پرسش :
1- آيا مقام ومنزلت حضرت فاطمه(س) از فرزند گرامي ايشان حضرت مهدي(عج) بيش تر است؟ 2- حضرت مهدي(عج) هنگامي كه ظهور كنند در روايتي آمده كه امام حسين(ع) نيز به آنها وارد مي شوند و پس از فوت امام زمان(عج) ايشان به حكومت مي رسند آيا درست است؟ 3- چند تا از كتابهايي كه دربارة امام زمان(عج) وجود دارد را نام ببريد كه ما ازآن استفاده كنيم؟
پاسخ :
1)اما قبل از پاسخ به سؤال شما دوست گرامي، سخني هرچند كوتاه از مقام ومنزلت حضرت زهرا(س) بيان كنيم تا حدودي با شخصيت ملكوتي آن حضرت آشنا شويم وسعي بر اين است كه با توجه به ديدگاه امام خميني (ره) به حضرت زهراي اطهر(س) نگريسته شود.
حضرت فاطمه زهرا(س) درجمع 14 نور مقدسي كه مظهر صفات خداوندي هستند داراي يك ويژگي منحصر به فرد است. دركنار اين ويژگي حضرت فاطمه(س) دربهره مندي از ديگر شؤون ومقامات معنوي با خاندان بزرگوارش همراه است وبه فرموده امام خميني (ره) صاحب فضايلي همطراز فضايل بي نهايت پيامبر اكرم(ص) وخاندان عصمت وطهارت(ع) است.
حضرت زهرا(س) درهمان حال كه فرزند پيامبر اكرم(ص) مي باشد، ام (يعني مادر) او هم هست، لذا او را ام ابيها خوانده اند واين صرفاً به دليل ابراز محبت مادرانه وعطوفت فراوان حضرت زهرا(س) به رسول اكرم(ص) نبود كه او را ام ابيها خوانده اند بلكه اين نكته خيلي عميق است .
حضرت امام خميني ره مي فرمايند : اصولاً رسول اكرم(ص) وائمه (ع) طبق روايات قبل از اين عالم انواري بوده انددرعرش الهي، وطينت و[سرشت] آنها ازبقيه مردم ممتاز شده است ومقاماتي دارند كه نه فرشته مقرب مي تواند آنها راداشته باشد ونه پيامبران گذشته وبه حسب روايات اين مقامات براي حضرت زهراس هم هست.(1) وحضرت امام ره حضرت زهرا(س) را صاحب خاصه هاي جميع انبياء وواجد ويژگي هاي رسول اكرم (ص)مي داندومي فرمايد : تمام ابعادي كه براي يك انسان متصور است درفاطمه(س)جلوه كرده وبوده است، يك زن روحاني يك زن ملكوتي ...
او موجودي ملكوتي است كه درعالم به صورت انسان ظاهر شده، بلكه موجودي الهي است...تمام هويت هاي كمالي كه درانسان متصور است دراين زن هست، زني كه تمام خاصه هاي انبياء دراوست....(2)
همان طور كه بيان شد معصومين(ع) از يك منبع نور هستند وداراي تمام كمالات، آنچه كمال ومعرفت درپيامبر(ص) وجود دارد درفاطمه زهرا(س) وجود دارد وآنچه كمال درامامان معصوم وجود دارد درفاطمه زهرا(س) وجود دارد. لذا نمي توان گفت كه كداميك برتر هستند، همه آنها نور واحدند وجامع جميع كمالات وخوبيها،(3)
2)سؤال شما درمورد يكي از عقايد مهم شيعه به نام (رُجعُت) مي باشدوعقيده به رجعت يكي از ضروريات مذهب شيعه مي باشد.
براي اينكه شما دوست عزيز علاوه بر اينكه جواب سؤال خودرابگيريد، اطلاعات ديگري درزمينه رجعت پيدا كنيد، مطالب زير را به طور مختصر توضيح مي دهيم :
1- مفهوم ومعناي رجعت2- آثار وفلسفه رجعت
3- دلائل رجعت4- رجعت كنندگان چه كساني هستند واولين رجعت كننده چه كسي است؟
مطلب اول، معنا ومفهوم رجعت : رجعت درلغت به معناي بازگشت است ومفهوم آن اين است كه خداوند به هنگام ظهور امام زمان(عج) گروهي از شيعيان را كه پيش از قيام آن حضرت ازدنيا رفته اند، به دنيا باز مي گرداند تا آنان به پاداش ياوري و همراهي ودرك حكومت آن حضرت نائل شوند ونيز برخي از دشمنان حضرتش را زنده مي كند تا ازآنان انتقام بگيرد.
مطلب دوم، فلسفه رجعت : يكي ازسؤالات مهم اين است كه چرا بايد عده اي از انسانها چه خوب وچه بد، قبل از قيامت و دردوران ظهور امام زمان(عج) به دنيا برگردند؟
اولاً اينكه، رجعت به دنيا با اجازه واراده پروردگارقابل تحقق است وچون خداوند، خداي حكيم وداناست تمام كارها را از روي حكمت انجام مي دهد. پس رجعت نيز داراي حكمت خواهد بود واما دراينجا چند مورد ازآثار وفلسفه رجعت را بيان مي كنيم :
1-انتقام گرفتن از ستمگران : دررجعت گروهي ازمنافقان وستمگران تاريخ كه درحق انسانها از هيچ ظلم وستمي دريغ نكرده اند به دنيا برمي گردند تا به مجازاتهاي خويش قبل از قيامت برسند. مثلاً امام صادق(ع)مي فرمايد : خداوند به امام حسين وعده فرمود كه او را به دنيا برگرداند وبه وسيلة قائمعج ازقاتلانش انتقام بگيرد(4) معلوم مي شود در صورتي امام زمان(عج) مي تواند از قاتلين امام حسين(ع)انتقام بگيرد كه آنها دردنيا و درقيد حيات باشند.
2-نصرت دين : يكي ديگر از اهدافي كه رجعت دارد اين است كه مؤمنان دين خدا را درزمان ظهور امام زمان(عج) ياري كنند،زيرا بزرگي وعظمت قيام امام زمان(عج) اين را مي طلبد كه ياران آن حضرت از حيث تعداد ونيرو واخلاص وشجاعت درخور نهضت آن حضرت باشند، ورجعت زمينه را براي همه افرادي كه لايق ياري رساندن بوده
وقبلاً ازدنيا رفته اند فراهم مي سازد. وما دربرخي ازدعاها از خداي بزرگ مي خواهيم اگر دردوران غيبت امام زمان(عج) مرده باشيم، زنده گرداند تا او را ياري كنيم. چنانچه دردعاي ماه ذيقعده دعاي روز بيست وپنجم مي خوانيم.
3-لذت بردن مؤمنان از حاكميت اسلام : بسياري از مؤمنان درطول تاريخ، آرزوي حاكميت دين درسراسر جهان را داشتند ودراين راه مبارزه كردند. اما دشمنان دين، با ظلم وستم خود نگذاشتند دين درتمام ابعاد حاكميت يابد و دردوران رجعت، مؤمنان برمي گردند تا عزت اسلام وخفت وخواري دشمنان را ببينند.
مطلب سوم دليل رجعت : يكي ازآيات قرآن كه مسأله رجعت را بيان مي كند آيات 82و83 سوره مباركه نمل است : واذا وقع القول عليهم اخر خيالهم دابه من الارض تكلمهم ان الناس كانوا باياتنا لا يوقنون ويوم فحشرمن كل امةٍ فوجاً ممن يكذب باياتنا فهم يوزعون (وهنگامي كه فرمان [عذاب] برآنها رسد، جنبنده اي را از زمين براي آنها خارج ميكنيم كه با آنان سخن مي گويد، كه مردم به آيات ما يقين ندارند و(به خاطر آور) روزي كه ما ازهرامتي گروهي را از كساني كه آيات ما را تكذيب مي كنند محشور مي كنيم وآنها نگه داشته مي شوند تا به يكديگر ملحق شوند.)
با بيان دو نكته دلالت اين آيه شريفه بررجعت روشن مي شود :
1. اگر دقت كنيد آيه شريفه مي فرمايد : ازهرامتي گروهي راكه آيات ما را تكذيب كرده محشور مي كنيم نتيجه مي گيريم اين محشور شدن غير ازمحشور شدن درروز قيامت است زيرا در روز قيامت همه انسانها محشور مي شوند نه گروهي ازآنها، وما دررجعت معتقديم كه گروهي از انسانها ، بد يا خوب به دنيا برمي گردند نه همة آنها.
2. نكته ديگر كه نشان گر اين است كه آيه شريفه بررجعت دلالت دارد: خروج دابة الارض است كه يكي ازنشانه هاي رستاخيز مي باشد ودابة يعني جنبنده وارض هم به معناي زمين است واينكه دابة الارض چيست؟ پيامبر اكرم(ص) درحديثي مي فرمايد : دابة الارض (از نشانه هاي قبل از قيامت مي باشد) وآن بقدري نيرومند است كه هيچكس به او نمي رسد وكسي نمي توانداز دست او فرار كند بين دو چشم مؤمن علامت مي گذارد ومي نويسد : مؤمن وبين دو چشم كافر، علامت مي گذارد ومي نويسد كافر وعصاي موسي وانگشتر سليمان با اوست. (5) ومجمع البيان سوره مباركه نمل ورواياتي كه ازامامان معصوم(ع) درمورد رجعت نقل شده هم بسيار زياد است كه هيچ جاي شك وشبهه اي را دراين زمينه باقي نگذاشته اند.
مثلاً امام صادق (ع) مي فرمايد : روز خداوند سه تاست، روزي كه قائم قيام كند و روز رجعت و روز قيامت (6) ونيز امام صادق(ع) مي فرمايد : كسي كه ايمان به رجعت، نداشته باشد ازمانيست (7)
مطلب چهارم اين بود كه رجعت كنندگان چه كساني هستند و اولين كسي كه رجعت مي كند چه كسي است؟
دراحاديث وروايات معتبرآمده است كه مؤمنين خالص ونيز سران كفر وطاغوت زمانهاي پيشين درآخرالزمان به دنيا برمي گردند تا مؤمنين خالص و شيعيان اهل بيت(ع)شاهد پيروزي حق برباطل وانتقام ازستمگران باشند.
درروايتي امام صادق (ع)مي فرمايند : رجعت براي همه مردم رخ نمي دهد بلكه به مؤمن خالص ومشرك خالص اختصاص داشته وغيرآنها به دنيا بر نمي گردند.(8)
وبسياري از روايات معتبر با صراحت مي فرمايند كه امامان معصوم(ع) وعده اي از اصحاب وشيعيان خالص بعد از ظهور امام عصرعج براي ياري آن حضرت به دنيا بر مي گردند.
ازآن جمله : علي بن ابراهيم به سند صحيح درتفسير آيه شريفة وانا لنصر رسلنا والذين آمنوا في الحياة الدنيا به
تحقيق ما پيامبران ومؤمنين را دردنيا ياري خواهيم نمود (9) .مي گويد : ازامام صادق(ع) روايت شده كه اين آيه درباره رجعت است زماني كه : رسول خدا(ص )وامامان معصوم (ع) بدنيا برمي گردند (10)
طبق بسياري از روايات پس معلوم مي شود كه امامان معصوم(ع) وپيامبر اكرم(ص) به دنيا برمي گردند ونكته بسيار جالب اين است كه طبق برخي از روايات واحاديث اولين كسي كه در آخرالزمان به دنيا برمي گردد حضرت اباعبدا...الحسين (ع) است كه با ياري فرزند خود حضرت مهدي(عج) از بني اميه وظالمان وقاتلانشان انتقام بگيرد.
ازجمله حديثي معتبر از امام صادق(ع) است كه فرمودند : اولين كسي كه از قبر بيرون مي آيد وبه دنيا برمي گردد حضرت حسين بن علي(ع)است ورجعت همگاني نبوده بلكه به مؤمن خالص ومشرك خالص اختصاص دارد.(11)
ونكته ديگر كه شما برادر عزيز سؤال كرديد اين است كه آيا بعد از حكومت حضرت مهدي(عج) وشهادت ايشان حكومت ديگري تشكيل مي شود يا نه؟ جواب اين است كه برخي روايات مي گويند كه بعد از حكومت حضرت مهدي(عج) زمين خالي از حجت نگشته بلكه دوازده مهدي از اولاد امام حسين(ع) بين مردم زندگي مي كنند كه حجت خدا برخلايق هستند.
مثلاً شيخ طوسي دركتاب غيبت به سند صحيح روايت كرده است كه امام صادق(ع)درحديثي فرمود : بعد از حضرت قائم(عج) دوازده مهدي ازفرزندان حسين بن علي(ع) ازمااهل بيت مي باشند.
اما علماء شيعه ومحققان بزرگ ما عقيده دارند كه ازاين روايات نمي توان نتيجه گرفت كه بعد ازامام زمان(عج) حكومت ديگري تشكيل بشود، چون روايات فقط مي گويند كه دوازده مهدي يعني از سلسلة سادات واز فرزندان امام حسين(ع)كه انسانهاي وارسته اي هستند مردم را به حق دعوت مي كنند وچيز ديگري دراين روايات بيان نشده كه مثلاً دوازده ا مام ومخصوصاً امام حسين(ع) بعدازامام زمان(عج) به حكومت برسند.(12)
ولذا عده اي ازعلما مثل مرحوم طبرسي دركتاب اعلام الوري درپايان باب چهارم وشيخ مفيد دركتاب ارشادخود تصريح مي كنند كه بعداز دولت حضرت قائم دولتي نيست.
خلاصه كلام اينكه : حاصل مفاد روايات واحاديث وارد شده اين است كه بعد از ظهور حضرت مهدي(عج) بعضي از امامان معصوم(ع) به دنيا رجوع كرده ودرجهت تحكيم وتحقق آرمان وهدف آن حضرت وانتقام از ظالمين جهاد ومبارزه مي كنند البته اين نكته مورد اتفاق است كه بعد ازدولت حضرت مهدي(عج) حكومت تشكيل نمي شود.
چند كتاب درباره امام زمان(عج)،سطح جوان
1. زندگي وقيام حضرت مهدي، مؤلف سيدجمال الدين حجازي،ناشر نصر،تعداد صفحه90
2. آفتاب صبح اميد، مؤلف صدر الدين هاشمي، انتشارات بدر،تعداد صفحه 149
3. نويد امن وامان،مؤلف آيت ا...كافي گلپايگاني، انتشارات حضرت معصومه(س)، تعداد صفحه 370
4. جستجو وگفتگو پيرامون امام مهدي(عج)، مؤلف سيد محمد باقر صدر، ناشر نبأ، تعداد صفحه 74
5. حضرت مهدي(عج) فروغ تابان ولايت، مؤلف محمد مهدي اشتهاردي، ناشر مسجد جمكران، تعداد صفحه350
6. درفجر ساحل، مؤلف محمد حكيمي، ناشر فجر،تعداد صفحه 160
7. آينده جهان، مؤلف جلال برنجيان، ناشر مؤسسه تحقيقات وانتشارات طور،تعداد صفحه 100
8. آشنايي با امام زمان(عج)، مؤلف علامه سيد محسن امين، انتشارات طور، تعداد صفحه 356
9. خورشيد مغرب، مؤلف محمد حكيمي، دفترنشر فرهنگ اسلامي، تعداد صفحه386110 پرسش وپاسخ پيرامون امام زمان(عج) مؤلف علي رضا رجائي تهراني، ناشر انتشارات نبوغ،تعداد صفحه284
10. پيشواي دوازدهم (عج) مؤلف تحريريه مؤسسه درراه حق، ناشر مؤسسه درراه حق، تعداد صفحه95
11. كيست مهدي(عج)، مؤلف امير اهريان، نشرجلي، تعداد صفحه62
پی نوشت:
(1) ولايت فقيه، حضرت امام خميني ره، ص185
(2) صحيفه نور،ج6،ص185
(3) منابع ديگر:بوستان ولايت،تهيه وتنظيم محمد طلوعي،چاپ اول1378،ص 270ـ275 وجمله تخصصي كلام اسلامي، شماره 40،زمستان80،ص100تا108
(4) كتاب الايقاظ من الهجه، شيخ حر عاملي،ص264،حديث21،
(5) بحارالانوار، ج6،ص100،ومجمع البيان،سوره مباركه نمل
(6) بحار، ج53،ص63
(7) بحار،ج53،ص21
(8) الايقاظ من الهجعه، شيخ حرعاملي،ص277،حديث88
(9) سوره مؤمن/51
(10) تفسير علي بن ابراهيم، ج2،ص258
(11) بحارالانوار،ج53،ص43،حديث14
(12) مراجعه كنيد به بحارالانوار،ج53،ص145،حدي
منبع: موسسه تحقيقاتي حضرت ولي عصر عليه السلام
1)اما قبل از پاسخ به سؤال شما دوست گرامي، سخني هرچند كوتاه از مقام ومنزلت حضرت زهرا(س) بيان كنيم تا حدودي با شخصيت ملكوتي آن حضرت آشنا شويم وسعي بر اين است كه با توجه به ديدگاه امام خميني (ره) به حضرت زهراي اطهر(س) نگريسته شود.
حضرت فاطمه زهرا(س) درجمع 14 نور مقدسي كه مظهر صفات خداوندي هستند داراي يك ويژگي منحصر به فرد است. دركنار اين ويژگي حضرت فاطمه(س) دربهره مندي از ديگر شؤون ومقامات معنوي با خاندان بزرگوارش همراه است وبه فرموده امام خميني (ره) صاحب فضايلي همطراز فضايل بي نهايت پيامبر اكرم(ص) وخاندان عصمت وطهارت(ع) است.
حضرت زهرا(س) درهمان حال كه فرزند پيامبر اكرم(ص) مي باشد، ام (يعني مادر) او هم هست، لذا او را ام ابيها خوانده اند واين صرفاً به دليل ابراز محبت مادرانه وعطوفت فراوان حضرت زهرا(س) به رسول اكرم(ص) نبود كه او را ام ابيها خوانده اند بلكه اين نكته خيلي عميق است .
حضرت امام خميني ره مي فرمايند : اصولاً رسول اكرم(ص) وائمه (ع) طبق روايات قبل از اين عالم انواري بوده انددرعرش الهي، وطينت و[سرشت] آنها ازبقيه مردم ممتاز شده است ومقاماتي دارند كه نه فرشته مقرب مي تواند آنها راداشته باشد ونه پيامبران گذشته وبه حسب روايات اين مقامات براي حضرت زهراس هم هست.(1) وحضرت امام ره حضرت زهرا(س) را صاحب خاصه هاي جميع انبياء وواجد ويژگي هاي رسول اكرم (ص)مي داندومي فرمايد : تمام ابعادي كه براي يك انسان متصور است درفاطمه(س)جلوه كرده وبوده است، يك زن روحاني يك زن ملكوتي ...
او موجودي ملكوتي است كه درعالم به صورت انسان ظاهر شده، بلكه موجودي الهي است...تمام هويت هاي كمالي كه درانسان متصور است دراين زن هست، زني كه تمام خاصه هاي انبياء دراوست....(2)
همان طور كه بيان شد معصومين(ع) از يك منبع نور هستند وداراي تمام كمالات، آنچه كمال ومعرفت درپيامبر(ص) وجود دارد درفاطمه زهرا(س) وجود دارد وآنچه كمال درامامان معصوم وجود دارد درفاطمه زهرا(س) وجود دارد. لذا نمي توان گفت كه كداميك برتر هستند، همه آنها نور واحدند وجامع جميع كمالات وخوبيها،(3)
2)سؤال شما درمورد يكي از عقايد مهم شيعه به نام (رُجعُت) مي باشدوعقيده به رجعت يكي از ضروريات مذهب شيعه مي باشد.
براي اينكه شما دوست عزيز علاوه بر اينكه جواب سؤال خودرابگيريد، اطلاعات ديگري درزمينه رجعت پيدا كنيد، مطالب زير را به طور مختصر توضيح مي دهيم :
1- مفهوم ومعناي رجعت2- آثار وفلسفه رجعت
3- دلائل رجعت4- رجعت كنندگان چه كساني هستند واولين رجعت كننده چه كسي است؟
مطلب اول، معنا ومفهوم رجعت : رجعت درلغت به معناي بازگشت است ومفهوم آن اين است كه خداوند به هنگام ظهور امام زمان(عج) گروهي از شيعيان را كه پيش از قيام آن حضرت ازدنيا رفته اند، به دنيا باز مي گرداند تا آنان به پاداش ياوري و همراهي ودرك حكومت آن حضرت نائل شوند ونيز برخي از دشمنان حضرتش را زنده مي كند تا ازآنان انتقام بگيرد.
مطلب دوم، فلسفه رجعت : يكي ازسؤالات مهم اين است كه چرا بايد عده اي از انسانها چه خوب وچه بد، قبل از قيامت و دردوران ظهور امام زمان(عج) به دنيا برگردند؟
اولاً اينكه، رجعت به دنيا با اجازه واراده پروردگارقابل تحقق است وچون خداوند، خداي حكيم وداناست تمام كارها را از روي حكمت انجام مي دهد. پس رجعت نيز داراي حكمت خواهد بود واما دراينجا چند مورد ازآثار وفلسفه رجعت را بيان مي كنيم :
1-انتقام گرفتن از ستمگران : دررجعت گروهي ازمنافقان وستمگران تاريخ كه درحق انسانها از هيچ ظلم وستمي دريغ نكرده اند به دنيا برمي گردند تا به مجازاتهاي خويش قبل از قيامت برسند. مثلاً امام صادق(ع)مي فرمايد : خداوند به امام حسين وعده فرمود كه او را به دنيا برگرداند وبه وسيلة قائمعج ازقاتلانش انتقام بگيرد(4) معلوم مي شود در صورتي امام زمان(عج) مي تواند از قاتلين امام حسين(ع)انتقام بگيرد كه آنها دردنيا و درقيد حيات باشند.
2-نصرت دين : يكي ديگر از اهدافي كه رجعت دارد اين است كه مؤمنان دين خدا را درزمان ظهور امام زمان(عج) ياري كنند،زيرا بزرگي وعظمت قيام امام زمان(عج) اين را مي طلبد كه ياران آن حضرت از حيث تعداد ونيرو واخلاص وشجاعت درخور نهضت آن حضرت باشند، ورجعت زمينه را براي همه افرادي كه لايق ياري رساندن بوده
وقبلاً ازدنيا رفته اند فراهم مي سازد. وما دربرخي ازدعاها از خداي بزرگ مي خواهيم اگر دردوران غيبت امام زمان(عج) مرده باشيم، زنده گرداند تا او را ياري كنيم. چنانچه دردعاي ماه ذيقعده دعاي روز بيست وپنجم مي خوانيم.
3-لذت بردن مؤمنان از حاكميت اسلام : بسياري از مؤمنان درطول تاريخ، آرزوي حاكميت دين درسراسر جهان را داشتند ودراين راه مبارزه كردند. اما دشمنان دين، با ظلم وستم خود نگذاشتند دين درتمام ابعاد حاكميت يابد و دردوران رجعت، مؤمنان برمي گردند تا عزت اسلام وخفت وخواري دشمنان را ببينند.
مطلب سوم دليل رجعت : يكي ازآيات قرآن كه مسأله رجعت را بيان مي كند آيات 82و83 سوره مباركه نمل است : واذا وقع القول عليهم اخر خيالهم دابه من الارض تكلمهم ان الناس كانوا باياتنا لا يوقنون ويوم فحشرمن كل امةٍ فوجاً ممن يكذب باياتنا فهم يوزعون (وهنگامي كه فرمان [عذاب] برآنها رسد، جنبنده اي را از زمين براي آنها خارج ميكنيم كه با آنان سخن مي گويد، كه مردم به آيات ما يقين ندارند و(به خاطر آور) روزي كه ما ازهرامتي گروهي را از كساني كه آيات ما را تكذيب مي كنند محشور مي كنيم وآنها نگه داشته مي شوند تا به يكديگر ملحق شوند.)
با بيان دو نكته دلالت اين آيه شريفه بررجعت روشن مي شود :
1. اگر دقت كنيد آيه شريفه مي فرمايد : ازهرامتي گروهي راكه آيات ما را تكذيب كرده محشور مي كنيم نتيجه مي گيريم اين محشور شدن غير ازمحشور شدن درروز قيامت است زيرا در روز قيامت همه انسانها محشور مي شوند نه گروهي ازآنها، وما دررجعت معتقديم كه گروهي از انسانها ، بد يا خوب به دنيا برمي گردند نه همة آنها.
2. نكته ديگر كه نشان گر اين است كه آيه شريفه بررجعت دلالت دارد: خروج دابة الارض است كه يكي ازنشانه هاي رستاخيز مي باشد ودابة يعني جنبنده وارض هم به معناي زمين است واينكه دابة الارض چيست؟ پيامبر اكرم(ص) درحديثي مي فرمايد : دابة الارض (از نشانه هاي قبل از قيامت مي باشد) وآن بقدري نيرومند است كه هيچكس به او نمي رسد وكسي نمي توانداز دست او فرار كند بين دو چشم مؤمن علامت مي گذارد ومي نويسد : مؤمن وبين دو چشم كافر، علامت مي گذارد ومي نويسد كافر وعصاي موسي وانگشتر سليمان با اوست. (5) ومجمع البيان سوره مباركه نمل ورواياتي كه ازامامان معصوم(ع) درمورد رجعت نقل شده هم بسيار زياد است كه هيچ جاي شك وشبهه اي را دراين زمينه باقي نگذاشته اند.
مثلاً امام صادق (ع) مي فرمايد : روز خداوند سه تاست، روزي كه قائم قيام كند و روز رجعت و روز قيامت (6) ونيز امام صادق(ع) مي فرمايد : كسي كه ايمان به رجعت، نداشته باشد ازمانيست (7)
مطلب چهارم اين بود كه رجعت كنندگان چه كساني هستند و اولين كسي كه رجعت مي كند چه كسي است؟
دراحاديث وروايات معتبرآمده است كه مؤمنين خالص ونيز سران كفر وطاغوت زمانهاي پيشين درآخرالزمان به دنيا برمي گردند تا مؤمنين خالص و شيعيان اهل بيت(ع)شاهد پيروزي حق برباطل وانتقام ازستمگران باشند.
درروايتي امام صادق (ع)مي فرمايند : رجعت براي همه مردم رخ نمي دهد بلكه به مؤمن خالص ومشرك خالص اختصاص داشته وغيرآنها به دنيا بر نمي گردند.(8)
وبسياري از روايات معتبر با صراحت مي فرمايند كه امامان معصوم(ع) وعده اي از اصحاب وشيعيان خالص بعد از ظهور امام عصرعج براي ياري آن حضرت به دنيا بر مي گردند.
ازآن جمله : علي بن ابراهيم به سند صحيح درتفسير آيه شريفة وانا لنصر رسلنا والذين آمنوا في الحياة الدنيا به
تحقيق ما پيامبران ومؤمنين را دردنيا ياري خواهيم نمود (9) .مي گويد : ازامام صادق(ع) روايت شده كه اين آيه درباره رجعت است زماني كه : رسول خدا(ص )وامامان معصوم (ع) بدنيا برمي گردند (10)
طبق بسياري از روايات پس معلوم مي شود كه امامان معصوم(ع) وپيامبر اكرم(ص) به دنيا برمي گردند ونكته بسيار جالب اين است كه طبق برخي از روايات واحاديث اولين كسي كه در آخرالزمان به دنيا برمي گردد حضرت اباعبدا...الحسين (ع) است كه با ياري فرزند خود حضرت مهدي(عج) از بني اميه وظالمان وقاتلانشان انتقام بگيرد.
ازجمله حديثي معتبر از امام صادق(ع) است كه فرمودند : اولين كسي كه از قبر بيرون مي آيد وبه دنيا برمي گردد حضرت حسين بن علي(ع)است ورجعت همگاني نبوده بلكه به مؤمن خالص ومشرك خالص اختصاص دارد.(11)
ونكته ديگر كه شما برادر عزيز سؤال كرديد اين است كه آيا بعد از حكومت حضرت مهدي(عج) وشهادت ايشان حكومت ديگري تشكيل مي شود يا نه؟ جواب اين است كه برخي روايات مي گويند كه بعد از حكومت حضرت مهدي(عج) زمين خالي از حجت نگشته بلكه دوازده مهدي از اولاد امام حسين(ع) بين مردم زندگي مي كنند كه حجت خدا برخلايق هستند.
مثلاً شيخ طوسي دركتاب غيبت به سند صحيح روايت كرده است كه امام صادق(ع)درحديثي فرمود : بعد از حضرت قائم(عج) دوازده مهدي ازفرزندان حسين بن علي(ع) ازمااهل بيت مي باشند.
اما علماء شيعه ومحققان بزرگ ما عقيده دارند كه ازاين روايات نمي توان نتيجه گرفت كه بعد ازامام زمان(عج) حكومت ديگري تشكيل بشود، چون روايات فقط مي گويند كه دوازده مهدي يعني از سلسلة سادات واز فرزندان امام حسين(ع)كه انسانهاي وارسته اي هستند مردم را به حق دعوت مي كنند وچيز ديگري دراين روايات بيان نشده كه مثلاً دوازده ا مام ومخصوصاً امام حسين(ع) بعدازامام زمان(عج) به حكومت برسند.(12)
ولذا عده اي ازعلما مثل مرحوم طبرسي دركتاب اعلام الوري درپايان باب چهارم وشيخ مفيد دركتاب ارشادخود تصريح مي كنند كه بعداز دولت حضرت قائم دولتي نيست.
خلاصه كلام اينكه : حاصل مفاد روايات واحاديث وارد شده اين است كه بعد از ظهور حضرت مهدي(عج) بعضي از امامان معصوم(ع) به دنيا رجوع كرده ودرجهت تحكيم وتحقق آرمان وهدف آن حضرت وانتقام از ظالمين جهاد ومبارزه مي كنند البته اين نكته مورد اتفاق است كه بعد ازدولت حضرت مهدي(عج) حكومت تشكيل نمي شود.
چند كتاب درباره امام زمان(عج)،سطح جوان
1. زندگي وقيام حضرت مهدي، مؤلف سيدجمال الدين حجازي،ناشر نصر،تعداد صفحه90
2. آفتاب صبح اميد، مؤلف صدر الدين هاشمي، انتشارات بدر،تعداد صفحه 149
3. نويد امن وامان،مؤلف آيت ا...كافي گلپايگاني، انتشارات حضرت معصومه(س)، تعداد صفحه 370
4. جستجو وگفتگو پيرامون امام مهدي(عج)، مؤلف سيد محمد باقر صدر، ناشر نبأ، تعداد صفحه 74
5. حضرت مهدي(عج) فروغ تابان ولايت، مؤلف محمد مهدي اشتهاردي، ناشر مسجد جمكران، تعداد صفحه350
6. درفجر ساحل، مؤلف محمد حكيمي، ناشر فجر،تعداد صفحه 160
7. آينده جهان، مؤلف جلال برنجيان، ناشر مؤسسه تحقيقات وانتشارات طور،تعداد صفحه 100
8. آشنايي با امام زمان(عج)، مؤلف علامه سيد محسن امين، انتشارات طور، تعداد صفحه 356
9. خورشيد مغرب، مؤلف محمد حكيمي، دفترنشر فرهنگ اسلامي، تعداد صفحه386110 پرسش وپاسخ پيرامون امام زمان(عج) مؤلف علي رضا رجائي تهراني، ناشر انتشارات نبوغ،تعداد صفحه284
10. پيشواي دوازدهم (عج) مؤلف تحريريه مؤسسه درراه حق، ناشر مؤسسه درراه حق، تعداد صفحه95
11. كيست مهدي(عج)، مؤلف امير اهريان، نشرجلي، تعداد صفحه62
پی نوشت:
(1) ولايت فقيه، حضرت امام خميني ره، ص185
(2) صحيفه نور،ج6،ص185
(3) منابع ديگر:بوستان ولايت،تهيه وتنظيم محمد طلوعي،چاپ اول1378،ص 270ـ275 وجمله تخصصي كلام اسلامي، شماره 40،زمستان80،ص100تا108
(4) كتاب الايقاظ من الهجه، شيخ حر عاملي،ص264،حديث21،
(5) بحارالانوار، ج6،ص100،ومجمع البيان،سوره مباركه نمل
(6) بحار، ج53،ص63
(7) بحار،ج53،ص21
(8) الايقاظ من الهجعه، شيخ حرعاملي،ص277،حديث88
(9) سوره مؤمن/51
(10) تفسير علي بن ابراهيم، ج2،ص258
(11) بحارالانوار،ج53،ص43،حديث14
(12) مراجعه كنيد به بحارالانوار،ج53،ص145،حدي
منبع: موسسه تحقيقاتي حضرت ولي عصر عليه السلام