پرسش :
يكي از رفقاي صميمي ام كار هاي عبادي و خدا پسندانه خيلي انجام مي دهد ولي با اين اوصافي كه از او گفتم متاسفانه او انساني چشم چران و شهوت ران و هوس باز و خود ارضايي مي كندخلاصه من بين اين دو شخصيتي او مانده ام و به هيچ وجه نمي توانم اين مسئله را حل كنم لطفا من را راهنمایی کنید.
پاسخ :
در مورد قسمت اول سئوال شما بايد عرض شودبراي شناخت دو گانگي روح رفيق خودتان لازم است توجه كنيد كه هر چه انسان از قوه عقل بالاتري بر خوردار باشد كمتر دچار چند شخصيتي مي شود اما آنان كه عاطفه قوي تري دارند معمولاً چند شخصيتي هستند . مادر احساساتي تا خوبي از بچه اش مي بيند بسيار خوشحال مي شود وتا بدي ديد نفرين مي كند ولي پدر كه معقول است كمتر احساساتي مي شود .
بنايراين دعا و قرآن هر روزي او نشانه احساس وعاطفه قوي اوست نه خوب بودن واقعي او. اما او مي تواند هميشه خوب باشد اگر احساسش تحت كنترل عقلش قرار بگيرد .پس بايد عقل او تقويت گردد
به نظر مي رسد بهتر است قدري در مورد اثرات زيان بار چشم چراني گفتگو شود:
چشم چراني , ضررهاي دنيوي و اخروي فراواني دارد. ضررهاي اخروي آن , عذاب هاي شديد و دردناكي است كه در دوزخ نصيب انسان خواهد شد. در صحراي محشر شخص چشم چران , به صورت ميمون محشور خواهد گشت . بعضي ضررهاي دنيوي آن عبارت است از: 1- عدم اعتبار و آبرو نزد ديگران , 2- مشغوليت ذهن و دل ; زيرا با نگاه هاي حرام , دل آدمي گرفتار مي گردد و اين گرفتاري موجب مي شود كه آرامش و راحتي از دل بيرون رود و هميشه انسان به نوعي بيماري روحي مبتلا گردد. يكي از نشانه هاي اين بيماري , اضطراب و احساس پوچي و سردرگمي روحي است . اگر چشم چراني هيچ ضرري غير از اين ضرر نمي داشت , كافي بود كه انسان از نگاه حرام به نامحرم خودداري كند. اما در باب كنترل چشم گفتني است كه اگر نگاه به صورت خيره و عمدي نيست و در اثر برخوردهاي اجتماعي ايجاد مي شود, به آن حساس نبايدبود; اما اگر به صورتي است كه گناه تلقي مي شود, براي درمان آن ، شخص بايد مراحلي را طي نمايد. در مرحله اول به برنامه زير به دقت عمل و در عدم تخلف از آن كاملا سختگير باشد:
1- هر روز صبح بعد از نماز, با خداي خود شرط كند كه هرگز نگاه عمدي به نامحرم نكند و از او در اين مسير استعانت جويد.
2- در طول روز كاملا مراقب خود باشد و هرگاه نفس او را وسوسه كرد, بلافاصله با آن برخورد كند و جلوي تخلفش را بگيرد.
3- شب بعد از نماز, چند دقيقه رفتارهاي روزانه ي خود را محاسبه كند و در جدولي موارد تخلف يا اطاعت خود را يادداشت نمايد.
4- نسبت به موارد عدم تخلف خداي را سپاس گزارد و در موارد تخلف , استغفار نمايد و خود را تنبيه و سرزنش كند و تصميم جدي تري براي مجاهده با نفس درروز بعد بگيرد. اين برنامه را تا مدتي ادامه دهد و نتيجه را بررسي نمايد.
5- نمازهاي خود را كاملا با توجه , حضور قلب و دقت كامل بخواند; زيرا نماز بزرگ ترين عامل بازدارنده از كژي ها است و ميزان قبولي نماز, متناسب با قوت بازدارندگي آن از فحشاست ; بنابراين هر قدر نماز بهتر باشد, ديگر اعمال نيز بهتر خواهند بود و هر اندازه نماز از حقيقت اصلي اش دور گردد, ديگر كنش ها نيز به ناهنجاري خواهند گراييد.
در مورد قسمت بعدي سئوال شما دستورالعمل زير ارائه مي گردداما آنچه باعث نجات و رسيدن به سعادت است همانا عزم راسخ و جديت و پشتكار دقيق و كامل دوست شمااست كه ميتواند كارساز واقع شده واو را به مقصود برساند و الا به صرف بيان دستورالعمل و ارائه خدمات مشاورهاى مشكلى حل نشده و نخواهد شد:
1- سعى كند هميشه پيش از خواب مثانه خود را تخليه كند و شبهاى به خصوص غذايى سبك ميل كند.
2- هرگز شكم خود را بيش از حد معمول پر نكند بلكه تا چند لقمه ديگر كه جاى دارد دست بكشد.
3- از پوشيدن لباسهاى تنگ و چسبان (به خصوص لباس زير اينچنينى) اجتناب ورزد.
4- هرگز فكر گناه را به ذهن خود راه ندهد و از تصور و تخيل امور جنسى و شهوانى سخت پرهيز كند.
5- از خواندن، شنيدن، نگاه كردن به امور و تصاوير شهوتآفرين دورى كند.
6- از خوردن مواد غذايى محرك مانند: خرما، پياز، فلفل، تخممرغ و غذاهاى چرب اجتناب و يا به حداقل اكتفا نمايد.
7- از نگاه كردن و دستورزى به اندام جنسى خود پرهيز كند.
8- هرگز به رو نخوابد.
9- هيچگاه تنها در يك مكان نباشد تا فرصت و زمينه گناه از بين برود.
10- براى تخليه انرژى زايد بدن به طور منظم و زياد ورزش كند.
11- هيچگاه بيكار نباشد و هميشه براى مشغول ساختن خود به فعاليتى مطلوب و مثبت برنامه داشته باشد.
12- روزه مستحبى بگيرد و اگر قادر نيست، روزه تربيتى بگيرد يعنى به كمترين مقدار غذا و كمحجمترين نوع غذاها اكتفا كند و وعده غذايى خود را كم كند.
13- هرگز به نامحرم نگاه نكند، حتى اگر به ارتباط كلامى با آنها مجبور باشد.
14- با جنس مخالف رفتار متكبرانه داشته باشد، هرگز با روى باز و نرمى با آنها برخورد نكند.
15- هرگاه افكار جنسى به ذهن او وارد شد خود را تنبيه كند. مثلاً با بستن يك كش به مچ دست خود و كشيدن و رها كردن آن به خود هشدار دهد.
16- به بدى گناه و عواقب آن بيانديشد و تا زمانى كه به گناه آلوده نشده بيشتر در فكر زيانهاى خطرات، آبروريزى و عقاب آن باشد.
17- هرگز از رحمت خدا مأيوس نباشد.
18- به محض لغزش فورا توبه كندو سعى كند كه ديگر تكرار نشود.
19- قرآن زياد بخواند و در معانى آيات آن تفكر كند.
20- در مجالس مذهبى، دعا و توسل و موعظه زياد شركت كند.
21- از كتبى كه جنبه موعظه و بيدارگرى قلبى دارد بهره بگيرد و مقيد باشد در روز چند ساعت به مطالعه اينگونه كتب بپردازد. براى مثال مجموعه كتابهاى شهيد دستغيب توصيه مىشود به خصوص كتاب گناهان كبيره، قلب قرآن، ايمان، قلب سليم و معاد و...
22- اوقات فراغت خود را با مطالعه، ورزش، زيارت، عبادت و عيادت از نزديكان و... پر كند.
23- به معاد و قيامت فكر كند.
24- ذكر لاحول ولا قوة الا باللّه را زياد برزبان جارى سازد.
25- عبادتهاى خود مانند نماز و روزه و... را صحيح و دقيق و در اول وقت انجام دهد و در انجام هر چه كاملتر و بهتر نماز خود بكوشد و در اين مورد از كتاب آدابالصلوة امام خمينى بهره بگيرد.
26- از محيطهاى آلوده، سخت دورى كند و بيشتر وقت خود را در كتابخانه بگذراند و بىعلت در خيابانهاى آلوده نباشد.
مجددا تكرار مي گرددكه سعى در پايبندى به دستورالعملها است كه مفيد خواهد بود، لذا بايد دوست شما تلاش كند كه كاملاً دقيق و صحيح به آنها عمل نمايد. اما بايد خاطرنشان سازيم كه عوارض استمناء خيلى زياد است مثلاً عدم تمركز حواس، پرخاشگرى، عصبانيت زود و سريع، تار شدن چشمان، كاهش دقت، لرزش دستها و... جملگى از عواقب زشت اين عمل است كه در صورت استمرار حتى افكار و روحيات وي را نيز تهديد مىكند ولى با پاك ساختن رفتار خود از آن عمل زشت اين عوارض منفى نيز از بين رفته و فردى پاك و وارسته خواهد شد و از زندگى خود لذت مىبرد، بنابراين به منظور فرار از پيامدهاى منفى اين عمل زشت لازم است هر چه سريعتر و كاملتر به دستورالعملهاى فوقالذكر عمل كند و ديگر هرگز به سراغ آن عمل نرود
آنچه تاكنون بيان شد مىتوان گفت يك راه حل موقت با غريزه جنسى است نه يك راه حل دائمى، بنابراين براى نجات يافتن از اين مشكل بايد هرچه سريعتر با ازدواج كردن اين غريزه جنسى را به طور طبيعى و مشروع و معقول ارضاء و تأمين نمايد و اگر فقط يك بار از والدين و خانواده محترم خود خواسته باشد بايد اقدامى انجام دهند ولى فايدهاى نكرده و به هر دليلى (هر چند موجه مثل محروميت اقتصادى و غيره) امكان ازدواج برايشان فراهم نشده و يا والدينشان آن را جدى نگرفتهاند بايد اصرار نمايد و با واسطه قرار دادن افراد بانفوذ و موجه فاميل و يا ديگران از خانواده شان بخواهند زمينه لازم را فراهم نمايند.
منابع براي مطالعه:
1. محمد رضا شرفي، دنياي نوجوان، انتشارات تربيت، 1370.
2. مسعود انصاري،روانشناسي انحرافات جنسي و جرائم، كتابفروشي اشراقي، 1352.
3. مؤسسه پژوهشيفرهنگي اشراق، خود ارضايي يا ارضاي انحراف جنسي، انتشارات مبعث، 1379.
4. سيدعبدالحسين دستغيب شيرازي، گناهان كبيره، ج 2، كانون انديشههاي اسلامي، 1361.
www.morsalat.com
در مورد قسمت اول سئوال شما بايد عرض شودبراي شناخت دو گانگي روح رفيق خودتان لازم است توجه كنيد كه هر چه انسان از قوه عقل بالاتري بر خوردار باشد كمتر دچار چند شخصيتي مي شود اما آنان كه عاطفه قوي تري دارند معمولاً چند شخصيتي هستند . مادر احساساتي تا خوبي از بچه اش مي بيند بسيار خوشحال مي شود وتا بدي ديد نفرين مي كند ولي پدر كه معقول است كمتر احساساتي مي شود .
بنايراين دعا و قرآن هر روزي او نشانه احساس وعاطفه قوي اوست نه خوب بودن واقعي او. اما او مي تواند هميشه خوب باشد اگر احساسش تحت كنترل عقلش قرار بگيرد .پس بايد عقل او تقويت گردد
به نظر مي رسد بهتر است قدري در مورد اثرات زيان بار چشم چراني گفتگو شود:
چشم چراني , ضررهاي دنيوي و اخروي فراواني دارد. ضررهاي اخروي آن , عذاب هاي شديد و دردناكي است كه در دوزخ نصيب انسان خواهد شد. در صحراي محشر شخص چشم چران , به صورت ميمون محشور خواهد گشت . بعضي ضررهاي دنيوي آن عبارت است از: 1- عدم اعتبار و آبرو نزد ديگران , 2- مشغوليت ذهن و دل ; زيرا با نگاه هاي حرام , دل آدمي گرفتار مي گردد و اين گرفتاري موجب مي شود كه آرامش و راحتي از دل بيرون رود و هميشه انسان به نوعي بيماري روحي مبتلا گردد. يكي از نشانه هاي اين بيماري , اضطراب و احساس پوچي و سردرگمي روحي است . اگر چشم چراني هيچ ضرري غير از اين ضرر نمي داشت , كافي بود كه انسان از نگاه حرام به نامحرم خودداري كند. اما در باب كنترل چشم گفتني است كه اگر نگاه به صورت خيره و عمدي نيست و در اثر برخوردهاي اجتماعي ايجاد مي شود, به آن حساس نبايدبود; اما اگر به صورتي است كه گناه تلقي مي شود, براي درمان آن ، شخص بايد مراحلي را طي نمايد. در مرحله اول به برنامه زير به دقت عمل و در عدم تخلف از آن كاملا سختگير باشد:
1- هر روز صبح بعد از نماز, با خداي خود شرط كند كه هرگز نگاه عمدي به نامحرم نكند و از او در اين مسير استعانت جويد.
2- در طول روز كاملا مراقب خود باشد و هرگاه نفس او را وسوسه كرد, بلافاصله با آن برخورد كند و جلوي تخلفش را بگيرد.
3- شب بعد از نماز, چند دقيقه رفتارهاي روزانه ي خود را محاسبه كند و در جدولي موارد تخلف يا اطاعت خود را يادداشت نمايد.
4- نسبت به موارد عدم تخلف خداي را سپاس گزارد و در موارد تخلف , استغفار نمايد و خود را تنبيه و سرزنش كند و تصميم جدي تري براي مجاهده با نفس درروز بعد بگيرد. اين برنامه را تا مدتي ادامه دهد و نتيجه را بررسي نمايد.
5- نمازهاي خود را كاملا با توجه , حضور قلب و دقت كامل بخواند; زيرا نماز بزرگ ترين عامل بازدارنده از كژي ها است و ميزان قبولي نماز, متناسب با قوت بازدارندگي آن از فحشاست ; بنابراين هر قدر نماز بهتر باشد, ديگر اعمال نيز بهتر خواهند بود و هر اندازه نماز از حقيقت اصلي اش دور گردد, ديگر كنش ها نيز به ناهنجاري خواهند گراييد.
در مورد قسمت بعدي سئوال شما دستورالعمل زير ارائه مي گردداما آنچه باعث نجات و رسيدن به سعادت است همانا عزم راسخ و جديت و پشتكار دقيق و كامل دوست شمااست كه ميتواند كارساز واقع شده واو را به مقصود برساند و الا به صرف بيان دستورالعمل و ارائه خدمات مشاورهاى مشكلى حل نشده و نخواهد شد:
1- سعى كند هميشه پيش از خواب مثانه خود را تخليه كند و شبهاى به خصوص غذايى سبك ميل كند.
2- هرگز شكم خود را بيش از حد معمول پر نكند بلكه تا چند لقمه ديگر كه جاى دارد دست بكشد.
3- از پوشيدن لباسهاى تنگ و چسبان (به خصوص لباس زير اينچنينى) اجتناب ورزد.
4- هرگز فكر گناه را به ذهن خود راه ندهد و از تصور و تخيل امور جنسى و شهوانى سخت پرهيز كند.
5- از خواندن، شنيدن، نگاه كردن به امور و تصاوير شهوتآفرين دورى كند.
6- از خوردن مواد غذايى محرك مانند: خرما، پياز، فلفل، تخممرغ و غذاهاى چرب اجتناب و يا به حداقل اكتفا نمايد.
7- از نگاه كردن و دستورزى به اندام جنسى خود پرهيز كند.
8- هرگز به رو نخوابد.
9- هيچگاه تنها در يك مكان نباشد تا فرصت و زمينه گناه از بين برود.
10- براى تخليه انرژى زايد بدن به طور منظم و زياد ورزش كند.
11- هيچگاه بيكار نباشد و هميشه براى مشغول ساختن خود به فعاليتى مطلوب و مثبت برنامه داشته باشد.
12- روزه مستحبى بگيرد و اگر قادر نيست، روزه تربيتى بگيرد يعنى به كمترين مقدار غذا و كمحجمترين نوع غذاها اكتفا كند و وعده غذايى خود را كم كند.
13- هرگز به نامحرم نگاه نكند، حتى اگر به ارتباط كلامى با آنها مجبور باشد.
14- با جنس مخالف رفتار متكبرانه داشته باشد، هرگز با روى باز و نرمى با آنها برخورد نكند.
15- هرگاه افكار جنسى به ذهن او وارد شد خود را تنبيه كند. مثلاً با بستن يك كش به مچ دست خود و كشيدن و رها كردن آن به خود هشدار دهد.
16- به بدى گناه و عواقب آن بيانديشد و تا زمانى كه به گناه آلوده نشده بيشتر در فكر زيانهاى خطرات، آبروريزى و عقاب آن باشد.
17- هرگز از رحمت خدا مأيوس نباشد.
18- به محض لغزش فورا توبه كندو سعى كند كه ديگر تكرار نشود.
19- قرآن زياد بخواند و در معانى آيات آن تفكر كند.
20- در مجالس مذهبى، دعا و توسل و موعظه زياد شركت كند.
21- از كتبى كه جنبه موعظه و بيدارگرى قلبى دارد بهره بگيرد و مقيد باشد در روز چند ساعت به مطالعه اينگونه كتب بپردازد. براى مثال مجموعه كتابهاى شهيد دستغيب توصيه مىشود به خصوص كتاب گناهان كبيره، قلب قرآن، ايمان، قلب سليم و معاد و...
22- اوقات فراغت خود را با مطالعه، ورزش، زيارت، عبادت و عيادت از نزديكان و... پر كند.
23- به معاد و قيامت فكر كند.
24- ذكر لاحول ولا قوة الا باللّه را زياد برزبان جارى سازد.
25- عبادتهاى خود مانند نماز و روزه و... را صحيح و دقيق و در اول وقت انجام دهد و در انجام هر چه كاملتر و بهتر نماز خود بكوشد و در اين مورد از كتاب آدابالصلوة امام خمينى بهره بگيرد.
26- از محيطهاى آلوده، سخت دورى كند و بيشتر وقت خود را در كتابخانه بگذراند و بىعلت در خيابانهاى آلوده نباشد.
مجددا تكرار مي گرددكه سعى در پايبندى به دستورالعملها است كه مفيد خواهد بود، لذا بايد دوست شما تلاش كند كه كاملاً دقيق و صحيح به آنها عمل نمايد. اما بايد خاطرنشان سازيم كه عوارض استمناء خيلى زياد است مثلاً عدم تمركز حواس، پرخاشگرى، عصبانيت زود و سريع، تار شدن چشمان، كاهش دقت، لرزش دستها و... جملگى از عواقب زشت اين عمل است كه در صورت استمرار حتى افكار و روحيات وي را نيز تهديد مىكند ولى با پاك ساختن رفتار خود از آن عمل زشت اين عوارض منفى نيز از بين رفته و فردى پاك و وارسته خواهد شد و از زندگى خود لذت مىبرد، بنابراين به منظور فرار از پيامدهاى منفى اين عمل زشت لازم است هر چه سريعتر و كاملتر به دستورالعملهاى فوقالذكر عمل كند و ديگر هرگز به سراغ آن عمل نرود
آنچه تاكنون بيان شد مىتوان گفت يك راه حل موقت با غريزه جنسى است نه يك راه حل دائمى، بنابراين براى نجات يافتن از اين مشكل بايد هرچه سريعتر با ازدواج كردن اين غريزه جنسى را به طور طبيعى و مشروع و معقول ارضاء و تأمين نمايد و اگر فقط يك بار از والدين و خانواده محترم خود خواسته باشد بايد اقدامى انجام دهند ولى فايدهاى نكرده و به هر دليلى (هر چند موجه مثل محروميت اقتصادى و غيره) امكان ازدواج برايشان فراهم نشده و يا والدينشان آن را جدى نگرفتهاند بايد اصرار نمايد و با واسطه قرار دادن افراد بانفوذ و موجه فاميل و يا ديگران از خانواده شان بخواهند زمينه لازم را فراهم نمايند.
منابع براي مطالعه:
1. محمد رضا شرفي، دنياي نوجوان، انتشارات تربيت، 1370.
2. مسعود انصاري،روانشناسي انحرافات جنسي و جرائم، كتابفروشي اشراقي، 1352.
3. مؤسسه پژوهشيفرهنگي اشراق، خود ارضايي يا ارضاي انحراف جنسي، انتشارات مبعث، 1379.
4. سيدعبدالحسين دستغيب شيرازي، گناهان كبيره، ج 2، كانون انديشههاي اسلامي، 1361.
www.morsalat.com