يکشنبه، 17 ارديبهشت 1391
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما

پرسش :

راههای «مستقل ساختن خود» در زمينه عاطفی از والدين و از ساير افراد كه به آنها وابستگی عاطفی داريم را بيان كنيد؟


پاسخ :
دست يابي به استقلال در زندگي و استقلال فكري چيزي نيست كه يك دفعه براي انسان حاصل شود بلكه در طول زندگي از دوران كودكي تا بزرگسالي به تدريج با تلاش و فعاليت بدست مي‏آيد و عوامل متعددي در شكل‏گيري يك شخصيت مستقل آزاد و متكي به خود نقش دارند كه به بعضي آنها اشاره مي‏شود:
1- خانواده به عنوان اولين و مهمترين نهاد اجتماعي نقش بسيار اساسي در شكل‏گيري شخصيت انسان دارد برخورد اعضا خانواده به ويژه پدر و مادر در اين ميان نقش اساسي دارد.
2- مدرسه، معلمين، همسالان و دوستان هر كدام تأثير زيادي در نحوه شكل گير شخصيت انسان دارد.
3- دانشگاه رشته تحصيلي و شغل نيز تأثير دارند.
4- محيط اجتماعي و فرهنگي كه فرد در آن رشد مي‏كند نقش به سزايي دارد.
5- فعال بودن خود فرد در تعامل با عوامل فوق نيز تأثير زيادي در اثرپذيري و اثرگذاري نسبت به عوامل تأثيرگذار دارد اگر انسان در صحنه‏هاي گوناگون زندگي نقش فعال داشته باشد شخصيت او به يك صورت تأثير مي‏پذيرد و اگر منفعل باشد به گونه‏اي ديگر بنابراين بايد درصحنه‏هاي گوناگون زندگي با كسب تجارب و بكارگيري آن به تدريج به استقلال فكري، اقتصادي، اجتماعي و... رسيد اگر تاكنون شما خود را در كسب استقلال موفق نمي‏داني هنوز دير نشده است از همين الان مي‏توانيد شروع كنيد البته نبايد عجله كنيد همچنين نبايد توقع داشته باشيكه خيلي سريع اين فرآيند را طي كنيد به عنوان مثال اگر شما مي‏خواهيد استقلال فكري پيدا كنيد يكي از راهها اين است كه به جاي تقليد كردن از ديگران با تحقيق و تفحص و همچنين مشورت با افراد مجرب راههاي مستقل شدن را تجربه كنيد و درتمامي صحنه‏هاي زندگي در مورد هر كاري ابتدا بايد خوب فكر كنيد سپس با اهل نظر مشورت نماييد و آنگاه با يك ارزيابي و نتيجه‏گيري اقدام نماييد اگر با اين روش پيش برويد به تدريج اتكاء به خود را به دست خواهيد آورد البته ناگفته نماند كه تصميم‏گيري در هر زمينه‏اي نياز به آگاهي‏هاي لازم دارد. لذا يكي از شرايط استقلال كسب اطلاعات لازم مي‏باشد. بنابراين بايد اهل مطالعه باشيد و الا بدون داشتن اطلاعات لازم دچار مشكل خواهيد شد.
البته توجه به اين نكته ضروري است كه استقلال يك امر نسبي است و مراتب دارد و بايد توجه داشت كه انسان هيچ گاه نيازهاي عاطفي اش از ديگران خصوصا والدين و نزديكان قطع نمي شود و انسان همواره تا پايان عمر اين نياز عاطفي را دارد منتها ميزان آن در مقاطع و دوره هاي گوناگون سني فرق مي كند و اسلام كه امر واجب به حفظ صله رحم مي كند بيانگر اين حقيقت است كه بريدگي محض و جدايي مطلق از خانواده مطلوب نيست و انسان همواره بايد روابط عاطفي خود را با خانواده به ويژه والدين حفظ كند ولو اين كه در جنبه هاي ديگر زندگي مثلا جنبه هاي اقتصادي، فرهنگي و... خود را نيازمند به خانواده نمي بيند و به خود اتكائي دست يافته است.
eporsesh.com


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
موارد بیشتر برای شما