چهارشنبه، 21 تير 1391
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما

پرسش :

پاسخ بدي با بدي به قصد تربيت چه حكمي از نظر اسلام دارد؟


پاسخ :
يكى از خصلتهاى ارزشمند انسانى اين است كه اگر ديگران به او بدى كند او به آنان خوبى نمايد و گذشت و ايثار داشته باشد و اين گونه عمل كرد نسبت به ديگران نه تنها موجب كمال انسان است بلكه موجب جذب انسانهاى ديگر به آدمى و از بين رفتن كينه توزيها و دشمنيها نيز مى گردد. . اين جاست كه شور و غوغايى از درون وجدان آن‏ها بر مى‏خيزد و شخص بدكار را به سرزنش و ملامت خود وامى‏دارد و حق را به طرف مقابل مى‏دهد. همين امر در بسيارى ازموارد، سبب تجديد نظر شخص مزبور در برنامه‏هايش مى‏گردد.و لذا اثر تربيتي اين شيوه بسيار زياد است و نونه هاي زياد كه در احاديث و تاريخ از ائمه و سايرين نقل شده شاهد اين مدعا است .البته نحوه آن مهم است و نبايد طوري باشد كه طرف مقابل احساس منت كند. خداوند مى‏فرمايد: «ادفع بالتى هى احسن السيئة نحن اعلم بما يصفون؛بدى را از راهى كه بهتر است، دفع كن (و پاسخ بدى را به نيكى ده) ما به آنچه آن‏ها توصيف مى‏كنند، آگاه‏تريم.»، (سوره‏ى مؤمنون، آيه‏ى 96)
قرآن بارها اين امر را به عنوان يك اصل در مبارزه با بدى‏ها، به مسلمانان گوشزد مى‏كند و در آيه‏ى 34 سوره فصّلت مى‏فرمايد كه نتيجه‏ى اين كار آن خواهد بود كه دشمن سرسخت، دوست صميمى شود «فاذا الّذى بينك و بينه عداوة كانّه ولى حميم».
در صحيفه سجاديه مى خوانيم خدايا مرا تأييد نما تا پاسخ كسى را كه با من صادقانه نباشد با خير خواهى بدهم و پاداش كسى كه از من بريده است با نيكى دهم و عوض كسى كه محرومم ساخته با بخشش جواب گويم و حتى كسى كه غيبت مرا نموده، ذكر خير كنم و پاسخ قطع رحم را صله رحم قرار دهم. (دعاى مكارم الاخلاق، صحيفه سجاديه و همچنين در اواخر مفاتيح الجنان.)
مى بينيم اين دعا تحت عنوان مكارم اخلاق يعنى بزرگواريهاى اخلاقى نام گرفته، اگر انسان طالب صعود به اين قله هاست چنين تمرينى لازم است به ويژه با مؤمنان و جامعه انسانى كه به تحكيم روابط مى انجامد و اهداف دين در حسن ارتباط بيشتر كسب مى شود.
البته بايد توجه كرد كه پاسخ بدى به نيكى در جايى منطقى است كه كسى كه ظلم كرده و حق ديگران را ضايع نموده است، ازمركب ظلم پياده شود. و الا كسانى كه با محبت و نيكى كردن به آن‏ها، در ظلم و كارهاى بدشان جسورتر و جدى‏تر مى‏شوند، نبايدمورد عفو و مهربانى قرار گيرند، بايد در مقابل چنين افرادى ايستاد و با تلاش و كوشش، نگذاشت كه حق را ضايع كنند «لا يُدرك الحق الا بالجّد؛ حق جز با تلاش و كوشش به دست نمى‏آيد»، (نهج‏البلاغه، خطبه 29) و افراد مختلفند، موضع‏گيرى‏ها هم به نسبت لياقت افراد بايدمتفاوت باشد..
در صورتي كه خوبي كردن موجب سوء استفاده‏هاي مخرب نگردد بهتر است و چه بسا در آينده زمينه تغيير روحيه شخص مقابل گردد. ولي اگر پيش بيني نتايج نامطلوب مي‏شود بايد دست كشيد.
www.dte.ir


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.