شنبه، 22 بهمن 1390
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما

پرسش :

آيا در قرآن مجيد آيه‏اي در باره ازدواج موقت آمده است؟


پاسخ :
خداوند متعال در سوره نساء به حليت متعه عقد موقت اشاره فرمود «فَمَا اسْتَمْتَعْتُمْ بِهِ مِنْهُنَّ فَآتُوهُنَّ أُجُورَهُنَّ فَرِيضَةً» نساء4، آيه 24«و زناني را كه متعه ازدواج موقت مي‏كنيد واجب است است مهرشان را بپردازيد» به گواهي بيشتر مفسران اهل تسنن و همه مفسران شيعه، اين آيه مربوط به ازدواج موقّت است روايات فراواني از اهل بيت‏(عليهم السلام) در ذيل آيه وارد شده كه آن را به متعه تفسير و تبيين مي‏كند واژه «متعه» - كه «استمتعتم» از آن گرفته شده - در لغت به معناي بهره‏گيري است، ولي در اصطلاح شرع، به معناي ازدواج موقت است گذشته از آيه، روايات فراوني از پيامبراکرم(صلي الله عليه وآله) آمده كه ازدواج موقت در آغاز عصر رسالت مشروع و حلال گرديده و اتفاق عموم دانشمندان شيعه و سني بر جواز آن بوده است و حتي مسلمانان در آغاز اسلام به آن عمل مي‏كردند منتها مخالفان مدعي‏اند اين حكم بعدها نسخ و تحريم شده است البته بديهي است كه هيچ كس - جز پيامبر اسلام - حق نسخ احكام را ندارد و تنها او است كه مي‏تواند به فرمان خدا پاره‏اي از احكام را نسخ كند جالب اينكه جمله معروف خليفه دوم‏ «متعتان كانت علي عهد رسول الله و انا محرمهما و معاقب عليهما متعة النساء و متعة الحج» دو متعه در زمان پيامبر اسلام‏(صلي الله عليه وآله) بود كه من آنها را حرام كردم و بر آنها مجازات مي‏كنم متعه زنان و حج تمتع كه نوع خاصي از حج است، به طور صريح دلالت مي‏كند كه اين حكم نسخ نشده و او خود اين امر را حرام كرده است؛ به هر حال اصل حكم مسلم بوده و هيچ دليل قانع كننده‏اي بر نسخ آن وجود ندارد (رك تفسير نمونه، ذيل آیه)
eporsesh.com


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.