سه‌شنبه، 21 شهريور 1391
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما

پرسش :

مشخصات داروی گیاهی چای کیسه ای بابونه(Matricaria Chammomilla) چیست و در چه مواردی و به چه مقدار باید مصرف شود؟


پاسخ :
اشکال دارویی:
پودر(عرضه به صورت چای کیسه أی 25 عددی)

موارد مصرف:
بابونه دارای اثرات ضد التهاب, ضد اسپاسم و ضد نفخ بوده,در پیشگیری و درمان زخم معده مصرف می گردد. همچنین به عنوان ضد باکتری, ضد قارچ, آرام بخش و ملین استفاده می شود.

موارد استعمال در پزشکی گذشته:
در طب گذشته بابونه به عنوان ضد التهاب ، برطرف کننده زخمهای دهانی و بثورات جلدی مصرف شده، همچنین در درمان علائم سرماخوردگی و رفع سردرد مورد استفاده بوده است.

اجزای فراورده:
هر کیسه حاوی 2.5 گرم گل گیاه بابونه ( Matricaria Chammomilla - Chamomill) می باشد.

مواد موثره:
گلهای بابونه ایرانی حداقل 4/0 درصد اسانس دارد که قسمت عمده اسانس را آزولن، کامومیلول، ماتریکارین، سزکویی ترپنهای بیزابولول اکسید ، بیزابولون اکسید ، فارنسن ، فارنسول ( اسپاتولنول) و کامازولن تشکیل می دهند.


آثار فارماکولوژیک:
گلهای بابونه حاوی گروهی مواد لیپوفیل می باشد که اثر برجسته ضد التهابی دارند و نیز دارای گروهی مواد هیدروفیل با اثر قوی اسپاسمولیتک است. مواد لیپوفیل شامل سزکویی ترپنها(کامازولن) و مواد هیدروفیل شامل فلاونوئیدها (آپی ژنین) و کومارینها می باشد.
فعالیت ضد التهابی عصاره بابونه بیشتر به واسطه ترکیبات ماتریسین(پیشتاز کامازولن) ، بیزابولول و اکسیدهای آن بوده که عمده ترین ترکیبات موجود در عصاره را تشکیل می دهد. این فعالیت به اثر آنتی اکسیدان آنها نظیر آنچه روی مهار پروستاگلاندینها و سنتز لوکوترینها انجام می گیرد، نسبت داده شده است . اثر اسپاسمولیتیک "أپی ژنین" نسبت به " پاپاورین" & 92/3 برابر قویتر است.
أپی ژنین علاوه برجلوگیری از أزاد سازی هیستامین تشکیل محصولات 5- لیپواکسیژناز و سیکلواکسیژناز نظیر 12- لیپواکسیژناز را مهار می کند . ضمنا مشخص شده که أپی ژنین می تواند به گیرنده های "بنزودیازپین" متصل شود و اثر ضد اضطراب داشته باشد.

عوارض جانبی:
عوارض جانبی آن نادر بوده به ایجاد واکنشهای آلرژیک بی اهمیت و قابل اغماض منجر می شود.
irteb.com


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.