يکشنبه، 20 آذر 1390
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما

پرسش :

پسر 4 ساله‏ام دارو نمى‏خورد و با بستن دهان مقاومت مى‏كند. چه كنم؟


پاسخ :
دليل مصرف دارو را برايش توضيح دهيد و براى اين كار از پزشك كمك بگيريد؛ توضيحات پزشك مؤثرتر است. داروها را به سربازان شجاعى تشبيه كنيد كه مى‏توانند با بيمارى او بجنگند. بهتر است او را از طول دوره درمان هم آگاه كنيد كه بداند لازم نيست هميشه دارو بخورد. براى اين كار مى‏توانيد از يك تقويم ديوارى استفاده كنيد و روى هر روزى را كه دارو مى‏خورد، خط بزنيد.
هنگام دادن دارو به فرزندتان، رفتارى كاملا جدى داشته باشيد و اين كار را به گونه‏اى انجام دهيد كه گويا حتى «تصور» نخوردن آن هم وجود ندارد. تزلزل شما هنگام خوراندن دارو، او را مقاوم‏تر مى‏كند.
از فرزندتان براى خوردن دارو خواهش و التماس نكنيد. همدردى با او و توضيح فراوان در اين باره، او را به اين باور مى‏رساند كه دارو را دوست ندارد.
به سبب خوراندن دارو، عذرخواهى نكنيد؛ اما تشويق او پس از خوردن دارو بيسار مطلوب است. تشويق او مى‏تواند دادن يك خوردنى شيرين و خوشمزه باشد. يكى از علل مقاومت كودكان در برابر دارو، اين است كه فرد بزرگ‏ترى داروى بدمزه‏اى را در گلوى آنان مى‏ريزد؛ پس اجازه دهيد خودش دارو را در دهان بگذارد.
براى كاهش مقاومت فرزندتان هرگز ار راه‏هاى نادرست استفاده نكنيد. به دروغ به او نگوييد كه دارو بدمزه نيست؛ اعتمادش از شما سلب خواهد شد.
دارو را هرگز با نام شربت يا شكلات يا آب نبات به او ندهيد؛ زيرا ممكن است داروهاى ديگرى را نيز به جاى شكلات بخورد و در معرض تهديد قرار گيرد. (ر. ك: ص 85 - 82).
منبع: کتاب نسیم مهر(3)، حجت الاسلام حسین دهنوی، انتشارات خادم الرضا(علیه السلام)/1388


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.