پرسش :
به استناد مطلبي كه در صفحه 256 (كتاب روانشناسي رشد 1 و 2، تأليف جيمز دبليو وندر زند، ترجمه حمزه گنجي) پيرامون خودارضايي كه مطرح مي كند «نه تنها از نظر پزشكي هيچ ضرري به فرد نمي رساند، از نظر رواني امتيازهايي نيز دارد» از نظر روايات ما براي منع اين عمل براي نوجوانان چه توجيهات و دلايل وجود دارد؟ (چگونه مي توانيم در اين رابطه براي دوري جستن از اين عمل براي نوجوانان استدلال كنيم)
پاسخ :
اگر بخواهيم زيانهاي استمناء را به طور خلاصه ذكر كنيم، فهرستوار به زيانهايي كه در كتاب بلوغ آمده، بسنده ميكنيم و اگر به جاي ده ضرري كه برخواهيم شمرد، يكي از آنها هم وجود داشته باشد، كافي است كه دين آن را حرام كند و انسان هم مرتكب آن نشود. اين زيانها عبارتند از:
1ـ تحريك زياد هيپوتالاموس و در نتيجه تحريك افراطي غدد جنسي كه سبب پركاري و نامتناسب آنها ميشود، بلوغ زودرس را به دنبال دارد.
2ـ كاهش و تخليه مكرر قواي جسمي و روحي به ضعف عمومي بدن و بالاخره پيري زودرس ميانجامد.
3ـ به علت افزايش جريان خون در اعضاي تناسي، مغز و مراكز حساس، پيوسته دچار كاهش نسبي جريان خون ميشود، همچنين تخليههاي مكرر عصبي و عدم ارضاي روحي در دراز مدت، موجب ضعف عصبي و عوارض روحي ميگردد.
4ـ ركود فكري، اختلاف و ضعف حافظه، كاهش اراده در كساني كه استمنا ميكنند، ديده ميشود.
5ـ ضعف بينايي و بياشتهايي، و در صورت افراط، ضعف استخواني و ناراحتي مفصلي در اين افراد شايع است.
6ـ فرد از نظر فكري نوعي توجه نسبتاً مداوم به موضوعهاي جنسي پيدا ميكند كه اين امر مانع تفكر آزاد ميشود و بنابر اين، از عوامل ركود فكري به حساب ميآيد.
7ـ در مراحل افراطي به ضعف جنسي و انزال زودرس منجر ميشود.
8ـ به علت ارضاي ناقص و غيرطبيعي و اختلالهاي حاصله، بعد از ازدواج غالباً امور زناشويي به طور طبيعي صورت نميگيرد و گاه شخص در روابط زناشويي شكست خواهد خورد.
9ـ گوشهگيري، يأس و بيتفاوتي نسبت به مسائل مهم حياتي، غم و كدورت رواني و عوارض ديگر آن است.
10ـ در موارد شديد آزارطلبي يا خودآزاري ديده ميشود.
هر چند بين روانپزشكان و روانشناسان و پزشكان درباره داشتن ضرر جسمي و رواني اين عمل توافقي وجود ندارد و به يك نظر قطعي نرسيدهاند و هر كدام براي خود شواهد و دلايل خود را اقامه ميكنند. ولي اولاً در كتب معتبر علمي مثل مجموعهي DSM كه اختلالهاي رواني را موراد بحث و بررسي قرار ميدهد، اين عمل (خودارضايي) را از جملهي اختلالها شمردهاند و دستورالعملهايي براي پيشگيري و يا حذف آن در رفتار كودك و نوجوان بيان داشتهاند.
ثانياً در بسياري از موارد، علم و تجربه عليرغم تمام پيشرفتهايي كه داشته و دارد نتوانستهاند علت ممنوعيت و يا لزوم برخي اعمال و اشياء و آن چه مربوط به انسان است، درك كند و بفهمد. چرا كه هنوز دانش بشر به اندازهاي رشد نكرده است كه به تمام مصالح و مفاسد فوائد و ضررهاي استمناء و اعمال مربوط به انسان را درك كند و بشناسد.
ولي دين اسلام و خداوند متعال كه انسان را خلق كرده به تمام زير و بم و ويژگيهاي انسان آگاهي كامل دارد و لذا برخي امور را لازم و ضروري دانسته و برخي اشياء و اعمال را حرام و ممنوع دانسته است.
پس راه ديگري كه براي مصالح و مفاسد مطرح است شرع مقدس و دستورات ديني است و از سخن خدا و پيامبر اكرم(ص) و ائمه معصومين(ع) ميتوانيم راه سعادت و خوشبختي را پيدا كنيم. هر چند ممكن است در برخي موارد علم و تجربه و پيشرفت تكنولوژي نيز به ما چيزهايي را بياموزد، ولي نه تمام آنها را.
eporsesh.com
اگر بخواهيم زيانهاي استمناء را به طور خلاصه ذكر كنيم، فهرستوار به زيانهايي كه در كتاب بلوغ آمده، بسنده ميكنيم و اگر به جاي ده ضرري كه برخواهيم شمرد، يكي از آنها هم وجود داشته باشد، كافي است كه دين آن را حرام كند و انسان هم مرتكب آن نشود. اين زيانها عبارتند از:
1ـ تحريك زياد هيپوتالاموس و در نتيجه تحريك افراطي غدد جنسي كه سبب پركاري و نامتناسب آنها ميشود، بلوغ زودرس را به دنبال دارد.
2ـ كاهش و تخليه مكرر قواي جسمي و روحي به ضعف عمومي بدن و بالاخره پيري زودرس ميانجامد.
3ـ به علت افزايش جريان خون در اعضاي تناسي، مغز و مراكز حساس، پيوسته دچار كاهش نسبي جريان خون ميشود، همچنين تخليههاي مكرر عصبي و عدم ارضاي روحي در دراز مدت، موجب ضعف عصبي و عوارض روحي ميگردد.
4ـ ركود فكري، اختلاف و ضعف حافظه، كاهش اراده در كساني كه استمنا ميكنند، ديده ميشود.
5ـ ضعف بينايي و بياشتهايي، و در صورت افراط، ضعف استخواني و ناراحتي مفصلي در اين افراد شايع است.
6ـ فرد از نظر فكري نوعي توجه نسبتاً مداوم به موضوعهاي جنسي پيدا ميكند كه اين امر مانع تفكر آزاد ميشود و بنابر اين، از عوامل ركود فكري به حساب ميآيد.
7ـ در مراحل افراطي به ضعف جنسي و انزال زودرس منجر ميشود.
8ـ به علت ارضاي ناقص و غيرطبيعي و اختلالهاي حاصله، بعد از ازدواج غالباً امور زناشويي به طور طبيعي صورت نميگيرد و گاه شخص در روابط زناشويي شكست خواهد خورد.
9ـ گوشهگيري، يأس و بيتفاوتي نسبت به مسائل مهم حياتي، غم و كدورت رواني و عوارض ديگر آن است.
10ـ در موارد شديد آزارطلبي يا خودآزاري ديده ميشود.
هر چند بين روانپزشكان و روانشناسان و پزشكان درباره داشتن ضرر جسمي و رواني اين عمل توافقي وجود ندارد و به يك نظر قطعي نرسيدهاند و هر كدام براي خود شواهد و دلايل خود را اقامه ميكنند. ولي اولاً در كتب معتبر علمي مثل مجموعهي DSM كه اختلالهاي رواني را موراد بحث و بررسي قرار ميدهد، اين عمل (خودارضايي) را از جملهي اختلالها شمردهاند و دستورالعملهايي براي پيشگيري و يا حذف آن در رفتار كودك و نوجوان بيان داشتهاند.
ثانياً در بسياري از موارد، علم و تجربه عليرغم تمام پيشرفتهايي كه داشته و دارد نتوانستهاند علت ممنوعيت و يا لزوم برخي اعمال و اشياء و آن چه مربوط به انسان است، درك كند و بفهمد. چرا كه هنوز دانش بشر به اندازهاي رشد نكرده است كه به تمام مصالح و مفاسد فوائد و ضررهاي استمناء و اعمال مربوط به انسان را درك كند و بشناسد.
ولي دين اسلام و خداوند متعال كه انسان را خلق كرده به تمام زير و بم و ويژگيهاي انسان آگاهي كامل دارد و لذا برخي امور را لازم و ضروري دانسته و برخي اشياء و اعمال را حرام و ممنوع دانسته است.
پس راه ديگري كه براي مصالح و مفاسد مطرح است شرع مقدس و دستورات ديني است و از سخن خدا و پيامبر اكرم(ص) و ائمه معصومين(ع) ميتوانيم راه سعادت و خوشبختي را پيدا كنيم. هر چند ممكن است در برخي موارد علم و تجربه و پيشرفت تكنولوژي نيز به ما چيزهايي را بياموزد، ولي نه تمام آنها را.
eporsesh.com