يکشنبه، 14 اسفند 1390
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما

پرسش :

با توجه با اينكه اسلام براي همه اعصار آمده است چرا بحثي مانند ظهار كه مربوط به فرهنگ عربستان است در قرآن آمده و با اين وجود چگونه بايد به آنها كه مي گويند قرآن مطابق فرهنگ عربستان و مال آن زمان است پاسخ داد؟


پاسخ :
درباره طرح برخي مسائل مربوط به فرهنگ زمانه عربستان در قرآن، بايد دانست؛ بهره‏مندي از قرآن داراي ابعاد فراواني است. از تلاوت آيات آن تا تفكر و تدبر در معارف عميق آن.
همچنين قرآن به عنوان تنها كتاب آسماني مصون از تحريف و ماندگار جاويدان، داراي شاخصه‏هايي براي تشخيص حق و باطل در طول تاريخ گذشته و آينده مي‏باشد. ازاين‏رو به طور نمونه مهمترين ويژگي‏هاي برخي اقوام گذشته و پيامبران بزرگ الهي را به دور از هرگونه دسيسه و تحريف بيان كرده است و اين يكي از رسالت‏هاي بزرگ تاريخي قرآن است و از سوي ديگر چگونگي تحول در فرهنگ زمانه خود را ترسيم كرده و روش حل مشكلات جامعه خويش را بيان كرده است كه از نگاه متدشناسي مي‏تواند مورد بهره‏گيري مصلحان جوامع قرار بگيرد كه احكام ظهار و برده‏داري و... را از نمونه‏هاي آن مي‏توان به شمار آورد.
در نتيجه تلاوت اين‏گونه آيات را نبايد تنها به جنبه احكام شرعي آن نگريست بلكه مي‏توان با نگاه «گام به گام همراه وحي براي تشكيل جامعه اسلامي» به آن نگريست.
براي توضيح بيشتر ر.ك:
1- معرفت، محمد هادي، التمهيد في علوم القرآن، ج 2، ص 300
2- ايازي، سيد محمد علي، قرآن و فرهنگ زمانه و سنت، انتشارات كتاب مبين، تهران - كوي دانشگاه پ 109
eporsesh.com


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.