يکشنبه، 4 دی 1390
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما

پرسش :

تختهاي بهشتيان داراي چه ويژگي است؟


پاسخ :
در آيات متعددي در قرآن کريم از تختهايي که بهشتيان بر آن مي نشينند و مجالس انس و الفت دارند توصيفهايي دارد از جمله آيه شريفه: « ان الابرار لفي نعيم علي الارائک ينظرون » مسلماً ابرار در ميان انواع نعمت هستند آنها بر تختهاي زيباي بهشتي تکيه کرده و به آن مناظر زيبا نظر مي کنند و لذت مي برند (1). ارائک جمع ارئکه به معني تختهاي زيباي سلطنتي است و يا تخت زينتي که در حجله گاه مي گذارند مي باشد و در اينجا اشاره به تختهاي بسيار زيبا و مزيّن بهشتي است که نيکان برآن تکيه مي کنند. و در آيه اي ديگر مي فرمايد « فيها سررٌ مرفوعه » : در باغهاي بهشتي تختهاي بلندي وجود دارد (2). «سرر » جمع سرير به معناي تختهايي است که در مجالس انس و شادي و سرور بر آن مي نشينند و بلند بودن اين تختها به خاطر آن است که بهشتيان بر تمام مناظر و صحنه هاي اطراف خود مسلط باشند و از مشاهده آن لذت ببرند. ابن عباس ( يکي از مفسرين ) مي گويد اين تختها چنان است که وقتي صاحبان آنها اراده جلوس بر آن کنند تواضع مي کند و فرو مي نشيند و بعد از جلوس به حالت اول باز مي گردد. و يک تفسير ديگر در مورد « مرفوعه » بودن آن است که اشاره به گرانبها بودن آنهاست و برخي گفته اند از قطعات طلا ساخته شده و مزين به درّ و ياقوت است.
همچنين در سوره مبارکه واقعه آيه اي با يک ويژگي ديگري از تختها آمده است و مي فرمايد : « علي سرر موضونه »: آنها بر تختهايي که صف کشيده و به هم پيوسته است قرار دارند. « موضون »به منسوجي که داراي تار و پود محکم است اطلاق مي شود و در اينجا منظور تختهايي است که کاملاً در کنار هم قرار گرفته و به هم پيوسته است و يا اينکه خود تختها داراي بافت مخصوصي است از لولوء و ياقوت و مانند آن چنانکه جمعي از مفسران گفته اند.
در آيه شريفه اي به رنگ اين تختها اشاره دارد و مي فرمايد : « متکئّين علي رفرف خضر و عبقري حسان » : ساکنان اين دو بهشت در حالي هستند که تکيه برتختهايي زده اند که با بهترين و زيباترين پارچه هاي سبز رنگ پوشانده شده است (3).
« رفرف » به پارچه هاي زيباي رنگارنگ که بي شباهت به منظره باغها نيست گفته مي شود و « عبقري » هم به معني هر موجود بي نظير و کم نظير است و اشاره به اين مطلب دارد که تختهاي بهشت از رنگ سبز بي نظير درست شده است.
پي نوشت:
1- مطففين / 23 و 22.
2- غاشيه / 13.
3- الرحمن / 76.
منبع: تصویر بهشت و بهشتیان در قرآن کریم، فاطمه کريمي، انتشارات جامعه القرآن الکریم


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.