پرسش :
شبهه: هيچ اشكالي وجود ندارد كه دختر باكره و پسري كه به بلوغ جنسي، فكري و اجتماعي رسيدهاند و هيچ گونه امكان ازدواج دائم براي آنها وجود ندارد، بدون اجازه پدر يا جد پدري دختر و فقط با رضايت دختر به صيغه يا عقد موقت هم درآيند به شرط آنكه هيچگونه فسادي در كار نباشد .
پاسخ :
در پاسخ بايد عرض نمود كه اولاً در سنت اسلامي براي ازدواج دختر باكره رضايت پدر شرط است. و دختران باكره براي صحت عقد بايد رضايت پدر يا جد پدري را جلب كنند، اين حكم فقهي مسئله است و اين حكم شايد مستند به اين دلايل باشد:
حقشناسي از پدر ـ نظرخواهي از پدر و اجازه او در ازدواج دختر، نوعي احترام و قدرشناسي از او ميباشد و اين امري لازم است. چگونه والديني كه عمري زحمت كشيده دختر بزرگ كردهاند در اصليترين قضيه زندگي دختر حق دخالت نداشته باشند و دست كم رضايت خاطر آنها شرط نباشد. هرچند اصل تصميم به ازدواج و انتخاب همسر از سوي دختر است و كسي حق تحميل نه در اصل ازدواج و نه در فردش را ندارد.
استفاده از تجارب پدر ـ نظرخواهي از پدر و حتي مادر زمينهاي براي استفاده از تجارب آنها جهت سعادتمندي خويش است. زيرا پدر بيشتر در اجتماع بوده و از تجارب بيشتري در اين زمينه برخوردار است. حيلهها، نيرنگها و فريبها را بهتر ميفهمد و از سوء نيتها و نقشهكشيهاي ناجوانمردانه كه در اين زمينه ميخواهند پديد آورند بيشتر اطلاع دارد. بنابراين دختر باكره نيازمند راهنمايي مجرب و دلسوزي است كه نقش هدايت او را به سوي يك زندگي سعادتمندانه داشته باشد. در چنين صورت چه كسي امينتر و خردمندتر و دلسوزتر از پدر ميباشد؟ و به فرموده شهيد بزرگوار علامه مطهري، دختر تا به خانه شوهر نرفته و متوجه فريب كاري نشده بايد بوسيله پدر حمايت شود، تا بدام مرد حيلهبازي نيفتد، فلسفه اذن پدر در وقت عقد دختر بدين لحاظ است نه بلحاظ كمي سن يا قصور و عدم رشد عقلي و فكري دختر.[1]
ثانياً با توجه به اينكه ازدواج موقت همان گونه كه از اسم آن پيداست موقتي است و به طور طبيعي با جدايي همراه است، مشكلاتش به زمان بعد از جدايي بر ميگردد كه عبارتند از:
1. تكليف دختري كه ازدواج موقت ميكند پس از جدايي چه خواهد شد؟
زيرا حتي اگر قبح ازدواج موقت هم از بين برود باز هم رغبت مردان به ازدواج با دختراني كه به هيچ صورت (چه دائم و چه موقت) ازدواج نكردهاند بيشتر از رغبت آنان به ازدواج با دختراني است كه ازدواج را هرچند به صورت موقت و بدون آميزش جنسي تجربه كردهاند.
2. اگر آميزش صورت گيرد و فرزندي را ثمر دهد سرپرستي و رشد و تربيت اين فرزند چگونه خواهد شد؟
بنابراين اگر دختران جوان به تنهايي و بدون مشورت و رضايت والدين بخواهند تصميم بگيرند ممكن است عواقب نامطلوبي براي آنها داشته باشد.
منابع براي مطالعه بيشتر :
1. مرتضي مطهري، نظام حقوق زن در اسلام، قم، صدرا، 1357، ص60ـ67.
2. طلعت رافعي، تحليلي بر روان شناسي زن در ازدواج موقت، نشر دانش.
[1] . براي توضيح بيشتر ر.ك: نظام حقوق زن در اسلام، مرتضي مطهري، قم، صدرا، 1375، ص60ـ67.
www.andisheqom.com
در پاسخ بايد عرض نمود كه اولاً در سنت اسلامي براي ازدواج دختر باكره رضايت پدر شرط است. و دختران باكره براي صحت عقد بايد رضايت پدر يا جد پدري را جلب كنند، اين حكم فقهي مسئله است و اين حكم شايد مستند به اين دلايل باشد:
حقشناسي از پدر ـ نظرخواهي از پدر و اجازه او در ازدواج دختر، نوعي احترام و قدرشناسي از او ميباشد و اين امري لازم است. چگونه والديني كه عمري زحمت كشيده دختر بزرگ كردهاند در اصليترين قضيه زندگي دختر حق دخالت نداشته باشند و دست كم رضايت خاطر آنها شرط نباشد. هرچند اصل تصميم به ازدواج و انتخاب همسر از سوي دختر است و كسي حق تحميل نه در اصل ازدواج و نه در فردش را ندارد.
استفاده از تجارب پدر ـ نظرخواهي از پدر و حتي مادر زمينهاي براي استفاده از تجارب آنها جهت سعادتمندي خويش است. زيرا پدر بيشتر در اجتماع بوده و از تجارب بيشتري در اين زمينه برخوردار است. حيلهها، نيرنگها و فريبها را بهتر ميفهمد و از سوء نيتها و نقشهكشيهاي ناجوانمردانه كه در اين زمينه ميخواهند پديد آورند بيشتر اطلاع دارد. بنابراين دختر باكره نيازمند راهنمايي مجرب و دلسوزي است كه نقش هدايت او را به سوي يك زندگي سعادتمندانه داشته باشد. در چنين صورت چه كسي امينتر و خردمندتر و دلسوزتر از پدر ميباشد؟ و به فرموده شهيد بزرگوار علامه مطهري، دختر تا به خانه شوهر نرفته و متوجه فريب كاري نشده بايد بوسيله پدر حمايت شود، تا بدام مرد حيلهبازي نيفتد، فلسفه اذن پدر در وقت عقد دختر بدين لحاظ است نه بلحاظ كمي سن يا قصور و عدم رشد عقلي و فكري دختر.[1]
ثانياً با توجه به اينكه ازدواج موقت همان گونه كه از اسم آن پيداست موقتي است و به طور طبيعي با جدايي همراه است، مشكلاتش به زمان بعد از جدايي بر ميگردد كه عبارتند از:
1. تكليف دختري كه ازدواج موقت ميكند پس از جدايي چه خواهد شد؟
زيرا حتي اگر قبح ازدواج موقت هم از بين برود باز هم رغبت مردان به ازدواج با دختراني كه به هيچ صورت (چه دائم و چه موقت) ازدواج نكردهاند بيشتر از رغبت آنان به ازدواج با دختراني است كه ازدواج را هرچند به صورت موقت و بدون آميزش جنسي تجربه كردهاند.
2. اگر آميزش صورت گيرد و فرزندي را ثمر دهد سرپرستي و رشد و تربيت اين فرزند چگونه خواهد شد؟
بنابراين اگر دختران جوان به تنهايي و بدون مشورت و رضايت والدين بخواهند تصميم بگيرند ممكن است عواقب نامطلوبي براي آنها داشته باشد.
منابع براي مطالعه بيشتر :
1. مرتضي مطهري، نظام حقوق زن در اسلام، قم، صدرا، 1357، ص60ـ67.
2. طلعت رافعي، تحليلي بر روان شناسي زن در ازدواج موقت، نشر دانش.
[1] . براي توضيح بيشتر ر.ك: نظام حقوق زن در اسلام، مرتضي مطهري، قم، صدرا، 1375، ص60ـ67.
www.andisheqom.com