يکشنبه، 21 خرداد 1391
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما

پرسش :

اعتقاد به موعود و منجی چه تأثیری بر زندگی ما دارد؟


پاسخ :
شرح پرسش:
اعتقاد به موعود و منجی چگونه زندگی انسان ها را تحت تأثیر قرار می دهد؟ معتقد بودن به انتظار چه تأثیرهایی بر شخصیت فرد دارد؟

پاسخ:
مهمترین فواید تربیتی اعتقاد به مهدویت و انتظار فرج امام زمان(علیه السلام) عبارتند از:

1. شخص منتِظر ، هم گام و هم راه و هم رزم امام زمان(علیه السلام) و پیامبر(صلى الله علیه وآله) مى شود. امام صادق(علیه السلام) مى فرماید: «هو بمنزلة من کان مع القائم فى فسطاطه ـ ثم سکت هنیئة ـ ثم قال هو کمن کان مع رسول الله!؛ شخص منتِظر، مانند کسى است که با رهبر این انقلاب، در خیمه او بوده باشد ـ سپس کمى سکوت کرد ـ و فرمود: مانند کسى است که با پیامبر اسلام(صلى الله علیه وآله)در مبارزاتش همراه بوده است.»

2. انتظار فرج، بالاترین عبادت است؛ پیامبراکرم(صلى الله علیه وآله) فرمود: «افضل اعمال امتى ، انتظار الفرج من الله عزوجل؛ بالاترین اعمال امت من، کشیدن انتظار فرج از ناحیه خداست.»

3. انتظار، موجب خودسازى فردى و اجتماعى مى گردد؛ چون نمى شود کسى منتظر مصلح کل باشد، امّا خود، ناپاک و آلوده باشد. منتِظر همیشه خود را با هدف منتظَر هماهنگ مى کند.

4. منتظران راستین، در فساد محیط حل نمى شوند. تنها چیزى که مى تواند در یک محیط و جامعه فاسدِ اعتقادى و اخلاقى، انسان را از آلوده شدن حفظ کند، «امید» به ظهور اصلاح گر جهانى، یعنى امام زمان ـ عجل الله تعالى فرجه الشریف ـ است؛ هم چنان که قرآن مى فرماید: «وَعَدَ اللَّهُ الَّذِینَ ءَامَنُواْ مِنکُمْ وَ عَمِلُواْ الصَّــلِحَـتِ لَیَسْتَخْلِفَنَّهُمْ فِى الاَْرْضِ...؛ (نور، 55) خداوند به آن ها که ایمان دارند و عمل صالح انجام مى دهند، وعده داده است که حکومت روى زمین را در اختیارشان بگذارد.»

5. از آثار و نتایج قابل مشاهده در انسان منتظر آمادگی او برای ظهور است و این آمادگی میسر نمی شود مگر از طریق نزدیکی، سنخیت، و همانند سازی شخصیت و ترتیب دادن زندگی خود آنچنان که مورد رضایت آن حضرت(علیه السلام) باشد. به طور کلى هر انسانى داراى سه مرتبه وجودى است، افکارش، صفاتش و اعمالش و هیچ انسانى از این قاعده مستثنى نیست، حتى حضرات معصومین(علیهم السلام).
ارتباط و نزدیکى به هر انسانى هم تنها از همین طریق ممکن است یعنى، اگر کسى بخواهد به انسان دیگرى نزدیک شود، چاره ‏اى ندارد جز این که بکوشد ابتدا افکار، باورها و طرز تفکر آن شخص را شناسایى نماید و خویش را از جهت فکرى با آن شخص هماهنگ نماید و سپس بکوشد که قرب صفاتى پیدا نماید یعنى، از جهت صفات و کمالات اخلاقى میان خود و آن شخص محبوب همانندسازى نماید و این بهترین طریقى است که انسان طالب کمال را به یک انسان کامل الگو نزدیک مى‏ نماید.
در مورد نزدیکى به امام عصر(علیه السلام) هم وضع به همین منوال است. ما به عنوان یک شیعه و پیرو اهل بیت عصمت و طهارت(علیهم السلام) وظیفه داریم ابتدا کیفیت اعتقاد، باورها، صفات، کمالات، نوع منش و کنش آن حضرات را شناسایى نماییم و در مرتبه بعد بکوشیم زندگى، صفات و باورهاى خود را به ایشان نزدیک نماییم تا از این طریق شیعه و پیرو واقعى آنها باشیم.
مقصود از انتظار فرج، امید ودلبستگى به مهدى(علیه السلام) است. بنابراین انتظار فرج مقصود دین به تعبیر شهید مطهرى، انتظارى سازنده و نگه‏دارنده، تعهدآور، نیروآفرین و تحرک‏بخش است. به گونه ‏اى که خود نوعى عبادت و حق ‏پرستى است.
porseman.org


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.