پرسش :
علت این که زن باید در عقد موقت بعد از اتمام مدت عقد، 45 روز عده نگه دارد چیست؟ و آیا تنها مسئلۀ "لقاح میاه" است یا این که اگر زن اصلا نازا بود باز هم باید عده بگیرد؟
پاسخ :
زنانی که يائسه اند لازم نیست عده نگه دارد و مراد از زن يائسه زنان پنجاه ساله غیر قرشیه و شصت ساله قرشیه اند. اما زنى كه بچهدار نمی شود يائسه محسوب نمىشود و باید بعد از ازدواج عده نگه دارد.
اما در بارۀ فلسفۀ این حکم باید گفت که در آیات و روایات به تمام علل و حکمت های احکام اشاره نشده است، بلکه حکمتی از حکمت های متعدد و یا جزئی از علت تشریع آن حکم آمده است. در مورد حکمت تشریع عده نیز امر به همین صورت است.
بعضی از حکمت های مسئله وجوب عده نگه داشتن در ازدواج موقت عبارت اند از:
1. اگر زن در اين مدت احتمالا حامله شده باشد پدر بچه معلوم مىشود.
2. عده و پرهیز از آمیزش های پیاپی از نظر بهداشت و سلامت جسمی و روانی، براى زن مفيد است.
3. اين محدوديت تا حدودى جلوى هوس رانی ها و بی بند و باری ها را مىگيرد.
4. بدیهی است خدای متعال در تشریع احکام کرامت و شخصیت انسان را در نظر داشته، چه شخصیت فردی و چه اجتماعی. بنابراین، ممکن است این مسئله (نگه داشتن عده) ناظر به حکم این چنینی باشد؛ یعنی در نظر گرفتن شخصیت و کرامت انسانی زن در جامعه به عنوان یک انسان و عدم نگاه به او به عنوان یک کالا.
منبع: http://farsi.islamquest.net
زنانی که يائسه اند لازم نیست عده نگه دارد و مراد از زن يائسه زنان پنجاه ساله غیر قرشیه و شصت ساله قرشیه اند. اما زنى كه بچهدار نمی شود يائسه محسوب نمىشود و باید بعد از ازدواج عده نگه دارد.
اما در بارۀ فلسفۀ این حکم باید گفت که در آیات و روایات به تمام علل و حکمت های احکام اشاره نشده است، بلکه حکمتی از حکمت های متعدد و یا جزئی از علت تشریع آن حکم آمده است. در مورد حکمت تشریع عده نیز امر به همین صورت است.
بعضی از حکمت های مسئله وجوب عده نگه داشتن در ازدواج موقت عبارت اند از:
1. اگر زن در اين مدت احتمالا حامله شده باشد پدر بچه معلوم مىشود.
2. عده و پرهیز از آمیزش های پیاپی از نظر بهداشت و سلامت جسمی و روانی، براى زن مفيد است.
3. اين محدوديت تا حدودى جلوى هوس رانی ها و بی بند و باری ها را مىگيرد.
4. بدیهی است خدای متعال در تشریع احکام کرامت و شخصیت انسان را در نظر داشته، چه شخصیت فردی و چه اجتماعی. بنابراین، ممکن است این مسئله (نگه داشتن عده) ناظر به حکم این چنینی باشد؛ یعنی در نظر گرفتن شخصیت و کرامت انسانی زن در جامعه به عنوان یک انسان و عدم نگاه به او به عنوان یک کالا.
منبع: http://farsi.islamquest.net