پنجشنبه، 4 خرداد 1391
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما

پرسش :

فرزندم همانطور كه گفتم الان 17 ماهه است او هنگاميكه آْهنگهاي شاد از تلويزيون يا راديو مي شنود بي اختيار بالا و پايين مي پرد من نگران آينده او هستم با وجود اينكه در خانه ما اصلا نوار روشن نمي كنيم آيا مي شود مستقيم جلوي اين حركات را گرفت پيشنهاد شما چيست؟


پاسخ :
انسان به طور طبيعي از شنيدن صداها و آهنگ هاي زيبا و دلنواز لذت مي برد احساس خوبي براي او حاصل مي شود و به اقتضاي سن و طبيعتش واكنش هايي هم از خود نشان مي دهد كه در كودكان معمولا به صورت حركت هاي بدني مثل دست زدن و بالا و پايين پريدن نمايان مي شود. اصل اين حالت اشكال شرعي ندارد و لازم نيست شما نگران باشيد، بلكه برعكس اگر كودك هيچ عكس العملي از خود نشان ندهد علامت وجود مشكل در اوست زيرا ممكن است به خاطر اين باشد كه هيچ دركي از آن ندارد.
البته لازم است كودك را از شنيدن آهنگ هايي كه براي افراد مكلف حرمت شرعي دارد بازداريم، زيرا اين امكان وجود دارد كه كودكان بر اثر شنيدن موسيقي هاي حرام، نسبت به آن علاقه مند شوند و سال هاي بعد يعني در سنين تكليف، نتوانند خود را از شنيدن آنها حفظ كنند.
اما صرف شنيدن آهنگ شاد اشكال ندارد، گرچه ما شنيدن دائمي آن را هم توصيه نمي كنيم؛ بلكه بهتر است براي آشناتر شدن كودك با قرآن، روزانه نيم الي يك ساعت نوار قرآن براي او پخش كنيد تا ضمن بازي كردن و يا كارهاي ديگر، با صوت و آهنگ قرآن نيز به تدريج آشنا شود و در سنين بالاتر علاقه و آمادگي بيشتر براي حفظ و قرائت قرآن داشته باشد.
اين نكته را هم به طور كلي به شما توصيه مي كنيم كه براي بازداري كودك از كاري، هيچگاه به طور مستقيم نمي توان جلوي او را گرفت، زيرا وضع او بدتر مي شود، بلكه در ابتدا بايد عامل اصلي رفتار نابهنجار را از بين ببريد، سپس به صورت غير مستقيم ذهن و فكر او را از آن رفتار منحرف كنيد.
www.eporsesh.com


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.