شنبه، 22 بهمن 1390
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما

پرسش :

آيا تجويد و رعايت قواعد قرآني قبل از حفظ نياز است يا نه‌؟


پاسخ :
با توجه به اين كه آيات الهي قرآن با رعايت قواعد ويژة خود ـ قواعد تجويدي ـ زيباتر، نيكوتر و تكميل‌تر تلاوت مي‌شود. لذا بسيار بجا و پسنديده است كه زبان و ذهن خود را با اين گونه حالت‌هاي زيبا و كامل آشنا كنيم و عادت بدهيم‌. تجربه ثابت كرده است كه وقتي انسان چيزي را به حافظه مي‌سپرد تغيير و تبديل آن بسيار مشكل است به طوري كه يك شعر درست را به طور مثال به راحتي به كسي كه اصلاً حفظ ندارد مي‌توانيم تعليم داده و به خاطرش بسپاريم ولي همين شعر را اگر كسي غلط حفظ كرده باشد بسيار مشكل است كه صحيح آن را در ذهن و خاطرش جاي گزين كند زيرا هر چه تلاش كند باز هنگام يادآوري آن چه ابتدا به ذهن او و حتّي زبان او خطور مي‌كند همان صورت غلط است گر چه بلافاصله آن را اصلاح كند.
كسي كه مي‌خواهد قرآن را حفظ كند شايسته است كه قبل از آن با تمرين‌هاي زياد قواعد تجويدي را براي خود ملكه كند به طوري كه اگر در خواب هم قرآن را تلاوت كرد اين قواعد را ناخود آگاه اِعمال كند.
و اگر كسي بخواهد بعد از حفظ قرآن فراگيري و رعايت قواعد تجويدي را شروع كند و به آن عمل كند اگر نگوئيم براي اين حافظ قرآن روان كردن قواعد تجويدي غيرممكن است ولي لااقل بسيار مشكل است زيرا ذهن انسان وقتي به چيزي خو گرفت تغيير آن بسيار مشكل مي‌نمايد به همين جهت تعليم و تعلّم قواعد تجويدي در همة محافل آموزشي مقدّم بر حفظ و همگام با تلاوت است‌.(ر.ك‌: حلية القرآن‌، ج / 2، سيد محسن موسوي‌، نشر سازمان تبليغات اسلامي‌، ص / 26.)
eporsesh.com


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.