پرسش :
شبهه: بعضي در كارآمدي چادر اين گونه شبهه كردهاند كه «اين نوع حجاب دستوپاگير است.»[1] آيا ادعاي مذكور صحيح است؟
پاسخ :
اولاً، گرچه حجاب در شكل چادر رايج ايراني، ممكن است براي برخي افرادي كه از سنين كودكي استفاده از آن را تمرين نكردهاند، مقداري مشكل باشد، ولي براي همهي زنان، خصوصاً بانواني كه تجربهي كافي استفاده از آن را دارند مشكل نيست. به همين دليل اگر از زنان متديني كه از سنين قبل از بلوغ به استفاده از چادر عادت كردهاند سؤال شود كه آيا استفاده از چادر براي شما دست و پاگير است، پاسخ آنها منفي است.
ثانياً، يكي از علل دست و پاگير دانستن چادرهاي ايراني و سختي كنترل آن براي بعضي از بانواني كه خيلي استفاده از آن را تمرين نكردهاند، باز بودن جلوي آن است، كه براي حل اين مشكل نيز زنان و دختران ميتوانند از «عباءة» چادرهاي مشكي زنان عرب كه داراي آستين است استفاده نمايند كه كنترل آن آسان است. هم اكنون نيز عدهاي از زنان و دختران ايراني از اين نوع چادر استفاده ميكنند.
پی نوشت:
[1] . زيبا مير حسيني، پيام زن، شمارهي 49. ص 45. لازم به تذكر است كه پاسخ شبههي مذكور، به طور مختصر در خود مجله نيز آمده است.
منبع: حجابشناسي (چالشها و كاوشهاي جديد)، حسين مهديزاده، مركز مطالعات و پژوهشهاي فرهنگي حوزهي علميه(1381).
اولاً، گرچه حجاب در شكل چادر رايج ايراني، ممكن است براي برخي افرادي كه از سنين كودكي استفاده از آن را تمرين نكردهاند، مقداري مشكل باشد، ولي براي همهي زنان، خصوصاً بانواني كه تجربهي كافي استفاده از آن را دارند مشكل نيست. به همين دليل اگر از زنان متديني كه از سنين قبل از بلوغ به استفاده از چادر عادت كردهاند سؤال شود كه آيا استفاده از چادر براي شما دست و پاگير است، پاسخ آنها منفي است.
ثانياً، يكي از علل دست و پاگير دانستن چادرهاي ايراني و سختي كنترل آن براي بعضي از بانواني كه خيلي استفاده از آن را تمرين نكردهاند، باز بودن جلوي آن است، كه براي حل اين مشكل نيز زنان و دختران ميتوانند از «عباءة» چادرهاي مشكي زنان عرب كه داراي آستين است استفاده نمايند كه كنترل آن آسان است. هم اكنون نيز عدهاي از زنان و دختران ايراني از اين نوع چادر استفاده ميكنند.
پی نوشت:
[1] . زيبا مير حسيني، پيام زن، شمارهي 49. ص 45. لازم به تذكر است كه پاسخ شبههي مذكور، به طور مختصر در خود مجله نيز آمده است.
منبع: حجابشناسي (چالشها و كاوشهاي جديد)، حسين مهديزاده، مركز مطالعات و پژوهشهاي فرهنگي حوزهي علميه(1381).