چهارشنبه، 25 اسفند 1389
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما

پرسش :

چرا در اسلام تمام جشن ها ی ما نظیر حج و ... با ذبح یك حیوان همراه است. نمی شود با آزادی یك حیوان این مراسم مذهبی را جشن گرفت؟


پاسخ :
انسان اشرف مخلوقات است و خداوند همه موجودات دیگر از جمله حیوانات و چهار پایان را برای و او خلق کرده، تا از منافع آنها (گوشت ،سواری، حمل بارهای سنگین و ... )بهره مند شود. ذبح حیوانات در اعیاد و جشن های دینی از دستور الاهی سرچشمه گرفته است و با توجه به ارزشی که حیوانات قابل ذبح (گاو، گوسفند، شتر و ...) در همه زمان ها داشته اند ذبح و قربانی نوعی ایثار و گذشت از مال مورد علاقه است. از طرف دیگر عده ای از بندگان نیازمند سیر می شوند و کمک شایانی به اقتصاد جامعه، به خصوص طبقۀ ضعیف است.
از طرفی جشن ها و اعیاد مذهبی زمان های با ارزشی هستند که در چنین زمان هایی انسان باید بیشتر به یاد نعمت های پروردگار متعال بوده و از او تشکر کرده، سعی کند خود را به او نزدیک سازد. فلسفۀ ذبح حیوان در جشن ها و مراسم مذهبی قربانی کردن و انفاق گوشت آن (در راه خدا) در بین بندگان خدا به ویژه افراد نیازمند به منظور شکر گزاری از خداوند و قرب به او است. البته اسلام دستور کلی و عمومی ذبح حیوان برای همۀ جشن ها و مراسم نداده است.

منبع: http://farsi.islamquest.net


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.