پرسش :
منظور از لوح محفوظ كه اعمال ما در آن به شكل تقدير غير حتمي ثبت شده چيست؟
پاسخ :
الف) منظور از لوح محفوظ مرتبهاي از علم الهي است پس خداوند به اعمال آينده ما علم دارد و اين علم موجب جبر هم نيست همانگونه كه علم ما انسانها به اين كه طبق قاعده روانشناسي اين شخص در آينده آدم خوبي ميشود تأثيري در خارج بر آن شخص نميگذارد و سرّ آن اين است كه علم سببيت و عليت ندارد. هر معلولي تابع علت خود است. مثلاً گرماي آب معلول آتش است و اين كه من علم دارم اين آب در اثر آتش جوش خواهد آمد نقش و اثري بر گرماي آب ندارد پس اين مسأله ربطي به پيشگويي يا جبر و معقولاتي از اين قبيل ندارد.
ب ) آگاهي از عمل دو مرحله دارد، اول در رتبه قبل از انجام اعمال ما است كه خداوند و اولياء الله از آينده خبر دارند و دوم در رتبه بعد يا همزمان انجام كار انسانها است. به طوري كه با وجودي كه عمل محض انجام ميشود و ديگران از آن آگاهي پيدا نميكنند ولي آن بزرگواران نسبت به آن اطلاع حاصل مينمايند و ميزان علم اهلبيت(ع) نسبت به انسانها طبق روايات محدود به خداوند است يعني؛ اگر خداوند بخواهد آنها از هر امري اطلاع پيدا ميكنند حتي امور شخصي انسانها و اگر خواست خداوند نباشد مسائل شخصي افراد مخفي ميماند. البته از آن جا كه يكي از شاهدهاي روز قيامت معصومين هستند و شاهد بايد علم و آگاهي كامل نسبت به آن چه ميخواهد راجع به او شهادت دهد داشته باشد طبق قاعده بايد اهل بيت از همه امور و مسائل انسانها اطلاع داشته باشند.
eporsesh.com
الف) منظور از لوح محفوظ مرتبهاي از علم الهي است پس خداوند به اعمال آينده ما علم دارد و اين علم موجب جبر هم نيست همانگونه كه علم ما انسانها به اين كه طبق قاعده روانشناسي اين شخص در آينده آدم خوبي ميشود تأثيري در خارج بر آن شخص نميگذارد و سرّ آن اين است كه علم سببيت و عليت ندارد. هر معلولي تابع علت خود است. مثلاً گرماي آب معلول آتش است و اين كه من علم دارم اين آب در اثر آتش جوش خواهد آمد نقش و اثري بر گرماي آب ندارد پس اين مسأله ربطي به پيشگويي يا جبر و معقولاتي از اين قبيل ندارد.
ب ) آگاهي از عمل دو مرحله دارد، اول در رتبه قبل از انجام اعمال ما است كه خداوند و اولياء الله از آينده خبر دارند و دوم در رتبه بعد يا همزمان انجام كار انسانها است. به طوري كه با وجودي كه عمل محض انجام ميشود و ديگران از آن آگاهي پيدا نميكنند ولي آن بزرگواران نسبت به آن اطلاع حاصل مينمايند و ميزان علم اهلبيت(ع) نسبت به انسانها طبق روايات محدود به خداوند است يعني؛ اگر خداوند بخواهد آنها از هر امري اطلاع پيدا ميكنند حتي امور شخصي انسانها و اگر خواست خداوند نباشد مسائل شخصي افراد مخفي ميماند. البته از آن جا كه يكي از شاهدهاي روز قيامت معصومين هستند و شاهد بايد علم و آگاهي كامل نسبت به آن چه ميخواهد راجع به او شهادت دهد داشته باشد طبق قاعده بايد اهل بيت از همه امور و مسائل انسانها اطلاع داشته باشند.
eporsesh.com