پرسش :
اگر در هنگام عقد ازدواج موقت شرط عدم دخول مطرح شود آیا دخول در مقعد جایز می باشد یا خیر و آیا اصولاً "در صورت دخول در مقعد زوجه باید عده نگه دارد یا وجوب نگه داری عدّه صرفاً "پس ازدخول در فرج می باشد؟
پاسخ :
این شرط به دو صورت محقق می شود:
اول: به صورت شرط ضمن عقد (در عقد ازدواج شرط می شود که دخولی صورت نپذیرد).
دوم: شرط خارج از عقد (این شرط رابطه ای با عقد ازدواج ندارد).
در صورت اول وفای به آن شرط لازم است و در صورت تخلّف، شوهر گناهکار است.[1]
اما در صورت دوم گرچه حکم شرط ضمن عقد را ندارد، اما از نظر اخلاقی و شرعی باید انسان به شرایطی که در ضمن عقد مخصوصاً عقد ازدواج متعهد می شود، پایبند باشد و بر خلاف آنها عمل نکند.
اما اگر منظور از شرط عدم دخول هنگام عقد ازدواج موقت، دخول در قبل بوده، براین اساس دخول در دبر از این جهت اشکالی ندارد؛ چون خلاف شرط نیست. بله پیرامون نزدیکی با همسر از راه مقعد بین فقها اختلاف نظر وجود دارد.[2]
در وجوب نگه داشتن عده فرقی بین دخول در مقعد و فرج نیست و در هر صورت زن باید عده نگه دارد.[3]
پی نوشتها:
[1]نراقی، رسائل و مسائل، ج 2، ص 162، م 598؛ بهجت، جامع المسائل، ج 3، ص 501.
[2]. توضيح المسائل (المحشى للإمام الخميني)، ج1، ص 260، (اراكى): در دُبُر زن حائض، وطى كردن، محل اشكال است؛ (خوئى): بنا بر احتياط لازم وطى زن در دُبُر، چه حائض باشد چه نباشد، حرام است؛ (گلپايگانى، صافى): در دُبُر زن حائض هم وطى ننمايد چون كراهت شديده دارد؛ (فاضل): وطى كردن در دُبُر زن حائض اگر راضى باشد، كراهت شديده دارد؛ (سيستانى)؛ بنا بر احتياط وطى زن در دُبُر اگر راضى نباشد، چه حائض باشد چه نباشد، جايز نيست؛ (زنجانى)؛ وطى زن در دُبر شديداً مكروه است و خلاف احتياط استحبابى است و در حال حيض، احتياط استحبابى اكيد در ترك آن است. امام خمینی، آیت الله نوری، آیت الله فاضل، تعلیقات علی العروة ج 2، النکاح، الفصل الاول، م 1؛ آیت الله صافی، توضیح المسائل مراجع، م 45؛ آیت الله خامنه ای، استفتاء س 419، آیت الله مکارم.
[3] . بهجت، جامع المسائل، ج4، ص 36.
منبع: http://farsi.islamquest.net
این شرط به دو صورت محقق می شود:
اول: به صورت شرط ضمن عقد (در عقد ازدواج شرط می شود که دخولی صورت نپذیرد).
دوم: شرط خارج از عقد (این شرط رابطه ای با عقد ازدواج ندارد).
در صورت اول وفای به آن شرط لازم است و در صورت تخلّف، شوهر گناهکار است.[1]
اما در صورت دوم گرچه حکم شرط ضمن عقد را ندارد، اما از نظر اخلاقی و شرعی باید انسان به شرایطی که در ضمن عقد مخصوصاً عقد ازدواج متعهد می شود، پایبند باشد و بر خلاف آنها عمل نکند.
اما اگر منظور از شرط عدم دخول هنگام عقد ازدواج موقت، دخول در قبل بوده، براین اساس دخول در دبر از این جهت اشکالی ندارد؛ چون خلاف شرط نیست. بله پیرامون نزدیکی با همسر از راه مقعد بین فقها اختلاف نظر وجود دارد.[2]
در وجوب نگه داشتن عده فرقی بین دخول در مقعد و فرج نیست و در هر صورت زن باید عده نگه دارد.[3]
پی نوشتها:
[1]نراقی، رسائل و مسائل، ج 2، ص 162، م 598؛ بهجت، جامع المسائل، ج 3، ص 501.
[2]. توضيح المسائل (المحشى للإمام الخميني)، ج1، ص 260، (اراكى): در دُبُر زن حائض، وطى كردن، محل اشكال است؛ (خوئى): بنا بر احتياط لازم وطى زن در دُبُر، چه حائض باشد چه نباشد، حرام است؛ (گلپايگانى، صافى): در دُبُر زن حائض هم وطى ننمايد چون كراهت شديده دارد؛ (فاضل): وطى كردن در دُبُر زن حائض اگر راضى باشد، كراهت شديده دارد؛ (سيستانى)؛ بنا بر احتياط وطى زن در دُبُر اگر راضى نباشد، چه حائض باشد چه نباشد، جايز نيست؛ (زنجانى)؛ وطى زن در دُبر شديداً مكروه است و خلاف احتياط استحبابى است و در حال حيض، احتياط استحبابى اكيد در ترك آن است. امام خمینی، آیت الله نوری، آیت الله فاضل، تعلیقات علی العروة ج 2، النکاح، الفصل الاول، م 1؛ آیت الله صافی، توضیح المسائل مراجع، م 45؛ آیت الله خامنه ای، استفتاء س 419، آیت الله مکارم.
[3] . بهجت، جامع المسائل، ج4، ص 36.
منبع: http://farsi.islamquest.net