سه‌شنبه، 23 فروردين 1390
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما

پرسش :

من 32 سال سن دارم و سه سال است که ورزش ایروبیک را انجام میدادم و زانو درد گرفتم و گفتند که ورزش سفت کن ، شل کن زانو را انجام بدهید . الان یک بچه ی سه ماه دارم و درد زانویم بشدت برگشته است به حدی که وقتی راه می روم فکر می کنم در زانویم یک توپ است که حرکت می کند ولی احساس نمیشود . من ده کیلو اضافه ی وزن داشته ام می خواستم با توجه به اینکه بچه ی شیرخواره دارم می توانم درمان دارویی دائم انجام بدهم ؟


پاسخ :
پاسخ از آقای دکتر حسین فرهینی، متخصص ارتوپدی و فوق تخصص جراحی زانو:
تشخیص بیماری زانویی که این خانم می فرمایند می تواند طیف وسیعی از بیماریها باشد . شایع ترین زانو درد در خانم ها بخاطر ساییدگی های کشک است ، تغییرات خفیف غضروفی در زانو بخصوص وقتی همراه اضافه وزن باشد. در جریان بارداری ممکن است خانم ها تا بیست کیلو اضافه وزن پیدا کنند و مخصوصا که در زمان شیرده ی حرکات ورزشی کمتر است . این ها معمولا قابل تشخیص و قابل درمان است . در زمان حاملگی و شیردهی برای خانم ها از لحاظ درمان دارویی محدودیت هایی وجود دارد . ما هر دارویی را مجاز نیستیم که به بیمار بدهیم . ایشان باید به یک پزشک ارتوپد یا متخصص زانو مراجعه بکند که اول ضایعه ایشان تشخیص داده شود که مشکل ایشان چیست ؟ ام آر آی و آزمایش هایی که لازم است انجام بشود و تشخیص دقیق داده بشود و در زمان بارداری و شیرده ی کمتر از درمان دارویی استفاده میشود و بیشتر از درمان فیزیوتراپی استفاده میشود که ضرری برای بچه نداشته باشد .
سوال – آیا روش های نوین می تواند در تعویض مفصل کمکی می کند ؟
پاسخ – در سنین بالاتر و بخصوص در کشور ما که مردم عادت دارند ساعتها دو زانو یا چهار زانو بنشینند و یا خانم هایی که ممکن است حرکات ورزشی نداشته باشند یا اضافه ی وزن منجر به آرتروز مفصل زانو می شود این بیماری طیف وسیعی از نظر فیزیوتراپی ، درمان های دارویی و استفاده از بِریس دارد . یکی از راههای درمان همان است که بوسیله ی آکروسکوپ داخل زانو را تمیز کرد . نهایت آرتروز مفصل زانو خرابی پیشرفته مفصل زانو است که اگر در آن شرایط باشد هیچ راهی جز تعویض مفصل زانو نیست . در مملکت ما جراحان و پزشکانی هستند که تجربه ی بسیار خوبی درباره ی مفصل زانو دارند . در مورد تعویض مفصل زانو هم روش های نوینی هست که باعث تسریع در جریان درمان میشود . روش هایی وجود دارد که برش را در این جراحی ها تقریبا نصف کرده ا ند . مثلا اگر قبلا یک برش ده سانتی روی مفصل زانو داده میشد با استفاده از ابزارها و وسایلی که وجود دارد برش پنج سانتی متر شده است . البته کار جراح را کمی مشکل تر کرده است و زمان عمل را بیشتر کرده است . در مملکت ما هم این ابزارها وجوددارد و هم جراحانی که این کار را انجام بدهند هستند . حالا چه منافعی برای بیمار دارد ؟ وقتی برش نصف بشود بیمار می تواند روز بعد از عمل از تخت پایین بیاید و فیزیوتراپی خودش را شروع بکند و همان عوارضی را که عرض کردم برای بیمار خیلی کمتر میشود . ممکن است خونریزی در حین عمل کمتر بشود ، عفونت بعد از عمل کمتر میشود ، زمان اقامت بیمار در بیمارستان کمتر میشود و همه ی اینها واقعا جریانی است که بنفع بیمار است . این وسایل و ابزارها هر روز پیشرفته تر میشود . مفصل هایی که در دسترس است در همه جای دنیا استفاده میشود ولی یکسری وسایل جدید آمده است که این ها از جنس اُکسنیوم یا زیرکنیوم است . اینها وسایلی با ساختمانهای خاصی هستند که میزان خرابی و فرسایش آنها در بدن خیلی کم است . بنابراین طول عمر زیادتری دارند . قبلا اگر قرار بود یک مفصل بیست سال کار بکند با این وسایل و ابزارها یک عمر کار می کند و نام آن هم همین است . و نیازی به عوض کردن مجدد نیست . این ها در ایران هم وجود دارد . البته هنوز نتایج خودش را بخوبی نشان نداده است و گرانتر است . ما سعی میکنیم این را در مواردی استفاده کنیم که بیمارهایمان جوان باشند یعنی چهل یا پنجاه سالگی و کسانی که زانوی شان تخلیه شده است از این مفصل ها برایشان استفاده میشود .
www.ch3.ir


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
موارد بیشتر برای شما