يکشنبه، 7 اسفند 1390
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما

پرسش :

چرا ما «شيعيان» به خاطر زيارت رفتن و نماز خواندن در حرم ائمه(ع) و ندز كردن و مانند اين امور متهم به شرك مي‏شويم ولي اهل تسنن كه بيش از ما چنين اموري را انجام داده و مي‏دهند، متهم به شرك نشده و مي‏شوند؟


پاسخ :
همه اهل تسنن ما را متهم نمي‏كنند بلكه عدّه‏اي از آنان چنين تهمتهايي را مي‏زنند و تهمتهاي آنها اختصاص به شيعه ندارد بلكه ديگر اهل تسنن كه عقايد آن عدّه را نپذيرفته‏اند نيز به چنين اتهاماتي متهم هستند و ابن تيميه در رساله (زيارة القبور و الاستنجاد بالمقبور) به همه مسلمانان تهمت زده ولي نسبت به شيعيان بيشتر حساس هستند.
حرف آنها اين است كه مي‏گويند: شيعيان، اهل قبور را عبادت مي‏كنند و براي اهل قبور نماز مي‏خوانند و از اهل قبور شفاي بيماران و پيروزي بر دشمنان را مي‏طلبند و براي اهل قبور نذر مي‏كنند و مانند اين امور و مدعي هستند كه اين اعمال بدعت و شرك است.{1}
و به همين لحاظ با شيعيان عناد و بدرفتاري مي‏كنند. البته گاهي هم مي‏گويند، شيعيان فلان و فلان را سبّ مي‏كنند و اين امر نيز باعث عداوت آنها مي‏باشد.
اكنون به خلاصه‏اي از حرفها و ادلّه آنها در اين رابطه اشاره مي‏كنيم و سپس پاسخ آنها را با توضيح مختصري بيان مي‏كنيم:
منشأ و دليل تهمتها
در رابطه با سرچشمه تهمتها و نسبتها تنها به خلاصه‏اي از عبارت بن باز، اكتفا مي‏كنم. وي گفته است:
از بدعتهايي كه سبب شرك اكبر است، نماز و قرآن خواندن در كنار قبور است، چون رسول‏اللَّه(ص) فرموده است: «خدا لعنت كند يهود و نصارا را، آنها قبور انبياي خود را مسجد قرار دادند»{2}
و نيز گفته است:
آن حضرت خطاب به مسلمانان فرموده است: «آگاه باشيد، آنان كه قبل از شما بودند قبور انبياء و صالحين خود را مسجد قرار دادند، مراقب باشيد كه شما قبور را مسجد قرار ندهيد، من شما را از چنين عملي نهي مي‏كنم».{3}
بن باز پس از نقله اين دو روايت نتيجه‏گيري كرده و گفته است:
از اين دو روايت استفاده مي‏شود كه نماز و قرآن خواندن در كنار قبور و ملازم شدن و ماندن نزد قبور و چيز ساختن روي قبور از اسباب شرك و غلّو نسبت به اهل قبول است و اين كارها را يهود و نصارا انجام دادند و جهّال اين امت نيز همان كارها را انجام دادند تا آنجا كه اهل قبور را عبادت كردند، براي اهل قبور قرباني كردند، به آنها استغاثه كردند، براي آنها نذر كردند، از آنها شفاي بيماران و پيروزي بر دشمنان را خواستند و اين كارها نزد قبر حسين(ع)... انجام مي‏شود - تا آنكه گفته است: - و رسول‏اللَّه(ص) نهي كرده است از بنا و گچ كاري قبور و نشستن روي قبور و گنبد ساختن روي قبور و نوشتن روي قبور.{4} و اين نهي نيست مگر از جهت اينكه اين كارها تشبيه به يهود و نصاري و سبب شرك اكبر است.{5}
چرا اين نسبتها تهمت است؟
اكنون كه به طور خلاصه ادله آنها بررسي شد و ضمناً هم معلوم گرديد كه نظر آنان عمدتاً شيعيان و أئمه شيعه عليهم السلام هستند، مي‏گوييم:
ما فعلاً در مقام اين نيستم كه روايات مورد استدلال آنها را از جهت سند و دلالت و جهت صدور، بررسي و صحت و سقم آنها را تأييد يا تضعيف كنيم بلكه فرض را بر صحت آنها مي‏گذاريم و مي‏گوييم:
شيعيان در تكبيرهاي افتتاحيّه تمام نمازها چه نماز، واجب باشد چه مستحب، در هر كجا و هر وقت كه نماز مي‏خواند چه مسجد باشد، چه حرم ائمه(ع) يا غير آن مستحب مي‏دانند جمله‏هاي ذيل را بعد از تكبيرات افتتاحيه و قبل از شروع به حمد بخوانند:
وجّهت وجهي للذي فطر السماوات و الارض علم الغيب و الشهادة حنيفاً مسلماً و ما أنا من المشركين اِنّ صلاتي و نسكي و محياي و مماتي للَّه رب العالمين، لا شريك له و بذلك أمرت و أنا من المسلمين.{6}
من با ايمان خالص رو به سوي خدايي آوردم كه آفريننده آسمانها و زمين است، داناي نهان و آشكار است و وجودم از لوث شرك و عقايد مشركان منزه است و مسلمان هستم و من هرگز با عقيده جاهلانه مشركان موافق نخواهم بود، همانا نماز و طاعت و كليّه اعمال من - قرباني و غير آن - و حيات و مرگ من، همه براي خدا است كه پروردگار جهانيان است، او را شريك نيست و به همين اخلاص كامل مرا فرمان داده و من مطيع و تسليم امر خدا مي‏باشم.

اين عبارت و اين كيفيت نماز خواندن و اين عقيده و ايمان خالص، پاسخي روشن و قاطع به تمام ياوه سراييهاي آن كساني است كه شيعه را متهم به شرك مي‏كنند.
در عين حال برخي از ادعاها و اتهامات آنها را مطرح و به طور خلاصه پاسخ روشن و گويا مي‏دهيم ان شاءاللَّه.
الف) گفته‏اند: نماز خواندن در كنار قبور عبادت و پرستش اهل قبور است و از اسباب شرك مي‏باشد و عمدتاً نظر آنها به شيعيان است كه در حرم ائمه(ع) و گاهي كنار بقيع نماز مي‏خوانند و همچنين بعد از زيارت، نماز زيارت مي‏خوانند.
پاسخ تهمت‏ها: اوّلاً شيعيان هر كجا و هر نمازي كه بخوانند چنانچه بخواهند نيت نماز را به زبان بياورند مي‏گويند: «نماز مي‏خوانم قربة الي اللَّه» و هرگز به ذهنشان هم خطور نمي‏كند كه - العياذباللَّه - «نماز مي‏خوانم قربةً الي صاحب القبر» و نماز زيارت نيز كه مي‏خوانند همين گونه نيت مي‏كنند و نماز را «قربةً الي اللَّه» مي‏خوانند و ثواب آن را به صاحب قبر هديه مي‏كنند، همان گونه كه مثلاً در دعاي بعد از نماز زيارت امام حسين(ع) مي‏گويند:
اللهم اِنّي صَلَيّتُ و رَكَعتُ و سَجَدتُ لك وَحدَكَ لا شريكَ لكَ لأنّ الصَّلاة و الرّكوع و السُّجودَ لا يكونُ اِلا لك... اللَّهم وَ هاتانِ الرَّكعتانِ هَديّةٌ مِنّي اِلي مولايَ الحسين بن عليّ عليهما السّلام.{7}
بنابراين شيعيان نماز را براي خدا مي‏خوانند و ثواب آن را هديه مي‏كنند و هرگز براي صاحب قبر نماز نمي‏خوانند و او را عبادت پرستش نمي‏كنند.
ثانياً اگر كنار قبور نماز خواندن شرك است چگونه از صدر اسلام تاكنون در مسجدالحرام كه قبور انبياء(ع) و غير انبياء - مانند هاجر مادر حضرت اسماعيل(ع) و فرزندان او - وجود دارد نماز خوانده و مي‏خوانند؟ در مسجدالنبي و اطراف قبور رسول‏اللَّه(ص) و ابوبكر و عمر و به قولي قبر حضرت زهرا (س) نيز كه در مسجد مي‏باشد{8} - نماز مي‏خوانند؟ چندين سال عايشه در كنار قبور زندگي كرده و نماز خوانده است؟ آيا اينها قبر نيستند يا دليلي بر خروج اينها وجود دارد و آيا فرقي بين قبور مي‏باشد؟
پی نوشتها:
[1]. به تحفة الاخوان، تأليف بن باز صفحه 10 تا صفحه 18، (البته در اين قسمت اسمي از خصوص شيعه نبرده ولي در صفحه 15، گفته است: اين كارها نزد قبر حسين(ع) انجام مي‏شود) و به زيارة القبور و الاستنجاد بالمقبور، تأليف ابن تيميه، ص 11 به بعد مراجعه شود.
[2]. «لعن اللَّه اليهود و النّصاري اِتَّخذوا قبول أنبيائهم مساجد».
[3]. «ألا و إنّ من كان قبلكم كانوا يتخذون قبور انبيائهم و صالحيهم مساجد ألا فلا تتخذوا القبور مساجد فانّي أنهاكم عن ذلك». (به كتاب تحفة الاخوان او، ص 10 تا 18 مراجعه شود).
[4]. «انه نهي عن تجصيص القبور و القعود عليها و البناء عليها و الكتابة عليها».
[5]. تحفة الاخوان، تأليف عبدالعزيز بن عبداللَّه بن باز، ص 13 تا 15.
[6]. عروة الوثقي، في تكبيرة الاحرام، مسأله 12.
[7]. مفاتيح الجنان حاج شيخ عباس قمي(قدس سره) زيارت مطلقه امام حسين(ع).
[8]. در كتاب: التاريخ القويم - لمكة و بيت اللَّه الكريم: تأليف محمد طاهر الكردي المكي: المجلد الأول: ص 243 ضمن توضيح حجره و قبر پيامبراكرم(ص) (مقصورة قبرالنبي(ص)) چگونگي حجره حضرت زهرا (س) را توضيح داده و از بتنوني نقل كرده كه: داخل حجره آن حضرت ضريحي وجود دارد و ضريح بر مكاني قرار دارد كه بنابر گفته جمع كثيري فاطمه زهرا (س) در آن مكان (وسط حجره شريفه) دفن شده است «قد اقيم فيما بين البابين ضريح علي المكان الذي دفنت فيه السيدة فاطمة علي قول الكثيرين»
eporsesh.com


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.