سه‌شنبه، 17 ارديبهشت 1392
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما

پرسش :

آیا حضرت فاطمه سلام الله علیها در صدر اسلام جهت پوشش از چادر استفاده می‎کرد؟


پاسخ :
دستور به حجاب و عفاف نه تنها یک ضرورت اجتماعی برای حفظ عفت جامعه است، بلکه مهم‎ترین راه کار حفظ عفت، کرامت و شخصیت انسانی زنان در عرصه‎های گوناگون می‎باشد و پارة وجود رسول خدا ـ صلّی الله علیه و آله ـ کاملترین اسوه و الگوی حیا، عفت و حجاب است. دختری که پدرش کانون همة حوادث سیاسی و اجتماعی آن روزگار بود و او در کنار پدر، چون مادری مهربان، در همة این صحنه‎ها حضور داشت. چه در دوران کودکی در شرایط طاقت‎فرسای مکه در حصر اقتصادی در شعب ابی طالب، چه در دوران بعد از هجرت به مدینه و کشاکش جنگهای پر شمار و حوادث بی‎شمار، و چه در خانة علی ـ علیه السّلام ـ که محل آمد و شد فراوان اصحاب و یاران رسول ـ صلّی الله علیه و آله ـ بود و حضرت صدیقة طاهره، در همة این صحنه‎ها حضور داشت، اما با همة این احوال عفاف و حجاب او در اوج یگانگی و بی‎مثالی بود.[1] جلوه‎های بسیار زیبا و دیدنی از رفتار و گفتار حضرت فاطمه زهرا (س) در عرصة حجاب و عفاف در منابع گزارش شده است که حقیقت هر یک از این رفتارها و گفتارها می‎باید سرمشق دختران و زنان در زندگی قرار گیرد.[2]
روایات وارده از صدیقه طاهره (س) در رابطه با حجاب مؤید این مطلب است که خود حضرت زهرا (س) از کودکی به این مطلب اهمیت می‎دادند و از همان اوان کودکی پوشش ظاهری خود را حفظ می‎کردند[3] در روایتی آمده است که پیامبر به فاطمه (س) فرمود: چه چیزی برای زن بهتر و نیکوتر است؟ فاطمه (س) گفت: اینکه او مردی را نبیند و مردی نیز او را نبیند.[4] و اما راجع به کیفیت حجاب حضرت زهرا (س) در منابع آمده است که آن حضرت در خارج از خانه از پوششی استفاده می‎کرد که تمام بدن را از سر گرفته تا پاها را می‎پوشانید و با چنین پوششی در جامعه حاضر می‎شد.[5] امید است که شیوة عملی حضرت زهرا (س) در زندگی، الگوئی باشد برای تمامی زنان با ایمان و با عفاف جهان اسلام.
بنا براین ایشان از اول حجاب را رعایت می کردند.
معرفی منابع جهت مطالعه بیشتر:
1. سیره و سیمای ریحانه پیامبر ـ صلّی الله علیه و آله ـ، علی کرمی.
2. حیاة الصدیقة فاطمة (س)، محمد جواد طبسی (ص 149 الی ص 155).
3. نهج الحیاة، فرهنگ سخنان فاطمه (س)، محمد دشتی.
پاورقی ها:
[1] . مصباح یزدی، محمد تقی، جامی از زلال کوثر، تحقیق و نگارش محمد باقر حیدری، انتشارات مؤسسة آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره)، چاپ دوم، 1381 هجری شمسی، ص 105 و 106.
[2] . ر.ک: بحار‎الانوار مجلسی، ج 101، ص 36 و ج 100، ص 238 و ج 37، ص 69 و ج 43، ص 84.
[3] . ر.ک: علامة قزوینی، سید محمد کاظم، فاطمه الزهراء من المهد الی اللحد، منشورات مؤسسة النور للمطبوعات بیروت، چاپ اول، 1411 هجری قمری، ص 190 و 191.
[4] . علامه مجلسی، زندگانی حضرت زهرا (س)، ترجمه محمد روحانی علی آبادی، انتشارات مهام، چاپ اول، 1377 هجری شمسی، ص 388.
[5] . طبسی، محمد جواد، حیاة الصدیقة فاطمة (س)، مؤسسه بوستان کتاب قم، چاپ اول، 1423 هجری قمری، ص 154 و 155.


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.