شنبه، 27 خرداد 1391
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما

پرسش :

فرزندم در محيطهاي آزاد و نسبت به مذهب كم تفاوت رفت و آمد مي‏كند. چگونه او را تربيت كنم ؟(حال آن كه مي‏دانم تربيت اجباري نه تنها تأثير ندارد، بلكه به عكس موجب روگرداني فرزند مي‏شود).


پاسخ :
انسان موجودي مختار و با اراده است. هر كاري را كه دلش بخواهد انجام مي‏دهد و هر كاري كه مطابق ميلش نباشد انجام نمي‏دهد. اراده و اختيار از خصيصه‏هاي ذاتي انسان‏ها است. جبر و زور و تهديد نمي‏تواند در دراز مدّت پايدار باشد. تمام انسان‏ها براي تربيت و هدايت خويش به افراد صالح، نيكوكار و برگزيده از طرف خدا نياز دارند.
پيامبران كه براي هدايت و سعادت بشر مبعوث شدند هرگز از حربه تهديد استفاده نكردند و حال آن كه هدايت از مقوله‏هايي است كه تأثيرش در جهان ابدي و سراي آخرت مشهود خواهد شد.
خداوند در قرآن فرمود: "لا اكراه في الدّين قد تبيّن الرّشد من الغيّ...؛ در كار دين اكراه (و زور) روا نيست، چرا كه راه از بيراهه به روشني آشكار شده است". بقره آيه 255 (آية الكرسي).
اين بيان نوراني قرآن و از طرف خداوند متعال است. نوع انسان‏ها داراي ظرفيت‏هاي متعادل هستند تندي و كندي را نمي‏پسندند، اما اگر در مسير تعليم و تربيت صحيح قرار گرفته و با مماشات رفتار شوند و حرفي را كه مي‏شنوند همراه با عمل ببينند در آن صورت مي‏توان گفت كه اميدي براي نجات و هدايت وجود دارد.
بيشتر خسارت‏هايي كه در امر تربيت و تعليم و تهذيب به وجود مي‏آيد ناشي از دوگانگي كردار با گفتار است. آيه‏اي خوانده، حديثي گفته و حرفي زده مي‏شود با اين حال هيچ تأثيري جز در همان لحظه بر جاي نمي‏گذارد و اين همان حكايت دورويي و دو گانگي حرف و عمل است. اصولاً نوع افراد بشر به خاطر خمير ناخودآگاهي كه دارند از عمل بيشتر مي‏آموزند تا حرف و سخن؛ زيرا در عمل واقعيتي نهفته است كه در حرف كمتر موجود است. نظام آفرينش و هستي بدون آن كه زبان باز كند و از خود مدح و ثنا بگويد به كار خود مشغول است روز در پي شب و شب در پي روز مي‏آيند و با سكوت خود درس عبرت مي‏دهند.
قرآن اين معجزه جاودان اسلام در هزار و چهار صد و اندي سال بر قلب مبارك پيامبر گرامي(ص) نازل شد و اكنون كه اين مدت نسبتاً طولاني از نزولش مي‏گذرد نه حرفي بر آن اضافه و نه حرفي از آن كم شد. اين ما هستيم كه هر روز خروار خروار سخن مي‏گوييم، اما شايد مثقالي ارزش در آن نباشد.
محيط خانه نقش دهنده اصلي در مسير رشد فرزندان است. پدر و مادري كه خود اهل تقوا و صلاح باشند بدون آن كه زبانخود را خسته كرده و سخنراني كنند با عمل‏راني و انجام به موقع تكاليف الهي به فرزندان خود هدايت و تربيت مي‏آموزند.
در مرحله بعدي فرزند وارد محيط و اجتماع مي‏شود. محيط هم يكي از عوامل اصلي و تعيين كننده تربيت افراد است. فرزند در سن نوجواني و خصوصاً جواني پا به اجتماع مي‏گذارد و اگر تربيت خانه آويزه گوشش نباشد و اگر نكات مهمّ اخلاقي ديني و روابط بيروني از طرف پدر و مادر به فرزند يادآوري نشود پس در محيط اجتماع به دام افراد نا اهل و دوستان به ظاهر دوست افتاده و گرفتار انحطاطهاي اخلاقي و مذهبي با ضريب بسيار بالا مي‏شود و نتيجه آن خسارت‏هايي است كه قابل جبران نخواهد بود. پس فرزند بايد در محيط خانه تحت تربيت دقيق و صحيح پدر و مادر قرار گيرد كه در ابتدا فرزند به عمل پدر و مادر مي‏نگرد و سپس به حرف و سخن آنان احترام مي‏گذارد و در ثاني تعليم احكام ديني و مذهبي نمي‏بايست با جبر و زور همراه باشد و به قول معروف تعليم با سخت‏گيري زياد نمي‏سازد. حالا اگر به هر دليل فرزند واجبي از واجبات الهي را ترك كند. او را نبايد با خشونت و تندي مؤاخذه كرد، بلكه مي‏بايست با نرمي و لطافت علّت تمرد و سرپيچي‏اش را جويا شد و سپس او را راهنمايي كرد.
دين اسلام دين سخت‏گيري و خشونت نيست اسلام در تمام شبانه روز هفده ركعت نماز واحب مي‏خواهد. در طول سال يك ماه روزه طلب مي‏كند روزه‏اي كه براي سلامتي انسان بسيار مفيد است. اسلام مي‏گويد مردم حرمت دارند پس نبايد با آبرويشان بازي كرد. مسلمان محترم است پس نبايد پشت سرش غيبت كرد. اسلام مي‏گويد دروغ زشت است؛ زيرا كليد تمام بدي‏ها است، اسلام مي‏گويد مبناي انسانيت رسيدن به كرامت‏هايي است كه خداوند متعال براي او در نظر گرفته است.
حالا اگر كسي به هر دليل نتوانست خود مستقيماً به تريبت فرزندش همت گمارد و از طرفي نيم تواند مانع حضور فرزندش در اجتماع شود (اگر چه اجتماع نا سالم از اين قاعده مستثنا است و پدر و مادر مي‏تواند با گوشزد كردن خطرات جدي معاشرت‏هاي بيروني و جلوي درخواست‏هاي فرزند بايستند) مي‏تواند با تهيه كتاب‏هاي مذهبي و ديني خصوصاً آثار گرانقدر شهيد عزيز مطهري و قرار دادن آن به طور نامحسوس در جايي كه در دسترس او باشد او را تشويق و ترغيب به مطالعه كند. شركت در جلسات مذهبي، انجمن‏هاي ديني، حضور در مساجد البته در حدّ اعتدال مي‏تواند در تقويت بنيه‏هاي اعتقادي و ديني فرزند مؤثر باشد. با بازگشت به اصل مسئله چنين نتيجه مي‏گيريم كه شاكله اصلي و نهادين فرزند ابتدا در خانه ايجاد مي‏شود و فرزند (مگر در موارد استثنا) آيينه تمام نماي رفتار و كردار پدر و مادرش است در مرتبه دوم محيط و اجتماع خصوصاً دوستان ناباب‏اند كه بستر بسيار مناسب سقوط و انحطاط مي‏شوند.
در عين حال، تهيه بعضي از كتاب‏هاي مربوطه نظير كتاب‏هاي دكتر علي قائمي، كتاب اسلام و تربيت كودكان - دكتر احمد بهشتي، والدين و مربيان مسؤول - رضا فرهاديان، راهنماي پدران و مادران - محمد علي سادات توصيه مي‏شود.
www.morsalat.com


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.