يکشنبه، 20 آذر 1390
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما

پرسش :

پسر 4 ساله‏ام در برابر دستشويى رفتن مقاومت مى‏كند. علت چيست و چگونه مى‏توان اين مشكل را برطرف كرد؟


پاسخ :
اين گونه مقاومت‏ها عللى دارد:
1. جنگ قدرت با والدين: آيا زمان تذكر براى دستشويى رفتن كودك، از تحكم و اهرم فشار استفاده مى‏كنيد؟ آيا در صورت خيس يا كثيف كردن شلوار، عصبانى مى‏شويد و فرياد مى‏زنيد و آيا از تنبيه بدنى استفاده مى‏كنيد؟
اين گونه رفتارها با كودك، او را به جنگ قدرت با والدين مى‏كشاند. اگر تاكنون اين گونه برخورد كرده‏ايد، فشارها را براى 4 تا 6 هفته قطع، و در صورت خيس يا كثيف كردن شلوار فقط اظهار تأسف كنيد. مطمئن باشيد كه پس از اين مدت، دست از جنگ بر مى‏دارد.
2. جلب توجه: آيا هنگام خيس يا كثيف كردن شلوار، واكنش و حساسيت شديد نشان مى‏دهيد؟ گروهى از مادران براى پيشگيرى از نجاست منزل و گروهى ديگر براى جلوگيرى از آلودگى زندگى، در برابر اين رفتار كودك واكنش و حساسيت بيش از حد نشان مى‏دهند. با توجه به اين كه كودكان نياز به جلب توجه دارند، در صورت واكنش والدين در برابر اين رفتار، براى جلب توجه آنان، اين رفتار را تكرار مى‏كنند؛ پس حساسيت خود را كاهش دهيد و با مشاهده اين رفتار، با حفظ خونسردى اظهار تأسف كنيد و به آرامى بگوييد كه بزرگ شده است و نبايد شلوار خود را خيس يا آلوده كند.
3. بازى: كودكان به شدت به بازى علاقه دارند و ترك بازى و رفتن به دستشويى براى آنان بسيار سخت است؛ به همين دليل مقاومت مى‏كنند.
براى مواجهه با اين علت، بايد انگيزه دستشويى رفتن را با تشويق و جايزه دادن و در صورتى كه نتيجه نداد، با روش قطع فعاليت و محروميت در او ايجاد كنيد (ر. ك: ج 1، ص 97 و 98 (.
منبع: کتاب نسیم مهر(3)، حجت الاسلام حسین دهنوی، انتشارات خادم الرضا(علیه السلام)/1388


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.