پرسش :
چرا خداوند با داشتن آن همه مخلوق صالح، انسان را كه موجودى خودپسند، طمعكار و جايز الخطا است، اشرف مخلوقات قرار داده است؟
پاسخ :
انسان با وجود آنكه طبعاً ظلوم و جهول است، اشرف مخلوقات است; زيرا انسان موجودى دو بُعدى است; يعنى هم ويژگى هاى حيوانى و هم خصلت هاى ملكوتى و الهى در او هست. از اين لحاظ كه غرايز حيوانى در وجود او هست، به شرّ و فساد تمايل دارد و از اين جهت كه داراى فطرت دينى و عقل است، به تحصيل كمالات روحى و معنوى تمايل دارد. در اين ميان انسان، آزاد و مختار آفريده شده تا در مسير خير و معنويّت گام بردارد و از جنبه هاى حيوانى خويش جز در طريق كمال معنوى خويش بهره نگيرد. اگر انسان از اين آزادى براى تحصيل كمال روحى خويش بهره گيرى كرد و به اوج رسيد، از فرشتگان نيز والاتر مى شود و اگر از آزادى خويش سوء استفاده كرد و در مسير ارضاى تمايلات حيوانى گام برداشت، سقوط مى كند و از حيوانات پست تر مى شود.
eporsesh.com
انسان با وجود آنكه طبعاً ظلوم و جهول است، اشرف مخلوقات است; زيرا انسان موجودى دو بُعدى است; يعنى هم ويژگى هاى حيوانى و هم خصلت هاى ملكوتى و الهى در او هست. از اين لحاظ كه غرايز حيوانى در وجود او هست، به شرّ و فساد تمايل دارد و از اين جهت كه داراى فطرت دينى و عقل است، به تحصيل كمالات روحى و معنوى تمايل دارد. در اين ميان انسان، آزاد و مختار آفريده شده تا در مسير خير و معنويّت گام بردارد و از جنبه هاى حيوانى خويش جز در طريق كمال معنوى خويش بهره نگيرد. اگر انسان از اين آزادى براى تحصيل كمال روحى خويش بهره گيرى كرد و به اوج رسيد، از فرشتگان نيز والاتر مى شود و اگر از آزادى خويش سوء استفاده كرد و در مسير ارضاى تمايلات حيوانى گام برداشت، سقوط مى كند و از حيوانات پست تر مى شود.
eporsesh.com