جمعه، 5 خرداد 1391
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما

پرسش :

مي خواستم بدونم آيا دل به دل راه دارد؟ مثلا من قلبا به كسي علاقه دارم و به كسي نگفتم، مي خوام بدونم آيا ممكنه اون طرفم اين حس منو درك كنه يعني دل ها به هم راه دارند؟


پاسخ :
درباره نکته‌ای که بيان کرده‌ايد روايات متعددی از ائمه طاهرين (عليهم السلام) به دست ما رسيده است. مجموعه‌ای از اين روايات را می‌توان در کتاب ميزان الحکمه، ج1، ص 49 و 50 (انتشارات دفتر تبليغات اسلامی) مشاهده کرد. در اين جا برخی از اين روايات را می‌آوريم.
«شخصی از امام صادق (ع) پرسيد: اگر کسی به من بگويد که مرا دوست دارد، من از کجا به صحت گفتة او پی ببرم؟ امام صادق (ع) فرمودند: به قلبت نگاه کن، پس اگر تو او را دوست داری، او هم تو را دوست دارد. همچنين امام باقر (ع) فرمودند: به محبت برادر دينی‌ات نسبت به خودت از طريق احساسی که نسبت به او در قلبت داری پی ببر. و امام هادی(ع) فرمودند: احساس ديگری نسبت به تو همانند احساسی است که تو نسبت به او داری. اين مطلب درباره شناخت منزلت خودمان در پيشگاه خدا نيز صادق است. امام صادق(ع) می‌فرمايند: اگر کسی می‌خواهد بداند در پيشگاه پروردگار چه جايگاه و منزلتی دارد پس بنگرد و ببيند خدا در نزد او از چه جايگاهی برخوردار است (ميزان الحکمه، ج 2، ص 225).

اگر علاقه شما به شخص مورد نظرتان از نوع علاقه به جنس مخالف و نامحرم باشد (چنانچه دختر هستيد) توجهتان را به مطالب زير جلب مي كنيم:
نيازهاي عاطفي و غرايز ديگر در ايام جواني, آدمي را به سوي ((دوست داشتن و عشق ورزيدن)) سوق مي دهد كه البته اين يك امر طبيعي و غريزي است و كمتر مي توان راهي براي گريز از آن پيدا كرد. آنچه در اين مقوله اهميت دارد, كنترل عقلايي بر احساسات و پرهيز از مخاطراتي است كه ممكن است فرد را به گرفتاري هاي مختلف روحي و جسمي دچار سازد. ((دوست داشتن و عشق ورزيدن)) حق شماست, ولي اگر اين حق از مسير معين, مشخص و صحيح استيفا نشود, ممكن است عوارض نامطلوبي را براي انسان ايجاد كند. شما خوب مي دانيد جاذبه ي بين دو جنس مخالف (زن و مرد) بسيار فراوان است; مخصوصا در سنين جواني, كه اين جاذبه و حساسيت در اوج خود مي باشد, در نتيجه هر چند جوان بخواهد رعايت مسايل شرعي و عرفي را در ارتباط با جنس مخالف بنمايد, اما تمايلات نفسي و وسوسه هاي شيطاني قوي تر از آنند كه انسان گرفتار خطرهاي بزرگ نشود. به همين جهت عقل اقتضا مي كند انسان خود را در معرض خطري كه بسياري از خوش باوران را گرفتار كرده قرار ندهد.
روشن است كه هر فردی خود بهتر مي تواند تشخيص دهد كه كجا از مرز فراتر رفته است. ((بل الانسان علي نفسه بصيره ; آدمي بر نفس خود آگاه و بيناست)), (قيامت , آيه 14).
خواهر محترم در مورد اين آقا ابتدا فکر کنيد که آيا حاضر به خواستگاری نمودن غير مستقيم از ايشان هستيد يا نه؟ اگر در خود امکان اين عمل را نمی بينيد و يا امکان انجام آن وجود ندارد از نخ او خارج شويد و تمام ارتباط خارجی و ذهنی خود را قطع نماييد اما اگر در خود امکان خواستگاری غير مستقيم را می بينيد قبل از هر اقدامی فارغ از ارتباط و علاقه ی ايجاد شده در باره ی او به عنوان يک خواستگار تحقيق کنيد و ببينيد آيا او همان همسر مناسبی که در ذهنتان داريد هست يا نه ؟ اگر شرايط را دارا بود با فرستادن يک فرد يا دادن يک نامه يا ايميل نظر او را در باره اصل ازدواج بدون معرفی خودتان جويا شويد همين يک سوال او را به واکنش وا داشته و در صدد خواستگاری بر می آيد و الا خود بخود موضوع منتفی می شود .جهت تکميل جواب شرايط همسر مناسب را در ادامه تقديم می کنيم .
معيارها و ملاك هايي كه در انتخاب همسر بايد در نظر گرفته شود دو نوع است .
الف . آنهايي كه ركن و اساس اند و براي يك زندگي سعادتمندانه حتما لازم اند.
ب . آنهايي كه شرط كمال هستند و براي بهتر و كاملتر شدن زندگي اند و بيشتر به سليقه و موقعيت افراد بستگي دارد.
ملاك هاي دسته اول عبارتند از:
1. تدين و دين دار بودن فرد. زيرا انساني كه دين ندارد هيچ ندارد انسان بي دين در حقيقت مرده ي متحرك است و كسي كه پاي بند به دين (كه اصلي ترين مسأله زندگي است) نباشد هيچ تضميني وجود ندارد كه پاي بند به رعايت حقوق همسر و زندگي مشترك باشد. انسان ديندار هرگز نمي تواند با همسر بي دين كنار بيايد و با هم زندگي سعادتمندانه اي داشته باشند.
2. اخلاق نيك داشتن كه منظور داشتن صفات و خلق و خوهاي پسنديده در نظر عقل و شرع است . در واقع اخلاق و دين دو ملاك و معيار اصلي در ازدواج و انتخاب همسر است .
اگر بخواهيم نمونه هايي از اخلاق خوب و بد را اشاره كنيم مي توان موارد زير را ذكر كرد.
الف . خوش زباني و بدزباني زبان ترجمان و بيانگر احوال درون است و زبان دريچه اي است از محتويات درون فرد, زبان انسان آينه ي دل اوست
ب . بزرگواري و حسادت
ج . خوش خلقي و كج خلقي
د. حق پذيري و لجاجت
3. شرافت و اصالت خانوادگي كه منظور نجابت و پاكي خانواده است زيرا ازدواج دختر و پسر تنها پيوند و تركيب دو فرد نيست بلكه پيوند دو خانواده است و نمي توان گفت من مي خواهم با خود اين فرد ازدواج كنم و كاري به خانواده و فاميلش ندارم . زيرا اين فرد شاخه اي است از اين خانواده و از ريشه هاي همان درخت خانواده تغذيه كرده است و صفات اخلاقي , روحي عقل و جسمي آن خانواده را از راه وراثت و محيط و عادات به اين فرد منتقل كرده است .
4. عقل ; در واقع همان نور افكني است كه جاده زندگي را روشن مي كند و بايد زن و شوهر براي اداره ي زندگي و تربيت فرزندان از نيروي عقل و فهم برخوردار باشند و رشد عقلي كافي پيدا كرده باشند همان طور كه ائمه اطهار ما را از ازدواج با افراد احمق و كم عقل نهي فرموده اند.
5. تناسب , همتايي و كفو همديگر بودن كه از حساس ترين نكاتي است كه بايد در انتخاب همسر مورد توجه قرار گيرد همتايي و تناسب از نظر و جنبه هاي مختلف مثل
الف . تدين و ميزان پاي بندي به دستورات شرع
ب . همتايي و هماهنگي فرهنگي و فكري
ج . همتايي اخلاقي و پاي بندي به آداب اخلاقي
د. كفو همديگر بودن از نظر تحصيلات علمي، منظور اين است که از نظر تحصيلي فاصله خيلي زياد بين زوجين نباشد مثلا ازدواج يک فرد با تحصيلات ابتدايي با فردي که کارشناسي دارد يا بيشتر توصيه نمي شود.
ه. تناسب در زيبايي
و. تناسب سني
ز. تناسب مالي و سطح اقتصادي و...، منظور اين است که يکي از خانواده فقير و ديگري از خانواده ثروتمند نباشد.
ملاك ها و معيار و مسائل ديگري كه بيشتر مربوط به سليقه و موقعيت افراد دارد. در دسته ي دوم قرار مي گيرد و مي توان از آن صرف نظر كرد. ولي براي اينكه بتوانيد به يك تصميم صحيح و عاقلانه اي برسيد بهتر است با افراد مورد اعتماد خويش، والدين، يا اقوام نزديك دلسوز و عاقل و داراي تجربه مشورت كرده و با دقت كافي تصميم مناسبي اتخاذ فرماييد.
همسر خوب و مناسب ويژگي هاي متعددي دارد كه ان شاءالله شما با يكايك آنها آشنا و نسبت به احراز آن كوشا هستيد. اما در خصوص ويژگي «ايمان» كه يك صفت قلبي است به عرض مي رسانيم كه راه شناخت و پي بردن به اين ويژگي دروني , دقت در اعمال و رفتار ناشي از آن است . مثلا شجاعت يك صفت نفساني و دروني است و كسي نيست كه ادعاي شجاعت نكند ولي راه تشخيص فرد شجاع از ترسو دقت در رفتارهاي وي و مشاهده آنها است . مثلا كسي كه شب از بيرون رفتن و يا واقع شدن در تاريكي امتناع مي ورزد و با مشاهده يك صحنه پراضطراب رنگ رخساره اش را مي بازد, نمي تواند شجاع باشد. حال براي پي بردن به ايمان افراد نيز بايد از نظر رفتاري وي را مورد دقت قرار دهيد. مثلا شخص با ايمان به سهولت غيبت نمي كند، تهمت نمي زند، از انجام واجبات غفلت نمي ورزد و نمازهاي واجب را در اول وقت و با حضور قلب و كيفيت برتر به جا مي آورد, در رعايت حساب مالي (خمس و زكات ) دقت دارد و وضعيت شخصي او از نظر پايبندي به امور شرعي دارد و... بنابراين به صرف ادعا نمي توان كسي را با ايمان دانست چون مدعيان ايمان كم نيستند و از طرفي ايمان هم مراتب متعدد دارد, لذا براي اين كه بدانيد فرد مورد نظر, شخص مؤمني هست يا نه ؟ بايد در رفتارهاي ديني و عبادي او و ميزان پاي بندي او به اين اعمال دقت و توجه داشته باشيد و تنها و تنها از اين راه مي توان به ايمان او پي برد. مثلا دقت كنيد كه آيا در اول وقت به سراغ اقامه نمازها مي رود يا در پايان وقت و همانند انسان هاي عجول نماز مي گذارد و... اميدواريم با رعايت اين معيار در مسير آنچه هدف شماست موفق باشيد.
شرط حسن ظاهر و زيبايي:
زيبايي و حسن ظاهر اگر چه يكي از صفات كاملا لازم و اساسي براي انتخاب همسر است ولي در عين حال تنها معيار ازدواج نيست. در يك روايتي پيامبر اکرم(ص) مي فرمايند: «من تزودج امرأه لمالها و کله الله اليه و من تزوجها لجمالها رأي فيها ما يکره و من تزوجها لدينها جمع الله له ذلک؛ کسي که با زني (فقط) به خاطر زيبائي اش با او ازدواج کند در او امور ناخوشايند خواهد ديد! و کسي که به خاطر دين و ايمانش با او ازدواج کند، خداوند همه آن (امتيازات) را برايش فراهم خواهد کرد.» وسائل الشيعه، ج 14، ص 31
فلسفه ازدواج رسيدن به آرامش رواني، کمال يافتن زن و مرد در کنار يکديگر و توليد نسل سالم و صالح براي اجتماع است و اگر ملاک تصميم گيري و انتخاب، فقط زيبايي ظاهري بدين توجه به ديگر معيارها باشد و با تمرکز بر جاذبه هاي ظاهري و به دور از معيارهاي اصلي و اساسي است به گزينش بزند، نمي توان تضميني براي ادامه زندگي مشترک آنها داشت زيرا پس از مدتي معمولا آن طراوت و جاذبه هاي ظاهري افت کرده، شور و شهوت اوليه نيز فروکش مي کند و آن تنها امتيازي که به خاطر آن (زيبايي) ازدواج صورت گرفته بود کمرنگ مي شود آن گاه دلسردي ها و ناگواري ها، بهانه ها و ... شروع مي شود. و چون از ديگر معيارهاي اساسي مثل تدين و ايمان، اخلاق و ارزش هاي اخلاقي و ... خبري نيست زيربناي زندگي مشترک متزلزل مي شود و آن دلگرمي و انگيزه کافي براي زندگي سالم و با نشاط از بين مي رود.
اما اگر کسي معيارهاي اساسي در انتخاب همسر (تدين، اصالت خانوادگي، اخلاق) را مدنظر قرار داد و تناسب ظاهري و زيبايي را هم در کنار آن ملاک ها قرار داد در زندگي مشترک دراز مدت بخاطر پاي بندي آنها به اصول اخلاقي و ديني گرفتار نابساماني ها نخواهند شد و از لذت آرامش و کمال نيز بهره مند خواهد شد. و با بروز برخي مشکلات در پرتو آموزه هاي ديني و اخلاقي به راحتي و به سادگي حل خواهد شد.
خواستگاري دختر از پسر:
خواستگارى زن از مرد تا حد زيادى عرفي نيست ، ولي اشكالي هم ندارد كه در برخي موارد كه شرايط دختر به گونه اي است كه به هر دليل خواستگار ندارد، اين امر از طرف دختر صورت بگيرد. منتهي براي آسيب زدايي لازم است با درايت و كياست عمل شود و از راهكاري كه ارايه مي شود استفاده گردد. در صورتي كه به فردي علاقه داريد و يا او را براي همسري خويش مناسب مي دانيد، با مشورت ديگران، فردى را واسطه كنيد تا مطلب را به طور محرمانه پيگيرى نمايد. لازم است شخص واسطه انسانى متعهد و رازدار باشد تا به خوبى بتواند به وظيفه‏اش عمل كند و به طور غيرمستقيم مرد مورد نظر را به خواستگارى از دختر تشويق و معرفى كند. تنها در صورتي كه زمينه مناسبي مشاهده كند و يا ضرورت اقتضا كند مي تواند علاقه شما را به اطلاع ايشان برساند و به نحوي عمل كند كه مشكلى ايجاد نشود. لازم به ذكر است قبل از هر اقدام خانواده‏ها به خصوص خانواده‏ى دختر خانم از اين موضوع اطلاع كافى داشته باشند و موافقت ضمنى آن‏ها جهت معرفى دخترها و پسرها به همديگر جلب شده باشد كه در آن صورت سرزنش خانواده‏ها را به دنبال نخواهد داشت. «خوشبختى و موفقيت شما را از خداوند بزرگ خواستاريم»
هم با خانواده محترمتان به گفتگو و مشورت بپردازيد و هم از نظرات مشورتي افراد با تجربه استفاده نمايند و کتاب هاي معرفي شده را نيز مطالعه فرماييد.
1- جوانان و انتخاب همسر على اكبر مظاهرى
2- ازدواج آسان و شيوه همسردارى محمد محمدى اشتهاردى
3- ازدواج آسمانى على اكبر مظاهرى
4- ازدواج پايدار كاظمى حقيقى
5- ازدواج در اسلام مصطفى كاشفى خوانسارى
6- ازدواج و روابط زن و مرد نجفى يزدى
7- پيوند دو قلب يا راهنماى ازدواج مهدى پاكزاد
8- جوانان و ازدواج - زندگى بهتر سيد احمد واحدى
9- جوانان، ازدواج و مسايل جنسى روح اللّه‏ خالقى
10- راهنمايى ازدواج بهزاد رحمتى
11- همسران برتر، غلامعلى افروز
12- انتخاب همسر، ابراهيم امينى
13- ازدواج مكتب انسان‏سازى، دكتر پاك‏نژاد
porseman.org


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
موارد بیشتر برای شما
فضائل و مناقب حضرت امام علی الرضا (ع) در منابع اهل سنت
فضائل و مناقب حضرت امام علی الرضا (ع) در منابع اهل سنت
برداشتن کبد سالم بیمار به جای طحال او در آمریکا!
play_arrow
برداشتن کبد سالم بیمار به جای طحال او در آمریکا!
جنگ روانی حماس با انتشار کلیپی از اسرای اسرائیلی
play_arrow
جنگ روانی حماس با انتشار کلیپی از اسرای اسرائیلی
زهرا رحیمی: مدالم را به شهدای غزه تقدیم می‌کنم
play_arrow
زهرا رحیمی: مدالم را به شهدای غزه تقدیم می‌کنم
ترامپ: از ایلان ماسک در دولتم استفاده می‌کنم
play_arrow
ترامپ: از ایلان ماسک در دولتم استفاده می‌کنم
خطاب‌ تند نویسنده آمریکایی به خاخام صهیونیستی!
play_arrow
خطاب‌ تند نویسنده آمریکایی به خاخام صهیونیستی!
وقتی جواب‌های کارشناس ایرانی، مجری بریتانیایی را کلافه می‌کند!
play_arrow
وقتی جواب‌های کارشناس ایرانی، مجری بریتانیایی را کلافه می‌کند!
واکنش کامالا هریس به تیراندازی مرگبار در یک دبیرستان
play_arrow
واکنش کامالا هریس به تیراندازی مرگبار در یک دبیرستان
تاکتیک‌های پیچیده حماس برای نبرد در تونل‌ها
play_arrow
تاکتیک‌های پیچیده حماس برای نبرد در تونل‌ها
نماهنگ/ بر عمق هوش مصنوعی مسلط شوید
play_arrow
نماهنگ/ بر عمق هوش مصنوعی مسلط شوید
تصاویری از عملیات آماده‌سازی فولادشهر برای بازی تیم ملی
play_arrow
تصاویری از عملیات آماده‌سازی فولادشهر برای بازی تیم ملی
تیراندازی مقابل کنسولگری رژیم صهیونیستی در مونیخ
play_arrow
تیراندازی مقابل کنسولگری رژیم صهیونیستی در مونیخ
واکنش خیابانی به زمان طولانی بازسازی ورزشگاه آزادی
play_arrow
واکنش خیابانی به زمان طولانی بازسازی ورزشگاه آزادی
حکمت | سهم فقرا در اموال ثروتمندان / استاد توکلی
music_note
حکمت | سهم فقرا در اموال ثروتمندان / استاد توکلی
حکمت | میخوای پولت برکت پیدا کنه و زیاد بشه!؟  / استاد توکلی
music_note
حکمت | میخوای پولت برکت پیدا کنه و زیاد بشه!؟ / استاد توکلی