پرسش :
اعجاز قرآن از نظر بيان احاطه علم خداوند چگونه است؟
پاسخ :
احاطه علم خداوند ميان حكما و دانشمندان مورد بحث و گفتگو بوده و ميباشد. گروهي علم خدا را نسبت به موجودات جزئي، نفي كرده ميگويند: علم خداوند منحصر به مفاهيم كلي است و از آنچه كه به صورت يك پديده جزئي در عالم آفرينش رخ ميدهد آگاهي ندارد. از آنجا كه آنان نتوانستند تصور صحيحي از علم خدا به جزئيات، بدست آورند ناچار شدند كه علم را به امور كلي منحصر كنند. قرآن مجيد با بينش عالي، احاطه علم خدا را بر تمام ذرات جهان مسلم دانسته و بر چنين علم وسيع و گسترده چنين استدلال ميكند:« الاّ يَعلَمُ مَن خَلَقَ وَ هُوَ اللَطيفُ الخَبيرِ» ملك/14.[آيا آنكه آفريننده جهان است از مخلوفات خود خبر ندارد؟] يعني ممكن نيست كه صانع از اسرار مصنوع خود آگاه نباشد. علم او به امور آفرينش آنچنان وسيع است كه از پردههاي مغز ما كه از اسرار و وسوسهها نهفته است آگاه ميباشد چنانكه ميفرمايد: «وَ لَقَد خَلقنا الإِنسانَ وَنعلَمُ ما تُوَسوِسُ بِهِ نَفسُهُ وَ نَحنُ أَقرَبُ إِليهِ مِن حَبلِ الوَريدِ». ق/16 [ما انسان را آفريديم و اسرار و پندار درون دل او را ميدانيم ـ چرا ندانيم ـ ما به انسان از خود او نزديكتر هستيم]. او از اسرار دل زمين و آنچه در جهان بالا حكومت ميكند به خوبي آگاه است و اين حقيقت در آيه زير به طور روشن بيان گرديده است. «يَعلَمُ ما يَلِجُ فِي الأرضِ وَ ما يَخرُجُ مِنها وَ يُنزِلُ مِنَ السَماءِ وَ ما يَعرُجُ فيها وَ هُوَ مَعَكُم أَينَما كُنتُم وَ اللهُ بِما تَعلَمُونَ بَصيرٌ». حديد/4 [خدا از آنچه در زمين فرو ميرود و يا از آن بيرون ميآيد و از آنچه كه از آسمان نازل ميشود و يا به سوي آن بالا ميرود آگاه است. او با شما است هر كجا باشيد. خداوند از آنچه كه انجام ميدهيد آگاه است]. آيا سخني جامعتر از اين ميتوان گفت؟
eporsesh.com
احاطه علم خداوند ميان حكما و دانشمندان مورد بحث و گفتگو بوده و ميباشد. گروهي علم خدا را نسبت به موجودات جزئي، نفي كرده ميگويند: علم خداوند منحصر به مفاهيم كلي است و از آنچه كه به صورت يك پديده جزئي در عالم آفرينش رخ ميدهد آگاهي ندارد. از آنجا كه آنان نتوانستند تصور صحيحي از علم خدا به جزئيات، بدست آورند ناچار شدند كه علم را به امور كلي منحصر كنند. قرآن مجيد با بينش عالي، احاطه علم خدا را بر تمام ذرات جهان مسلم دانسته و بر چنين علم وسيع و گسترده چنين استدلال ميكند:« الاّ يَعلَمُ مَن خَلَقَ وَ هُوَ اللَطيفُ الخَبيرِ» ملك/14.[آيا آنكه آفريننده جهان است از مخلوفات خود خبر ندارد؟] يعني ممكن نيست كه صانع از اسرار مصنوع خود آگاه نباشد. علم او به امور آفرينش آنچنان وسيع است كه از پردههاي مغز ما كه از اسرار و وسوسهها نهفته است آگاه ميباشد چنانكه ميفرمايد: «وَ لَقَد خَلقنا الإِنسانَ وَنعلَمُ ما تُوَسوِسُ بِهِ نَفسُهُ وَ نَحنُ أَقرَبُ إِليهِ مِن حَبلِ الوَريدِ». ق/16 [ما انسان را آفريديم و اسرار و پندار درون دل او را ميدانيم ـ چرا ندانيم ـ ما به انسان از خود او نزديكتر هستيم]. او از اسرار دل زمين و آنچه در جهان بالا حكومت ميكند به خوبي آگاه است و اين حقيقت در آيه زير به طور روشن بيان گرديده است. «يَعلَمُ ما يَلِجُ فِي الأرضِ وَ ما يَخرُجُ مِنها وَ يُنزِلُ مِنَ السَماءِ وَ ما يَعرُجُ فيها وَ هُوَ مَعَكُم أَينَما كُنتُم وَ اللهُ بِما تَعلَمُونَ بَصيرٌ». حديد/4 [خدا از آنچه در زمين فرو ميرود و يا از آن بيرون ميآيد و از آنچه كه از آسمان نازل ميشود و يا به سوي آن بالا ميرود آگاه است. او با شما است هر كجا باشيد. خداوند از آنچه كه انجام ميدهيد آگاه است]. آيا سخني جامعتر از اين ميتوان گفت؟
eporsesh.com