پرسش :
آيا پروژه جهاني سازي يا فرايند جهاني شدن با حكومت جهاني امام مهدي هم گرايي دارد يا واگرايي؟
پاسخ :
براي رسيدن به پاسخي مناسب در اين رابطه ابتدا ميبايست ويژگيهاي جامعه مهدوي را از نظر گذراند آنچه در منابع و متون ديني و روايي ما در خصوص حكومت مهدوي وجود دارد گوياي آن است كه ركن اصلي و خميرمايه بنيادين حركت جهاني امام زمان(عج) گسترش همه جانبه و تقويت و توسعه توحيد و يگانهپرستي و در كنار آن مبارزه فراگير و مستمر با همه تفكرات و جريانات انحرافي و الحادي است. در نهضت مهدوي آموزهها و تعاليم فراموش شده پيامبران الهي زنده شده و از پيرايههاي خرافي و تحريفها پاك ميگردد. حكومتي يگانه و واحد بر اساس قوانين ومعيارهاي الهي برپا ميگردد و كليه دستگاههاي استبدادي در نهاد حكومت و قدرت زايل ميگردد و از بين ميرود. در حكومت مهدوي محرومان و مستضعفان و بندگان صالح و مؤمن خداوند از جايگاه رفيعي برخوردارند. نظام فرهنگي مركب از ارزشها و هنجارها، عقايد و باورها، آرمانها و... براساس آموزههاي قرآن كريم و سنت معصومين(ع) شكل ميگيرد و همه اجزاء و عناصر اجتماعي متأثر از اين نظام فرهنگي است. عدالتجوئي و عدالتخواهي و تلاش در راستاي برقراري عدالت و رفع كليه مظاهر ظلم و بيعدالتي از جمله اركان حكومت امام زمان(عج) است. مبارزه همه جانبه و مستمر با منكرات و عوامل اجرائي و شيوع آن از جمله برنامهها و سياستهاي اصولي در حكومت جهاني مهدوي است. رشد و توسعه همه جانبه و فراگير در همه ابعاد و شئون اعم از اقتصادي، سياسي، فرهنگي و... بهرهكشي از منابع طبيعي، توزيع عادلانه فرصتهاي اجتماعي و برقراري روابط صميمانه و صلحآميز همراه با عظمت و شوكت جامعه اسلامي در سطح بينالملل، ايجاد روابط صميمانه و دوستي متقابل در بين افراد و در سطح فرد و... همه و همه از جمله خصوصيات و ويژگيهاي جامعه آرماني اسلام است و ركن اصلي همه آنها را حكومت و مديريت سياسي واحد در سطح جهاني تشكيل ميدهد. آنچه تا كنون بيان شد گوياي آن است كه درحكومت مهدوي همه متغيرها و الگوها برآمده از دين و در راستاي تحقق و تحكيم بنيانهاي ديني ميباشد كه خصيصه اصلي جامعه مهدوي است. در موضوع جهاني شدن، متغيرها و الگوهايي را ميتوان به عنوان نمونه ذكر نمود؛ از جمله آنها شكسته شدن مرزهاي ملي و فرهنگي و به جاي آن تداخل آنها و تلاش در زمينه ايجاد و تفاهم بر اصول مشترك فرهنگي و دست كشيدن از باورها، ارزشها و هنجارهاي فرهنگي، سياسي، اقتصادي و... افزايش ارتباطات و تعاملات جهاني و نزديك كردن آن از حيث زمان و مكان به كمك وسايل و فنآوريهاي جديد ارتباطي و الكترونيكي، تبديل نهادهاي اجتماعي و ملي به نهادهاي جهاني و توافق جهاني ملتها بر باورها و ارزشهاي مشترك و يكسانسازي جهانبينيها، كاهش و حذف سنتها و عناصر اجتماعي هويتساز، ايجاد و گسترش سازمانهاي جهاني و تأكيد بر نهادهاي سياسي ـ اقتصادي جهاني، ايجاد و تأكيد بر روابط اقتصادي جهاني و پول جهاني به عنوان ابزار مبادله اقتصادي و... دقت و تأمل در فرآيند جهاني شدن و جهانيسازي مبتني بر اصل حذف دين و باورها و سنتهاي ديني و به جاي آن تأكيد بر سكولاريسم، دموكراسي و پلوراليزم است. با توجه به بيان خصوصيتها و ويژگيها در دو نوع حكومت و نگرش، معلوم ميگردد كه اين دو از جهاتي شبيه به يكديگر و در نتيجه همگرايي دارند. اين همگرايي و شباهت در اصل كل جهاني شدن و وحدت جهاني استوار است اما در تعيين محتوا و الگوها كاملاً مغاير با يكديگرند زيرا آنچه امروزه به عنوان جهاني شدن مطرح است فيالواقع «غربي شدن» را تبليغ و ترويج ميكند. روش و مَنشي كه بدنبال حذف دين و آموزههاي ديني و ملي جوامع و فرهنگهاي محلي و ملي است و به جاي آن حاكميت جهانبيني سكولار و عاري از اين كه از دستگاههاي تبليغاتي غرب به خورد جوامع و ملل داده ميشود. بنابراين در تعيين محتواي جهاني شدن واگرايي جدي و اصولي وجود دارد.
eporsesh.com
براي رسيدن به پاسخي مناسب در اين رابطه ابتدا ميبايست ويژگيهاي جامعه مهدوي را از نظر گذراند آنچه در منابع و متون ديني و روايي ما در خصوص حكومت مهدوي وجود دارد گوياي آن است كه ركن اصلي و خميرمايه بنيادين حركت جهاني امام زمان(عج) گسترش همه جانبه و تقويت و توسعه توحيد و يگانهپرستي و در كنار آن مبارزه فراگير و مستمر با همه تفكرات و جريانات انحرافي و الحادي است. در نهضت مهدوي آموزهها و تعاليم فراموش شده پيامبران الهي زنده شده و از پيرايههاي خرافي و تحريفها پاك ميگردد. حكومتي يگانه و واحد بر اساس قوانين ومعيارهاي الهي برپا ميگردد و كليه دستگاههاي استبدادي در نهاد حكومت و قدرت زايل ميگردد و از بين ميرود. در حكومت مهدوي محرومان و مستضعفان و بندگان صالح و مؤمن خداوند از جايگاه رفيعي برخوردارند. نظام فرهنگي مركب از ارزشها و هنجارها، عقايد و باورها، آرمانها و... براساس آموزههاي قرآن كريم و سنت معصومين(ع) شكل ميگيرد و همه اجزاء و عناصر اجتماعي متأثر از اين نظام فرهنگي است. عدالتجوئي و عدالتخواهي و تلاش در راستاي برقراري عدالت و رفع كليه مظاهر ظلم و بيعدالتي از جمله اركان حكومت امام زمان(عج) است. مبارزه همه جانبه و مستمر با منكرات و عوامل اجرائي و شيوع آن از جمله برنامهها و سياستهاي اصولي در حكومت جهاني مهدوي است. رشد و توسعه همه جانبه و فراگير در همه ابعاد و شئون اعم از اقتصادي، سياسي، فرهنگي و... بهرهكشي از منابع طبيعي، توزيع عادلانه فرصتهاي اجتماعي و برقراري روابط صميمانه و صلحآميز همراه با عظمت و شوكت جامعه اسلامي در سطح بينالملل، ايجاد روابط صميمانه و دوستي متقابل در بين افراد و در سطح فرد و... همه و همه از جمله خصوصيات و ويژگيهاي جامعه آرماني اسلام است و ركن اصلي همه آنها را حكومت و مديريت سياسي واحد در سطح جهاني تشكيل ميدهد. آنچه تا كنون بيان شد گوياي آن است كه درحكومت مهدوي همه متغيرها و الگوها برآمده از دين و در راستاي تحقق و تحكيم بنيانهاي ديني ميباشد كه خصيصه اصلي جامعه مهدوي است. در موضوع جهاني شدن، متغيرها و الگوهايي را ميتوان به عنوان نمونه ذكر نمود؛ از جمله آنها شكسته شدن مرزهاي ملي و فرهنگي و به جاي آن تداخل آنها و تلاش در زمينه ايجاد و تفاهم بر اصول مشترك فرهنگي و دست كشيدن از باورها، ارزشها و هنجارهاي فرهنگي، سياسي، اقتصادي و... افزايش ارتباطات و تعاملات جهاني و نزديك كردن آن از حيث زمان و مكان به كمك وسايل و فنآوريهاي جديد ارتباطي و الكترونيكي، تبديل نهادهاي اجتماعي و ملي به نهادهاي جهاني و توافق جهاني ملتها بر باورها و ارزشهاي مشترك و يكسانسازي جهانبينيها، كاهش و حذف سنتها و عناصر اجتماعي هويتساز، ايجاد و گسترش سازمانهاي جهاني و تأكيد بر نهادهاي سياسي ـ اقتصادي جهاني، ايجاد و تأكيد بر روابط اقتصادي جهاني و پول جهاني به عنوان ابزار مبادله اقتصادي و... دقت و تأمل در فرآيند جهاني شدن و جهانيسازي مبتني بر اصل حذف دين و باورها و سنتهاي ديني و به جاي آن تأكيد بر سكولاريسم، دموكراسي و پلوراليزم است. با توجه به بيان خصوصيتها و ويژگيها در دو نوع حكومت و نگرش، معلوم ميگردد كه اين دو از جهاتي شبيه به يكديگر و در نتيجه همگرايي دارند. اين همگرايي و شباهت در اصل كل جهاني شدن و وحدت جهاني استوار است اما در تعيين محتوا و الگوها كاملاً مغاير با يكديگرند زيرا آنچه امروزه به عنوان جهاني شدن مطرح است فيالواقع «غربي شدن» را تبليغ و ترويج ميكند. روش و مَنشي كه بدنبال حذف دين و آموزههاي ديني و ملي جوامع و فرهنگهاي محلي و ملي است و به جاي آن حاكميت جهانبيني سكولار و عاري از اين كه از دستگاههاي تبليغاتي غرب به خورد جوامع و ملل داده ميشود. بنابراين در تعيين محتواي جهاني شدن واگرايي جدي و اصولي وجود دارد.
eporsesh.com