جمعه، 29 ارديبهشت 1391
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما

پرسش :

در مورد رويت شدن ماه در پايان ماه رمضان و فرا رسيدن عيد سعيد فطر مي خواستم بدانم كه آيا از ائمه در اين مورد حديثي وجود دارد و نظر آنها چه بوده است و اگر ماه را در يك جا رؤيت مي كردند در همه جا عيد مي شود يا بالعكس؟


پاسخ :
در مورد ابتدا و انتهاي ماه رمضان روايات متعددي است كه از جمله آن «صم للرويه وافطر للرويه» است يعني با ديدن هلال اول رمضان روزه بگيريد و با ديدن هلال شوال افطار كن.
اما اين كه با ديدن هلال در يك نقطه براي همه جا عيد مي شود محل اختلاف است. برخي از فقها مي فرمايند اگر در منطقه شرقي ماه ديده شود نسبت به مناطق غربي كه پس از آن افتاب غروب مي كند حكم عيد جاري است اما اگر در مناطق غربي ديده شود نسبت به شهرهاي شرقي محل رؤيت ماه كه اختلاف افق داشته باشند اثري ندارد زيرا معلوم مي شود كه ماه در آن مناطق تحت الشعاع خورشيد و قابل رؤيت نبوده است و بنابراين حكم به عيد نمي شود.
برخي ديگر از فقها مي فرمايند با ديدن ماه در يك نقطه معلوم مي شود كه امشب، شب اول ماه رمضان يا شوال است بنابراين تمام نقاطي كه شب مشترك دارند شامل حكم رؤيت هلال مي شوند و براي آنها شب اول ماه محسوب مي گردند و در ساير نقاط هم كه روز است شب آينده آنها، شب اول ماه محسوب مي گردد.
www.eporsesh.com


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.