند توجه و تكوينى و جبرى ملايك نيز فايده‏اى عايد رب نگشته و خداوند به اين ها و عبادت اين ها نيازى ندارد. اما وجود اینها که واسطه بین عالم ملکوت یا عالم ملک و طبیعتند، لازمه خلقت و آفرینش نظام احسن است و خود جلوه‏اى از قدرت نمايى خالق قادر حكيم علاّم است.
پی نوشتها:
[1] مريم، 19 - 16.
[2] هود، 77 - 69.
[3] هود، 81.
[4] بقره، 33 - 30.
[5] ر.ك: الميزان، ج 17، صص 10 - 8.
منابع و مآخذ
1. قرآن كريم، فاطر، 1؛ صافات، 164؛ تكوير، 21؛ سجده، 5 و 12؛ انعام، 62؛ نحل، 2 و 102؛ بقره، 97؛ عبس، 16؛ معارج، 4؛ حجر، 21؛ حج، 22؛ نازعات، 5؛ تحريم، 6؛ ذاريات، 4؛ مؤمن، 7؛ نجم، 26؛ انبياء، 28 و 103؛ بقره، 161 و 33 - 30 و 248؛ آل عمران، 39 و 125 - 124؛ تحريم، 4؛ مريم، 7 و 19 - 16؛ زمر، 73؛ مدثر، 30؛ زخرف، 77.
2. طباطبايى، محمد حسين، الميزان، دفتر انتشارات جامعه مدرسين، قم، ص 13 - 5.
3. مصباح يزدى، محمد تقى، معارف قرآن، 3 - 1، در راه حق، چاپ2، 1368 ، قم، صص 295 - 283.

منبع: http://farsi.islamquest.net


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
موارد بیشتر برای شما
حکم «ترور» از منظر اسلام
حکم «ترور» از منظر اسلام
بانویی که در شیراز به دنیا آمد و در لبنان شهید شد را بهتر بشناسیم
play_arrow
بانویی که در شیراز به دنیا آمد و در لبنان شهید شد را بهتر بشناسیم
حمله پهپادی مقاومت عراق به هدفی حیاتی در طبریا
play_arrow
حمله پهپادی مقاومت عراق به هدفی حیاتی در طبریا
پزشکیان: قیمت تمام شده بنزین ۸ هزار تومان است
play_arrow
پزشکیان: قیمت تمام شده بنزین ۸ هزار تومان است
تصاویری تکان دهنده از اردوگاه جبالیا غزه (۱۵+)
play_arrow
تصاویری تکان دهنده از اردوگاه جبالیا غزه (۱۵+)
لحظه تقدیم لایجه بودجه ۱۴۰۴ توسط پزشکیان به مجلس
play_arrow
لحظه تقدیم لایجه بودجه ۱۴۰۴ توسط پزشکیان به مجلس
پزشکیان: فیلترینگ برداشته می‌شود
play_arrow
پزشکیان: فیلترینگ برداشته می‌شود
تذکر هوشمندانه عراقچی به مترجم در نشست خبری در کویت
play_arrow
تذکر هوشمندانه عراقچی به مترجم در نشست خبری در کویت
توضیح رئیس سازمان برنامه درباره اظهارات بنزینی پزشکیان
play_arrow
توضیح رئیس سازمان برنامه درباره اظهارات بنزینی پزشکیان
جزئیات جالب خسرو معتضد درباره جزایر سه‌گانه خلیج فارس: ارث پدری ماست / این را همه بدانند!
play_arrow
جزئیات جالب خسرو معتضد درباره جزایر سه‌گانه خلیج فارس: ارث پدری ماست / این را همه بدانند!
توضیحات خسرو معتضد روی آنتن تلویزیون درباره اسم جزیره ابوموسی: جعلی است!
play_arrow
توضیحات خسرو معتضد روی آنتن تلویزیون درباره اسم جزیره ابوموسی: جعلی است!
چرا ایران امروز نمی‌تواند ادعای حقوقی جدی در مورد مالکیت بحرین مطرح کند؟
play_arrow
چرا ایران امروز نمی‌تواند ادعای حقوقی جدی در مورد مالکیت بحرین مطرح کند؟
توضیح کارشناس مسائل بین‌الملل: آیا سناریوی سقوط دولت بشاراسد مجددا کلید خورده است؟
play_arrow
توضیح کارشناس مسائل بین‌الملل: آیا سناریوی سقوط دولت بشاراسد مجددا کلید خورده است؟
توضیح کارشناس برنامه صداوسیما درمورد نحوه لو رفتن اسناد آمریکایی
play_arrow
توضیح کارشناس برنامه صداوسیما درمورد نحوه لو رفتن اسناد آمریکایی
هشدار جدی عراقچی به رژیم صهیونیستی
play_arrow
هشدار جدی عراقچی به رژیم صهیونیستی