سه‌شنبه، 30 خرداد 1391
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما

پرسش :

براي جلوگيري از مشاجره يا پايان دادن به آن چه بايد كرد؟


پاسخ :
در جريان يك اختلاف بين زن و مرد، موضوع اختلاف نيست كه باعث دعوا و مشاجره مي‌شود. بلكه نحوه بيان مطلب ما است كه رنجش ايجاد كرده و به دعوا منجر مي‌گردد. معمولاً وقتي مردي از نحوه بيان همسرش برداشت مي‌كند كه به مبارزه طلبيده شده است. سعي مي‌كند ثابت كند حق با او است. در اين ميان عشق و محبت كم‌رنگ مي‌شود. ناخودآگاه قدرت ارتباط دوستانه‌اش كاهش يافته و نمي‌داند كلام و حركاتش براي همسرش چقدر دردناك و رنج‌آور است. در اين مواقع است كه يك اختلاف عقيده ساده، حمله به زن تلقي شده و يك درخواست عادي به امر و نهي مبدل مي‌گردد. عكس‌العمل طبيعي زن در اين شرايط اينست كه در مقابل مرد مقاومت نشان داده و حتي نسبت به آنچه كه مورد قبولش هست نيز ايستادگي نمايد.
براي جلوگيري از مشاجره، بايد بخاطر داشته باشيم كه همسر ما با موضوع گفتار ما مخالف نيست. بلكه او به نحوه بيان موضوع اعتراض دارد. در هر بحث و مجادله‌اي دو نفري، يك نفر بايد بحث را خاتمه داده و تمام كند، وگرنه همچنان ادامه خواهد داشت.
بهترين روش براي خاتمه دادن به دعوا، پيشگيري قبل از وقوع است. توصيه مي‌كنم مسئوليت تشخيص و درك زمان تبديل گفتگو به مشاجره را بپذيرد. از ادامه بحث خودداري كرده و مدتي سكوت كنيد. به طرز بيان خود با همسرتان توجه داشته باشيد. سعي كنيد بفهميد چگونه نياز او را برآورده نمي‌كنيد. در پي سكوتي كه كرديد، با ملايمت و دوستانه به گفتگو بپردازيد. سكوت كردن و بطور وقت از بحث خودداري كردن، به ما فرصت مي‌دهد كه خونسردي خود را بدست آورده و آرام شويم. پيش از آغاز گفتگوي مجدد، تلاش كنيم با روحيه بهتري بحث را ادامه دهيم.
بهترين روش اين است كه مورد اختلاف را دقيقاً شناسايي و بحث را به مسائل ديگر مربوط نكنيم. سعي كنيم راه منطقي توقف دعوا را تشخيص داده و از آن استفاده كنيم. هنگام بروز اختلاف خودتان را از معركه دور كنيد. بگذاريد مقداري آرامش به محيط باز گردد. دو مرتبه با آرامي شروع به سخن كرده و بحث را ادامه دهيد. سعي كنيد با يكديگر به احترام برخورد كرده و به حدّ ديگري تجاوز نشود. بتدريج مي‌آموزيد كه چگونه مي‌شود بدون عوارض خطرناك از جدال و دعوا جلوگيري كرد. (1)
پی نوشت:
1- مردان مريخي ، زنان ونوسي ،جان گري ص190
www.morsalat.com


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.