سه‌شنبه، 13 تير 1391
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما

پرسش :

آيا امام عصر (عج) مجردند، يا دارای همسر و فرزندند تا بتوانند درد تنهايی را تحمل كنند؟


پاسخ :
در ابتدا متذکر می‌شویم که دانستن این قبیل نکات، ثمره عملی برای منتظران واقعی امام زمان (عجّل الله تعالی فرجه الشریف) ندارد و بهتر است در کسب معرفت بیشتر نسبت به امام زمانمان کوشا باشیم و به وظایف اصلی خود، که همانا اصلاح خویش و جامعه و زمینه سازی ظهور حضرت مهدی (عجّل الله تعالی فرجه الشریف) است را به نحو احسن عمل نماییم.
اما جواب پرسش مطرح شده:
دليل قطعی بر وجود يا عدم وجود آن نداريم لكن شواهدی هست كه وجود همسر و فرزندان حضرت مهدی (عجّل الله تعالی فرجه الشریف) را اثبات می‌نمايد که عبارتند از:

1- قواعد كلی:
قواعد كلی شريعت محمدی ايجاب می‌كند كه حضرت بقية الله نيز مانند ديگر پيشوايان معصوم (عليهم السلام) تشكيل خانواده داده است، و از جد بزرگوارش حضرت محمّد (صلّی الله علیه و آله) پيروی نموده است.
مرحوم محدث نوری (رحمت الله علیه) می‌فرمايد: چگونه ترک خواهد نمود چنين سنت عظيمه جد بزگوار خود را با آن همه ترغيب و تحريص كه در انجام آن شده. و نكوهشی كه در ترک آن شده است. سزوارترين كس در انجام سنت پيامبر (صلّی الله علیه و آله) امام هر عصر است و تا كنون كسی ترک آن را از خصايص آن جناب نشمرده است.

2- روايات:
روايات در رابطه با همسر و همسران حضرت بقية الله تنها يک روايت است كه سرنخی به دست می‌دهد و آن روايتی است كه، مرحوم كفعمی در كتاب شريف مصباح نقل كرده است. بر اساس اين روايت همسر حضرت از نسل عبدالعُزّی پسر عبدالمطلب می‌باشد. در رابطه با اولاد آن حضرت رواياتی هست كه وجود آن‌ها را به روشنی اثبات می‌كند و اين روايات ضمنا وجود همسر را اثبات می‌كنند.
الف) سيدبن طاووس (رحمت الله علیه) در جمال الاسبوع می‌فرمايد: روايتی با سندهای متصل يافتم كه حضرت ولی عصر (عجّل الله تعالی فرجه الشریف) را اولاد بسياری هست.
ب) مرحوم مجلسی (رحمت الله علیه) نيز بابی را به خلفاء و اولاد حضرت مهدی (عجّل الله تعالی فرجه الشریف) اختصاص داده است.
روايت بسياري دليل بر وجود فرزند برای حضرت مهدی (عجّل الله تعالی فرجه الشریف) هستند الا يک روايت كه منافی و معارض با اين روايات است و آن روايت اين است، هر امامی بايد فرزند داشته باشد به جز حضرت مهدی كه فرزند ندارد، ولی علما و برزگان شيعه مانند مرحوم محدث نوری و شيخ طوسی و مير محمد مير لوحی معاصر و علامه مجلسی اين تنافی را رفع كردند، بدين بيان كه امام زمان (عجّل الله تعالی فرجه الشریف) مانند ساير ائمه (علیهم السلام) پسر امام ندارد، نه آن كه اصلا پسر ندارد و بنابراين از مجموع احاديث استفاده می‌شود كه، برای حضرت مهدی (عجّل الله تعالی فرجه الشریف) فرزندان بسياري هست كه همه از اوليا و صلحا هستند ولی سمت امامت ندارند، چرا كه امام منحصر در دوازده نفر است.

3- دعاها:
علاوه بر روايات و قواعد كلی، برخی دعاها نيز از معصومين (عليهم السلام) صادر شده و يا از ناحيه مقدسه رسيده دلالت دارند بر اين كه براي حضرت مهدی (عجّل الله تعالی فرجه الشریف) اهل و عيال و فرزندانی هست و در دعاها نامی از آن‌ها برده نشده و در حق آنها دعا شده است. در اين دعا وجود همسر و فرزندان را برای حضرت مهدی (عجّل الله تعالی فرجه الشریف) اثبات می‌كند و در اين مورد دعا بسيار است.

و اين كه آيا حضرت مهدی (عجّل الله تعالی فرجه الشریف) با فرزند و همسران خود ظهور می‌كنند، چون ما بشريم و اطلاعات بشر محدود است. اطلاعات و دليل قطعی و يقين محكم به آن تصريح نشده است.

منبع: موسسه تحقيقاتی حضرت ولی عصر عليه السلام


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.