پرسش :
معناي لعن بر گروههاي مختلف در زيارت عاشورا چيست؟
پاسخ :
پاسخ از حضرت آيت الله العظمي حسين مظاهري(دامت بركاته):
همه کساني که در ماجراي کربلا نقش داشته اند حتي در حد سياهي لشگر و يا حتي در حد بي تفاوتي در مسئله و يا رضايت به وقوع آن و بالاتر از اين، همه کساني که مسبب جريان کربلا ولو در زمانهاي قبل از اين حادثه، بوده اند و نيز همه کساني که صدق متابعت و رضايت به امر، بر آنان مي شود ولو در زمانهاي بعد از اين حادثه، مورد لعن و نفرين هستند؛ و لعن زيارت عاشورا- که اين زيارت را از قدسيات (احاديث قدسي) و از جانب حضرت حق تعالي دانسته اند- شامل همه آنها مي شود. چنان که در قرآن کريم نيز افراد و گروه هاي متعددي مورد لعن و نفرين الهي قرار گرفته اند و از جمله آنان، کافران، ظالمين، کاذبين، عهد شکنان، کتمان کنندگان حقايق و بينات الهي، يهوديان، افتراء زنندگان به زنان مؤمنه و خود شيطان است. آيات متعدد و فراواني در قرآن شريف وجود دارد که اين افراد و گروه ها و ديگران، در آن آيات مورد لعن واقع شده اند و حتي در آيه 60 سوره اسراء، سخن از شجره ملعونه در قرآن رفته است که تفصيل آن در اين مقام نمي گنجد و بايد به محل آن رجوع کرد. و همه کساني که در زيارت مقدسه عاشورا، لعن شده اند، مصاديق همين آيات مورد اشاره اند. و اما معناي لعن در زيارت عاشورا هم، همان معناي لعن در قرآن و به بيان ديگر به معناي «تبري» است که يکي از مهمترين فروع مهم دين است و تولي که يکي ديگر از فروع مهم دين است جز با تبري تکميل نمي گردد کما اينکه تبري نيز جز با تولي، که تبري عملي و عيني و حقيقي است، کامل نمي شود و هر دو رکن بايد در کنار همديگر آورده شود.
منبع: خون موعود، علي(مهرداد) آقا شريفيان و عبدالرسول احمديان
پاسخ از حضرت آيت الله العظمي حسين مظاهري(دامت بركاته):
همه کساني که در ماجراي کربلا نقش داشته اند حتي در حد سياهي لشگر و يا حتي در حد بي تفاوتي در مسئله و يا رضايت به وقوع آن و بالاتر از اين، همه کساني که مسبب جريان کربلا ولو در زمانهاي قبل از اين حادثه، بوده اند و نيز همه کساني که صدق متابعت و رضايت به امر، بر آنان مي شود ولو در زمانهاي بعد از اين حادثه، مورد لعن و نفرين هستند؛ و لعن زيارت عاشورا- که اين زيارت را از قدسيات (احاديث قدسي) و از جانب حضرت حق تعالي دانسته اند- شامل همه آنها مي شود. چنان که در قرآن کريم نيز افراد و گروه هاي متعددي مورد لعن و نفرين الهي قرار گرفته اند و از جمله آنان، کافران، ظالمين، کاذبين، عهد شکنان، کتمان کنندگان حقايق و بينات الهي، يهوديان، افتراء زنندگان به زنان مؤمنه و خود شيطان است. آيات متعدد و فراواني در قرآن شريف وجود دارد که اين افراد و گروه ها و ديگران، در آن آيات مورد لعن واقع شده اند و حتي در آيه 60 سوره اسراء، سخن از شجره ملعونه در قرآن رفته است که تفصيل آن در اين مقام نمي گنجد و بايد به محل آن رجوع کرد. و همه کساني که در زيارت مقدسه عاشورا، لعن شده اند، مصاديق همين آيات مورد اشاره اند. و اما معناي لعن در زيارت عاشورا هم، همان معناي لعن در قرآن و به بيان ديگر به معناي «تبري» است که يکي از مهمترين فروع مهم دين است و تولي که يکي ديگر از فروع مهم دين است جز با تبري تکميل نمي گردد کما اينکه تبري نيز جز با تولي، که تبري عملي و عيني و حقيقي است، کامل نمي شود و هر دو رکن بايد در کنار همديگر آورده شود.
منبع: خون موعود، علي(مهرداد) آقا شريفيان و عبدالرسول احمديان