شنبه، 29 بهمن 1390
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما

پرسش :

حضرت محمد(صلی الله علیه و آله و سلم) در طول رسالت 23 ساله خويش معجزاتی داشتند، كدام يک از معجزات ايشان به طور مستقيم در قرآن كريم اشاره شده است؟


پاسخ :
علاوه بر قرآن مجيد كه اعجاز جاودانه آن آشكار و بديهي است، پيامبر اسلام(ص) معجزات فراواني دارد؛ كه برخي از آن‏ها در آيات قرآن و كتاب‏هاي سيره نويسان ثبت شده است. شماري از اين معجزات عبارت است از:
1. اسراء
«اسراء» همان حركت شبانگاهي پيامبر(ص) از مسجد الحرام تا مسجد الاقصي است.1 اين سفر در «يك شب»، در بيداري و با همين پيكر مادي تحقّق يافت نه در شب‏ها و روزهاي طولاني يا در عالم خواب و با روح به تنهايي. آيات قرآني و شواهد تاريخي بر وقوع اين سفر دلالت آشكار دارند. قرآن كريم مي‏فرمايد: «سبحان الذي أسري بعبده ليلاً من المسجد ا لحرام الي المسجد الاقصي الذي باركنا حوله لنريه من آياتنا انه هو السميع البصير 2 منزه است آن [خدايي‏] كه بنده‏اش را شبانگاهي از مسجد الحرام به سوي مسجد الاقصي كه پيرامونش را بركت داده‏ايم، سير داد تا از نشان‏هاي خود به او بنمايانيم كه او همان شنواي بينا است.»
اين رويداد به وسيله شيعه و اهل سنت نقل شده است و كتابهاي روايي و تاريخي، فراوان به آن پرداخته‏اند. البته جابه جايي در فضا و پيمودن مسافت‏هاي طولاني در زمان كوتاه، در زندگاني ديگر پيامبران نيز سابقه داشته است؛ چنان كه درباره حضرت سليمان(ع) مي‏خوانيم:«ولسليمان الريح غدوها شهر و رواحها شهرو و...؛3 و باد را براي سليمان [رام كرديم‏] صبحگاهان مسير يك ماه را مي‏پيمود و عصر گاهان مسير يك ماه را.»
افزون بر اين، شواهد عيني و تجربي بسيار وجود دارد كه برخي از اولياي الاهي مسافت‏هاي طولاني را در زماني كوتاه پيموده‏اند و به اصطلاح «طي الارض» داشتند. البته آنچه گفته شد، تنها درباره «اسراء» و حركت شبانگاهي پيامبر(ص) از مسجد الحرام به مسجد الاقصي است كه خود مقدمه «معراج» به شمار مي‏آيد. «معراج» از معجزات ويژه‏اي است كه اسرار و لطايف عميق‏تر دارد واز نشانه‏هاي برتري پيامبر اسلام(ص) و شرافت وي بر تمام جهانيان است.
2. شق القمر
از ديگر معجزات برجسته پيامبر اسلام(ص) كه قرآن مجيد از آن خبر داده، «شق القمر» است. چنان كه مي‏خوانيم: « اقتربت الساعة و انشق القمر 4 قيامت بسيار نزديك شد و ماه شكافت.»
انشقاق قمر، در پاسخ مشركاني صورت گرفت كه درخواست چنين كاري داشتند، تا به ارتباط پيامبر(ص) با علم و قدرت بي پايان خداوند پي برند.5
ناگفته نماند، از آنجا كه حضرت محمد(ص) واپسين پيامبر است، دوران پس از وي «آخر الزمان» خوانده مي‏شود و بعثت او نشانه نزديك شدن قيامت است؛ زيرا، در مقايسه با عمر جهان هستي، زمان پس از پيامبر اسلام(ص) اندك مي‏نمايد. بهترين دليل بر وقوع اين حادثه در زمان پيامبر اسلام(ص) آيه بعد همين سوره است كه از سرسختي و تداوم انكار مشركان، با وجود رؤيت اين معجزه شگفت آور، پرده بر مي‏دارد: « و ان يروا آية يعرضوا و يقولوا سحر مستمر 6؛ و هرگاه نشانه‏اي ببينند، روي بگردانند و گويند سحري هميشگي است.»
البته چنين انشقاق‏هايي در زندگاني پيامبران گذشته نيز سابقه داشته و به صورت ضعيف‏تر جلوه گر شده است؛ چنان كه درباره حضرت موسي(ع) مي‏خوانيم: «فاضرب لهم طريقاً في البحر يبسا ً؛7 و راهي خشك براي آنان باز كن.» در بخشي ديگر از داستان حضرت موسي(ع) مي‏خوانيم: ضربه عصاي موسايي سنگ را شكافت و دوازده چشمه آب جوشيد: « و قطعناهم اثنتي عشرة أسباطاً أمما و أوحينا الي موسي اذا ستسقاه قومه زن اضرب بعصاك الحجر فانبحست منه اثنتا عشرة عينا قد عليم كل أناس مشربهم... 8 و آنان را به دوازده عشيره كه هر يك امتي بودند، تقسيم كرديم و به موسي - وقتي قومش از او آب خواستند - وحي كرديم با عصايت بر آن تخته سنگ بزن. پس از آن دوازده چشمه جوشيد و هر گروهي آبخوري خود را شناخت.»
3. گفت و شنود درختان
در نهج البلاغه آمده است: روزي پيامبر(ص) براي ايجاد انگيزه گرايش به اسلام در يكي از افراد قريش، در برابر ديدگان او درختي رامخاطب قرار داد. درخت از جاي خود حركت كرد و نزد پيامبر(ص) ايستاد و سپس به دستور پيامبر(ص) به جاي اوليه خود بازگشت.9 در واقعه‏اي ديگر، درختي به رسالت پيامبر اسلام(ص) گواهي داد.10 اين دو معجزه نيز مورد اتفاق علماي شيعه و اهل سنت است و در كتاب‏هاي متعدد آن‏ها به چشم مي‏خورد. البته گفت و گو و فرمانبري جمادات، گياهان و حيوانات در زندگاني پيامبران گذشته نيز سابقه داشته است. چنان كه «هدهد» و ديگر حيوانات از حضرت سليمان فرمانبري داشتند.11 چهار پرنده كوبيده شده نيز به فراخوان حضرت ابراهيم(ع) پاسخ مثبت دادند و پرواز كنان به سوي او شتافتند: «قال فخذ أربعة من الطير فصرهن اليك ثم اجعل علي كل جبل منهن جزءاً ثم ادعهن يأتينك سعياً 12 [خداوند] فرمود: [اي ابراهيم‏] پس چهار پرنده برگيرد و آن‏ها را پيش خود ريزريزگردان، سپس بر هر كوهي پاره‏اي از آن‏ها قرار بده؛ آنگاه به سوي تو مي‏آيند.»
آنچه گفته شد، نمونه‏هايي از توانمندي انسان‏هاي كامل است كه در پرتو بندگي خدا و اتصال به قدرت بي انتهاي پروردگار، در برابر ديدگاه مردمان جلوه‏گر شده است.
ناگفته نماند، كتاب‏هاي تفسيري، روايي و تاريخي، بيش از سه هزار مورد از معجزات و كرامات رسول اكرم(ص) را ثبت كرده‏اند. از پيامدهاي زيباي گفت و گو در اين زمينه، رسيدن به روشن بيني و توسعه فضاي فكري، شكسته شدن حصارهاي مادي و راهيابي به درياي بي كران نورانيت معنوي است.
پي‏نوشت ها:
1. فرهنگ عميد.
1.ر.ك: تفسير موضوعي قرآن كريم، آيت اللَّه جوادي آملي، ج 8، ص 85-64.
2. اسرا(17): 1.
3. سبا(34): 12.
4. قمر(54):1.
5. تفسير نمونه، ج 23، ص 9.
6.قمر(54):2.
7. طه(20):77.
8. اعراف(7):190.
9. شرح نهج البلاغه، ابن ابي‏الحديد، ج 13، ص‏214.
10. الشفا بتعريف حقوق المصطفي، قاضي عياض، ج 1، ص 298.
11. نمل(27): 20.
12. بقره(2):260.
eporsesh.com


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.