سه‌شنبه، 4 مهر 1391
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما

پرسش :

وضعیت اقتصادى ایران و عراق در هنگام خاتمه جنگ تحمیلی چگونه بود؟


پاسخ :
اقتصاد ایران و عراق در طول جنگ خسارات فراوانى دید. میلیاردها دلار صرف هزینه‏هاى نظامى شد، بسیارى از کارخانه‏ها آسیب جدى دیدند.
وضعیت اقتصادى ایران در اواخر جنگ به شدت وخیم گزارش شده است. با کاهش صادرات نفت خام در سال 1367 ارزش افزوده بخش نفت نسبت به سال قبل 3 / 2 درصد کاهش یافت و بخش صنعت نیز به دلیل مشکلات اولیه و ضربات ناشى از حملات نظامى عراق، با ده درصد کاهش نسبت به سال قبل مواجه بود و در مجموع درآمد ملى در سال 1367 حدود 5 / 4 درصد نسبت به رقم مشابه سال قبل کاهش یافت و نرخ رشد تولید ناخالص ملى (GNP) هشت و هشت دهم (8 / 8) - درصد سیرى منفى را نشان مى‏داد.
با حمله عراق به جزیره خارک در بهار 1367، که فاصله زیادى با پایگاه‏هاى هوایى عراق داشت و بمباران چهار سوپر تانکر عظیم ایران در آن منطقه، مهم‏ترین بخش اقتصادى کشور نیز امنیت خود را از دست داد و براى تداوم تأمین هزینه‏هاى گوناگون جنگى و عمومى کشور، آینده‏اى سخت و مبهم پیش روى دولتمردان ایران قرار گرفت؛ تا آنجا که در محافل گوناگون شنیده شد که بسیارى از نیازهاى عمومى کشور فقط به اندازه چند هفته یا چند ماه موجود است.
همکارى آمریکا و عربستان سعودى براى کاهش قیمت نفت، منجر به کاهش قیمت نفت به 9 دلار در ژوئیه 1986 شد. این اقدام همراه با کاهش حدود 30 درصد ارزش دلار، درآمد ایران را در نیمسال اول 1986 به 59 درصد نیمسال مشابه سال قبل کاهش داد. از آن پس کارخانجات بسیارى به علت کمبود مواد خام، تعطیل و دست کم 25 درصد نیروى کار بیکار شدند. از آغاز همان سال دولت حدود 10 تا 20 درصد ذخایر ارزى 6 میلیارد دلارى خود را مصرف کرده بود و دیگر عملا براى ایران امکان ادامه جنگ وجود نداشت.
حجت الاسلام هاشمى رفسنجانى درباره وضع اقتصادى ایران در هنگام پایان جنگ چنین گفت: در جریان جنگ وضع اقتصادى ایران به زیر خط قرمز رسید. مجبور شدیم به عرض امام رساندیم، حضرت امام به ناچار قطعنامه 598 را قبول کرد.
وضعیت اقتصادى عراق نیز در پایان جنگ به دلیل خسارات فراوان جنگ، مناسب نبود. عراق با بیش از 30 میلیارد دلار ذخیره ارزى در سال آغاز جنگ، در پایان جنگ 100 میلیارد دلار بدهى داشت اما وضعیت اقتصادى عراق به جهت دریافت وام‏ها و کمک‏هاى تسلیحاتى فراوان خارجى، مانند وضعیت اقتصادى ایران بحرانى نبود و در مجموع عراق در پایان جنگ، شرایط اقتصادى بهترى نسبت به ایران داشت. بنا بر گزارش‏هاى متعدد خبرى، اغلب هزینه‏هاى جنگى عراق را کشورهاى مرتجع عرب و طرفدار غرب )عربستان سعودى، کویت و امارات متحده عربى( مى‏پرداختند. این کمک‏ها به نقل از نیویورک تایمز، سالانه حدود ده میلیارد دلار بود و بنا به منبع معتبر دیگرى، عربستان سعودى 60 درصد، کویت 30 درصد و دیگر کشورهاى عرب شامل اردن و مصر ده درصد هزینه‏هاى جنگ عراق را مى‏پرداختند.
دریافت کمک‏هاى خارجى اعم از تسلیحاتى و اقتصادى سبب شد که اقتصاد عراق آسیب کمترى در جنگ ببیند و به همین دلیل عراق در اواخر جنگ توانست با استفاده از کارشناسان نظامى کشورهاى حامى از حالت دفاعى خارج و حالت تهاجمى به خود بگیرد و یک بار دیگر خاک ایران را مورد تهدید قرار دهد.
منبع: جنگ ایران و عراق، پرسش‌ها و پاسخ‌ها، فرهاد درویشی، مرکز مطالعات و تحقیقات جنگ


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
موارد بیشتر برای شما