شنبه، 10 ارديبهشت 1390
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما

پرسش :

آيا حقيقت دارد كه بعد از ظهور امام زمان(علیه السلام) و دوران امامت ايشان حضرت علي(علیه السلام) دوباره رجعت مي كند و يك دوره خلافت در زمين دارد؟


پاسخ :
رجعت به معناي بازگشت است. و مقصود از آن در اصطلاح علماي شيعه، بازگشت عده‏اي از اموات به دنيا، پس از ظهور امام زمان(عج) و قبل از فرا رسيدن روز قيامت است. در اين جا توجه به چند مطلب لازم است.
الف) امكان رجعت: زنده شدن برخي از اموات، (رجعت) در امتهاي پيشين واقع شده است و آيات قرآن و روايات بر آن دلالت دارد:
1. رجعت عده‏اي از بني اسرائيل: «و اذ قلتم يا موسي لن نؤمن لك حتي نري الله جهره فاخذتكم الصاعقه و انتم تنظرون * ثم بعثناكم من بعد موتكم لعلّكم تشكرون» و [ياد كنيد] هنگامي را كه گفتيد اي موسي هرگز به تو ايمان نمي‏آوريم مگر آنكه خدا را آشكارا ببينيم پس صاعقه شما را فراگرفت در حالي كه مي‏نگريستيد * سپس شما را پس از مردنتان برانگيختيم، شايد سپاسگزاري كنيد»، (بقره / 55 و 56).
2. رجعت هزاران نفري كه از شهر خود بيرون آمدند: «الم‏تر الي الذين خرجوا من ديارهم و هم الوف حذر الموت فقال لهم الله موتوا ثم احياهم ان الله لذو فضل علي الناس و لكن اكثر الناس لا يشكرون» آيا به كساني كه براي گريز از مرگ از شهر خود بيرون آمدند در حالي كه هزاران نفر بودند، ننگريستي. پس خدا به آنان گفت بميريد سپس آنها را زنده ساخت. بي‏ترديد خداوند بر مردم بخشش فراواني دارد و لكن بيشتر آنان سپاسگزاري نمي‏كنند»، (بقره / 243).
3. رجعت و زنده شدن مردگان به دست عيسي(ع): «و رسولا الي بني اسرائيل أنّي قد جنتكم بآيه من ربكم... و احي الموتي باذن الله» و [او را] فرستاده‏اي به سوي بني اسرائيل [قرار داد كه مي‏گفت] من از طرف پروردگارتان نشانه‏اي براي شما آورده‏ام... و مردگان را به اذن خدا زنده مي‏كنم»، (آل عمران / 49).
آيات بسياري كه حاكي از رجعت در امت‏هاي گذشته است، (رجوع كنيد به كتاب شيعه و رجعت، سيد محمد ميرشاه ولد، و رجعت علامه مجلسي).
ب) اصل رجعت به اين معني، مطلبي مسلّم و ضروري نزد شيعه است، هر چند جزو اصول عقايد شمرده نمي‏شود.
ج) مباحث مربوط به كيفيات رجعت امري مسلم و ضروري نيست لكن برخي مطالب از روايات رجعت استفاده مي‏شود مثل اين كه كساني كه در زمان حضرت مهدي رجعت مي‏كنند دو دسته‏اند يك دسته مؤمنان بسيار خالص به تعبير روايات ممحّض در ايمانند، (بحارالانوار، ج 53، ص 39، حديث 1) و يك دسته بدكاران بسيار بد به تعبير روايات ممحّض در شرك، (همان مصدر). مؤمنان خالص براي ديدن دولت كريمه اهل بيت و رسيدن به ثواب نصرت و ياري امام زمان و طاغيان بسيار شرور براي عقوبت و انتقام گرفتن از آنان. در برخي روايات، اصحاب كهف و سلمان و ابوذر و مقداد و مالك اشتر جزو ياران رجعت يافته حضرت مهدي(عج) شمرده شده است، (رجعت، علامه مجلسي، كانون پژوهش اصفهان، چاپ اول، ص 45) و در برخي روايات از رجعت حضرت علي(ع) و امام حسين(ع) سخن به ميان آمده است، (بحارالانوار، ج 53، ص 39، باب الرجعه احاديث 2 و 12 و 13 و 14 و 19 و 20 و 23 و 30).
اصل رجعت ائمه اطهار(ع) از مسلمات است؛ اما آيا همه آن بزرگواران مي‏آيند يا منحصر است به حضرت امير و سيدالشهدا(ع) اختلافي است.
براي آگاهي بيشتر ر.ك:
1ـ رجعت از نظر شيعه، نجم الدين طبسي
2ـ رجعت، خادمي شيرازي
3ـ رجعت، علامه مجلسي
4ـ شيعه و رجعت، سيد محمد ميرشاه ولد
www.eporsesh.com


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.